Как се преподава религия в училище: примерът на Уелс

Как се преподава религия в училище: примерът на Уелс

Как се преподава религия в училище: примерът на Уелс
Как се преподава религия в училище. Провокирана от вчерашната дискусия, организирана от Министерството на образованието и науката, основателят на Института за изследвания в образованието Асенка Христова представя примера, който дава Уелс.
Коментарът е от профила ѝ във "Фейсбук". Заглавието е на "Дневник".
В Уелс от 2022 г. насам училищата прилагат новата рамка Curriculum for Wales, която предоставя на всяко училище голяма автономия при разработването на собствена учебна програма, съобразена с нуждите на учениците и местната общност.
Писала съм многократно, няма да се спирам на самата рамкова програма. Само ще спомена, че основното изискване е училищната учебна програма да подпомага развитието на учениците чрез постигане на четири взаимносвързани цели:
(1) Да станат целеустремени и способни учащи се, които проявяват любознателност и мотивация и са готови да учат през целия си живот;
(2) Да бъдат предприемчиви и креативни участници, които допринасят пълноценно в живота и работата чрез творчество, инициативност и работа в екип;
(3) Да се изградят като етични и информирани граждани на Уелс и света, които познават и зачитат правата на другите, оценяват културното многообразие и проявяват социална отговорност;
(4) Да се формират като здрави и уверени личности, които имат добро физическо и емоционално благополучие, устойчивост и готовност да водят пълноценен живот като ценени членове на обществото.
В Уелс изучаването на религиозните вярвания и нерелигиозните възгледи под една или друга форма е задължителна част от предметната област "Хуманитарни науки". Родителите нямат право да откажат изучаването на такива теми, но имат пълното право да направят информиран избор на училище, което предлага подходяща програма и начин на изучаване на тази тематика. Важно е също да се отбележи, че учебната програма трябва да отразява както религиозните вярвания, така задължително и нерелигиозните възгледи, по начин, който създава балансирана образователна среда.
Всъщност немалко училища в Уелс са финансирани от църквата. Често те са и сред най-добрите училища в някои райони. Аз съм разглеждала подробно програмите им, докато избирах училище за дъщеря ми. На практика в нито едно от тези училища религия не се изучава по начина, по който се изучава досега в България или, доколкото се ориентирам в неясната идея и педагогическите възможности, би се изучавала.
Ето конкретен пример от програмата на едно такова произволно протестантско училище. Мисията на въпросното училище е "да служи на местната общност чрез осигуряване на изключителни възможности за учене, основани на християнски ценности". Обявените цели на училището са да насърчава развитието на уверени, етични и състрадателни личности чрез ценности като щедрост, кураж, приятелство, уважение, доверие, справедливост, състрадание, прошка, благодарност, постоянство, служене и почтеност.

По същество за учебната програма

Вместо да разбива учебното съдържание на изолирани предмети като математика, история или английски език, училището организира знанията и уменията около три основни житейски направления, които имат естествено значение за децата и отразяват реалния начин, по който функционира светът.
(1) Направление A: Хора - Разбиране на човешкия опит и взаимоотношенията
Първото направление се фокусира върху социалното и междуличностното измерение на човешкия опит. То изследва фундаменталния въпрос: "Как хората живеят заедно и как си взаимодействат?" По-конкретно:
  • Фокусира се върху разбирането на взаимоотношенията между хората.
  • Изследва как човешките действия оформят света.
  • Развива разбиране как хората възприемат и реагират на своите преживявания.
  • Насърчава оценяването на разнообразието в обществото.
Например, при изучаване на темата "Лидери" в 5-ти клас, учениците могат едновременно:
  • да изследват исторически лидери и тяхното въздействие (история);
  • да анализират качествата на добрите лидери (личностно развитие);
  • да пишат убедителни речи (езикови умения);
  • да създават графични представяния на лидерски качества (изкуство и дизайн);
  • да организират групов проект, изискващ лидерски умения (практическо приложение).
(2) Направление Б: Места - Взаимодействие с физическия и културния свят
Това направление изследва връзката на хората с физическите пространства - от непосредствената околна среда до глобалния свят. То е дълбоко свързано с уелската концепция "Cynefin", която означава усещане за място, принадлежност и историческа връзка с определена територия.
Най-малките деца започват с непосредствената среда чрез темата "Великото навън", където изследват природния свят около тях. С напредване на възрастта, учебното съдържание се разширява географски и концептуално, включвайки "Хабитати в Уелс", "Променящи се места" и накрая - "Откритие".
Например, работейки по тема като "Променящи се места" в 4-ти клас, учениците могат:
  • да изучават географски промени в местната област (география);
  • да изследват историческото развитие на своя град (история);
  • да калкулират, предвиждат и визуализират промени в населението (математика и ИКТ);
  • да проектират решения за устойчиво развитие (наука и дизайн);
  • да дискутират етичните аспекти на промяната (етика и гражданско образование).
(3) Направление В: Благосъстояние - Развитие на здрави, уравновесени личности
Третото направление се фокусира върху личностното, емоционалното и физическото развитие на децата. То признава факта, че образованието трябва да се грижи за цялостната личност, не само за академичните постижения. Ето пример как става това: при работа по тема като "Уважение" в 5-ти клас, учениците:
  • изучават правата на човека (граждански права);
  • изследват как различните култури изразяват уважение (културно разбиране);
  • анализират биографии на защитници на правата (литература);
  • участват в практически дейности, демонстриращи уважение (социални умения);
  • развиват емоционална интелигентност чрез разпознаване на гледните точки на другите (емоционално развитие).

Как тези направления се интегрират на практика

Учителите не преподават изолирани уроци по отделни предмети, а вместо това обучението се организира около автентични задачи и проекти, които естествено обединяват различни области на познанието. Учениците могат да работят по проект за организиране на благотворително събитие, което изисква от тях да изследват кауза (социални науки), да пишат убедителни материали (езикови умения), да планират бюджет (математика), да създават рекламни материали (изкуство и технологии) и да развиват лидерски и екипни умения в процеса.
Важно е да се отбележи, че въпреки тази интеграция, учителите внимателно проследяват прогреса във всички ключови умения и области на знанието, за да гарантират, че учениците развиват солидна основа във всички аспекти на учебната програма.

Религия, ценности и етика

Сега по темата за изучаването на религия в това конкретно протестанстко училище (но горе-долу такъв е и подходът на всички останали). В рамките на описаната по-горе учебна програма е предвидено и обучението по модул "Религия, ценности и етика"(RVE), който е проектиран така, че да отговаря едновременно на изискванията на националната учебна програма за Уелс и християнския характер на училището. На практика този модул е напълно интегриран по естествен начин в по-широките теми и контексти на обучение, които описах по-горе, вместо да го представят като изолиран предмет.
Ето как става:
1. В Направление A - Хора
Перспективата на "Религия, ценности и етика" се включва по следния начин:
Пътуването на живота - изследва се какво преживяват хората като част от житейското пътуване и как тези преживявания се отбелязват и осмислят.
Авторитет и влияние - разглежда се как и защо различни видове авторитет влияят върху живота на хората.
Основните теми и концепции, които са включени в това направление:
  1. Смисъл, цел и влияние.
  2. Житейски етапи и събития.
  3. Физическо и духовно пътуване.
  4. Какво формира идентичността на хората.
  5. Приносът на общностите и ценността на разнообразието.
  6. Значението на място, време и взаимоотношения.
Например, когато учениците изучават темата "Лидери" в 5-ти клас, RVE компонентът може да включва изследване на религиозни лидери от различни традиции, ролята на духовното лидерство и как религиозните концепции за авторитет оформят моралните ценности.
2. В Направление Б - Места
Перспективата на "Религия, ценности и етика" се включва така:
Идентичност и принадлежност - учениците изследват какво ни прави такива, каквито сме като хора, общности и граждани, живеещи в разнообразен свят.
Природният свят и живите същества - разглеждат как и защо хората проявяват загриженост и отговорност към света и изпитват страхопочитание и удивление в природата.
Основни RVE теми и концепции:
  1. Какво ценят хората.
  2. Убеждения, действия и последствия.
  3. Вземане на решения.
  4. Грижа, загриженост и уважение.
  5. Страхопочитание и удивление.
  6. Отговорност и действие.
  7. Усещане за място и пространство.
Например при изучаване на тема като "Променящи се места" в 4-ти клас RVE измерението може да включва разглеждане на свещени места в различни религии, как те се променят с времето, и какво значение имат тези места за вярващите и за местните общности.
3. В Направление C - Благосъстояние
Перспективата на "Религия, ценности и етика" е насочена към:
Взаимоотношения и отговорност - учениците изследват как хората живеят заедно и защо развиването на здравословни взаимоотношения е важно.
Търсене на смисъл и цел - разглеждат как хората отговарят на по-дълбоките въпроси на живота, за да разберат човешкото състояние.
Основни теми и концепции, които се изучават:
  1. Авторитети и влияния.
  2. Преживявания и интерпретации.
  3. Избори и действия.
  4. По-дълбоките въпроси на живота.
  5. Влияние, непрекъснатост и промяна.
  6. Човешки търсения и приноси.
Ето и конкретен пример как се случва това на практика: в контекста на тема като "Уважение" в 5-ти клас, RVE елементите могат да включват изследване на религиозните концепции за достойнство и уважение към другите, сравнение на "Златното правило" в различни религиозни и етични традиции, или разглеждане на религиозните перспективи по въпроси като социална справедливост.
В практически план обучението по "Религия, ценности и етика" не се организира като определени часове в седмичната програма. Вместо това елементи на религиозно образование и етично размишление се интегрират в ежедневните дейности и по-широките теми.
Ето някои практически примери:
Интегрирани проекти, където религиозните и етичните аспекти се разглеждат като част от по-широки изследвания. Например при изучаване на темата "Защитници" в 3-ти клас, учениците могат да изследват как различни религиозни фигури са защитавали вярванията си или са се застъпвали за социална справедливост.
Посещения на различни места за поклонение, включително църкви, джамии, синагоги и храмове, което позволява на учениците да преживеят различни религиозни пространства и да се срещнат с представители на различни вероизповедания.
Иновативни педагогически подходи (например философия за деца), които насърчават учениците да задават дълбоки въпроси и да развиват критично мислене по духовни и етични въпроси.
Участие на местната общност, включително гостуващи говорители от различни религиозни традиции и съвместни проекти с местни религиозни организации.
Мисля, че става ясно колко различен е този подход, включително и практическото прилагане на религиозно и етично образование в рамките на съвременна образователна парадигма, ориентирана към бъдещето. Въпросът е, че пътят към подобна трансформация изисква дълбока промяна в мисленето за целите на образованието и природата на ученето, ясна визия, дълбока структурна реформа и изграждане на огромен капацитет на всички нива от системата. А ние си губим времето с неясни конструкции и изкуствен дебат, който опасно разделя обществото и пропилява шансовете за смислен прогрес.