Предметът религия ще възпитава в честност и толерантност: родители питат кой ще пише програмите

Предметът религия ще възпитава в честност и толерантност: родители питат кой ще пише програмите

Предметът религия ще възпитава в честност и толерантност: родители питат кой ще пише програмите
Честност и справедливост като основа за доверие и съжителство, уважение към различията между хората, прошка, съпричастност и милосърдие. Това са част от добродетелите, които Министерството на образованието и науката (МОН) възнамерява да включи в бъдещите учебни програми по религия и добродетели. Това обяви депутатът Елисавета Белобрадова ("Продължаваме промяната - Демократична България") по време на дискусия "За религията и математиката в училище", организирана от нея. Белобрадова цитира отговора на въпрос, който е задала на просветния министър Красимир Вълчев.
Събитието се проведе в литературния клуб "Перото" във вторник (22 април). На него присъстваха над 50 родители, учители, училищни директори, психолози, студенти. Участниците в дискусията изразиха различни мнения за въвеждането на предмета в училище - от това какво налага изучаването на религия да стане задължително, и то в бързи срокове, до това, че има по-наболели проблеми в образованието, а новият предмет не е ключът за тяхното разрешаване.
В отговора си до Белобрадова министърът посочва, че темите ще обхващат въпроси, свързани с човешките взаимоотношения като уважение, честност, приятелство, отговорност, както и формирането на добродетели като състрадание, търпение, прошка, благодарност и солидарност. Наред с това ще бъдат развивани и личностни умения като самоконтрол и стремеж към добро, пише министър Вълчев. Учениците ще изучават религиозни традиции и празници с образователна цел "с оглед културна и историческа осведоменост". Министерството ще акцентира върху следните добродетели и ценности:
  • честност и справедливост като основа за доверие и съжителство;
  • уважение към различията между хората;
  • прошка, съпричастност и милосърдие като прояви на емоционална интелигентност;
  • толерантност и диалогичност за мирна и приобщаваща училищна среда;
  • отговорност към себе си, другите и околната следа.
Вълчев уверява, че методиката на преподаване ще бъде съобразена с възрастовите и психоемоционалните особености на учениците. Обучението ще бъде чрез дискусии, ролеви игри, решаване на казуси, творчески задачи, работа с текстове и образи, анализ на притчи и приказки.
Министерството планира да въведе предмета "Добродетели и религии" от учебната 2026/2027 г. след промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Обучението по религия ще започне първо за учениците в първи клас с един час седмично. Аргументите на просветния министър Красимир Вълчев са, че образователната система трябва да прави децата не само знаещи, но и добри хора, и че с помощта на предмета ще се намали агресията в училище. Учениците ще имат избор от програми - с елементи на конфесионално обучение, но ще има и програма, която ще е само с акцент върху възпитанието, като в нея ще има история на религиите. Идеята е в тези часове да няма оценки.
И сега учениците могат да изучават религия като свободноизбираем предмет, макар и интересът да е слаб - изучават го над 12 хил. ученици, или под 2% от всички учащи. Разработени са 3 програми:
  • религия (християнство-православие);
  • религия (ислям);
  • религия (неконфесионално обучение - което не се отнася до вероизповеданието - бел. ред.).

Опасенията са повече

Родителите подчертаха, че досега официална информация от МОН за това какво ще представлява предметът и какви ще бъдат учебните програми липсва, а това поражда опасения и недоверие.
Повечето участници в дискусията бяха против задължителното изучаване на предмета в училище, като изтъкнаха различни аргументи. Родители припомниха, че училището е светско и според тях въвеждането на предмета като задължителен противоречи на Конституцията, в която е записано, че религиозните институции са отделени от държавата.
Те попитаха има ли достатъчно и добре подготвени учители, които ще преподават новия предмет, ще получат ли педагозите допълнителна подкрепа, кой и как ще изготви учебните програми, какви са доказателствата, че предметът ще намали агресията сред децата, какъвто е основният аргумент на МОН.
Голяма част от учителите и родителите се обединиха около тезата, че и в сегашните програми религията се разглежда в уроците по история, философия, литература. Те зададоха въпроса кое налага необходимостта от въвеждането на нов предмет и не е ли по-добре религията да продължава да се изучава като избираем.
Други посочиха, че и сега учебната програма на учениците е претоварена и попитаха откъде ще се освободи място за още един учебен час седмично. Според трети участници първокласниците са твърде малки, за да осмислят религиозните текстове и концепции.
Според тях възпитанието е процес, който не може да се осъществи в рамките на един учебен предмет. За добродетели и възпитание да се говори повече в часовете на класа, предложи друга майка. Други пък изразиха опасенията си, че чрез избирането на различни програми (християнство-православие, ислям, неконфесионално обучение) ще се засили още повече разделението в класните стаи.
Родител попита как задължителното изучаване на религия се вписва в поправките в училищния закон от лятото миналата година, с които депутате освен че забраниха "ЛГБТ пропагандата" в училищата, каквато на практика няма, но и забраниха налагането на идеологически и/или религиозни доктрини.
Психолози коментираха, че ако целта е да се преодолее агресията в училище, акцентът трябва да бъде поставен върху развиването на социално-емоционални умения - способността децата да изразяват чувствата си, да решават конфликти и да проявяват емпатия. Според тях това може да става в различни учебни часове и най-вече чрез примера на възрастните.

Ще има ли достатъчно учители по религия

"Аз се тревожа от въвеждането на религията като задължителен предмет, защото не смятам, че има достатъчно подготвени педагози и че за кратко време могат масово да се подготвят компетентни хора", коментира пред "Дневник" Юрий Анджекарски, председател на сдружение "Професионален форум за образование" и бивш училищен директор. Според него учениците в първи клас не могат да осмислят високи религиозни материи и проблеми на духовността, затова ако се върви в тази посока, то предметът би бил по-подходящ за гимназистите.
Допълва, че любовта, надеждата и вярата не могат да бъдат предмет на задължение, а училището не бива да се превръща в религиозен храм. Коментира, че по-добрият вариант е в настоящите програми по философия и литература да бъдат включени модули, свързани с добродетели и религии, но и социално-емоционалните умения да бъдат развивани у учениците.
Елица Кокончева е начален учител и преподава християнство като свободноизбираем предмет в частно училище. Пред "Дневник" коментира, че одобрява въвеждането на предмета "Добродетели и религии" като задължителен, но само ако се предложи форма, в която децата могат да избират измежду между различните клонове на християнството - православие, протестантство и католицизъм.
Обяснява, че децата, които не учат избираемия предмет, имат допълнителни занимания по български език и математика. Казва, че има деца от мюсюлмански семейства, като част от тях присъстват в часовете със съгласието на родител. По думите ѝ тогава се обсъждат теми, които не намират място в останалите часове.
В практиката си ползва различни учебници, един от който е по учебник по религия - благонравие (неконфесионално обучение). Допълва, че в него се разглежда разликата между вяра и суеверие, добродетели като смирение, милосърдие, както и основни празници, свързани с християнството, като не се набляга на практикуването на християнството в храма.
Кокончева е по-скоро скептична, че предметът допринася за намаляването на агресията в училище. Според нея поведението на децата се влияе най-вече от примерите, които виждат около себе си - в семейството и сред съученици.
Според учителката преподаването на религия в първи клас не изисква учениците да са развили абстрактното си мислене. "Хората не са запознати с програмата. Децата в първи клас се запознават с основни празници, традиции, няма никаква абстрактност".
Кокончева се опасява, че на този етап няма достатъчно подготвени учители, които да могат да преподават предмета от учебната 2026/2027 г. Посочва, че има нужда от квалификация за учителите и подчертава, че дори предметът да стане задължителен, той не трябва да се преподава чрез личната вяра на учителя.
По-късно днес образователното министерство организира кръгла маса с участието на заинтересовани страни, на която ще бъдат обсъдени учебната концепция и методическите подходи. На 15 май пък ще се състои протест под надслов "Училището не е църква".