Национална мрежа за децата за обучението по религии: Има пълно неразбиране

"На проведената днес кръгла маса, организирана от Министерството на образованието и науката (МОН), станахме свидетели на пълно неразбиране по темата, свързана с децата на България и тяхното образование. Децата ни имат нужда от подкрепа и примери, които да следват, а не от санкции и насаждане на идеологически и религиозни доктрини." Това се казва в позиция, разпространена от Националната мрежа за децата (НМД) по повод проведения днес форум за въвеждането на задължителен предмет "Добродетели и религии" в училище.
НМД обединява 130 неправителствени организации, от името на които изпълнителният ѝ директор Георги Богданов заявява: "Безусловно поддържаме намерението на МОН децата да бъдат учени на етика, морал и ценности, но това следва да става по недогматичен начин, в режим на дискусия, примери, интерактивни ролеви игри, споделяне на емоции и следване на личен пример, даван от значимите възрастни, в т.ч. учителите и по всички учебни предмети. Вместо това сме свидетели на твърди намерения от страна на МОН за промени от забранителен характер и включване на предмет, който ще налага мироглед на учениците и ще противоречи на светския характер на образованието в Република България."
По време на дебата днес той подчерта липсата на яснота за това какво ще се преподава по добродетели и религия и се обърна към министъра на образованието Красимир Вълчев с въпроса: "Защо се налага да дискутираме нещо, което не знаем какво ще бъде?" По думите му има голямо противоречие между първоначално изложения план за задължително обучение по религия и представеното от Вълчев днес. Министърът заяви, че образованието в България е светско и ще остане такова.
На фона на противоречията все още няма писмена концепция на министерството за предмета. Днес министърът обеща тя да стане факт до 8 май, но да се отнася само до частта за добродетелите.
Това ли са истинските проблеми в образованието
Според Георги Богданов дебатът за въвеждането на предмета отклонява въпросите за истинските проблеми в образованието.

Предметът религия ще възпитава в честност и толерантност: родители питат кой ще пише програмите
"Какво изобщо правим с децата - попита той аудиторията в зала 6 на Националния дворец на културата. - Ние имаме 50% функционално неграмотни деца. Какво правим с тези деца? Те са претъпкани с учебен материал и ще им сложим още един предмет. Децата учат религия като свободноизбираем и резултатите са много добри. Децата са доволни и учителите, и общността като цяло. Защо се налага да се прави това - религия и добродетели? Това са неща, които трябва да се учат без религиозно съдържание в конфесионален характер и да създават неутрално пространство за децата, в което да се дискутират всички теми, свързани с религията. Дори добродетелите не са консенсусни."
В края на изказването си той отбеляза, че децата в България имат огромна нужда от възрастните, нужда, която възрастните не задоволяват.
Много неясноти и 120 въпроса
НМД е получила над 120 въпроса от родители, граждански организации и активисти, свързани с планираните от МОН промени, които включват не само обучение по добродетели и религии, а и въвеждане на оценка за дисциплина и ограничаване на правото на родителите да извиняват отсъствия по семейни причини.
"По-голяма част от тях са свързани с неразбиране и явно несъгласие относно планираните промени от министерството. Причините, които са породили тези промени, не само притесняват мнозинството от нас, но будят и сериозни въпроси, свързани с компетенциите на отговорните лица в сферата на образованието", посочват от НМД.

Просветното министерство организира обществено обсъждане за религията в училище без свободен достъп
Оттам изразяват "силното си притеснение относно изказванията на г-н Вълчев за планирания пакет санкциониращи мерки в училищното образование, в това число оценка/санкция за дисциплина, пълна забрана за носене на телефони в училище и намаляване на възможността за отсъствия по заявка на родител (по семейни причини), одобрена в момента на 15 дни годишно". Организацията призовава министърът да даде писмени отговори на всеки от въпросите, които тя впоследствие да оповести публично.
"Дискутираният пакет от мерки измества фокуса от реалните проблеми в образователната система и не само не адресира фундаменталните причини за напрежение в нея, но и ги задълбочава. Конструктивният диалог с МОН е изключително важен за нас и оставаме в готовност за бъдещи дискусии по темите, свързани с образованието в страната", се казва още в позицията на Национална мрежа за децата.