(Не)умението да се управляват парите, или докъде стигна финансовата грамотност на децата

(Не)умението да се управляват парите, или докъде стигна финансовата грамотност на децата

(Не)умението да се управляват парите, или докъде стигна финансовата грамотност на децата
Unsplash.com
Джейн Грийн е мениджър с годишна заплата от 19 600 zed. За периода 1-31 юли тя получава фиш, според който брутната заплата е 2800 zed, данъците и осигуровките са 300 zed, а нетната заплата 2500 zed. Каква сума е превел работодателят на Джейн по нейната сметка на 31 юли? Такава задача е трябвало да решават ученици по финансова грамотност на тестовете на PISA преди 2 години.
Резултатите на деветокласниците тогава са, че почти една пета нямат никакви финансови познания, а две трети разполагат с минимални знания по темата. Освен това резултатите на децата от семейства с добър социален статус са много по-високи от тези на социално-слабите. В това време България има национална стратегия за финансово ограмотяване и цял списък инициативи, но такъв отделен предмет - все още не, макар че има вариант от новата година нещо да помръдне.

Каква е картината

България има от 2021 г. Национална стратегия за финансова грамотност и план за действие по нея за периода 2021-2025 г. С него са ангажирани различни държавни институции, а сроковете варират от такива за съответната година до текущи. Какво конкретно е свършено през 2024 г. предстои да бъде обявено в отчет за изпълнението на дейностите, посочват от Министерството на финансите в отговор до "Дневник". В неговата структура от 2019 г. е създадена Междуведомствена работна група по финансова грамотност.
Междувременно парламентарен въпрос по темата е задала и Деница Сачева, депутат от ГЕРБ, която очаква писмен отговор от колегата си от ГЕРБ Красимир Вълчев, който отново е министър на образованието. В същото време и от данните от проучвания, и от практиката на реалния бизнес се вижда, че у подрастващите липсват устойчиви знания за боравенето с пари.
Такава картина очерта и социологическо проучване преди няколко месеца по поръчка на неправителствената Финансова академия. Според него българите масово не инвестират, не използват онлайн банкиране, не смятат, че по-високи данъци ще доведат до по-добро качество на живот. Георги Захариев, изп. директор на организацията, която също има инициативи за повишаване на финансовата грамотност, коментира тогава, че очевидната причина за тези резултати, сред които и това, че 90% от българите не инвестират, е липсата на финансова грамотност, която не се преподава в училищата.
Междувременно данните на една от големите компании за събиране на вземания, показаха, че най-силно нарастващата група на задлъжняващите хора е на млади и дори добре платени. Значителна част от тези проблеми идват в резултат на липсата на финансова грамотност.
"Хората не задлъжняват, защото нямат пари, а заради неумението да боравят с парите си", е изводът от данните.
На липсата на финансова грамотност се натъкват и банките, които през последните години на ниски лихви по депозитите създадоха свои инвестиционни структури, в които предлагат на клиентите си различни възможности за инвестиране във финансови инструменти като алтернатива на депозитите. Една от основните причини за огромното съотношение на депозити, които не носят доходност и ниската популярност на фондовете за управление на активи, по оценки на мениджърите, с които "Дневник" разговаря, е ниската или пълната липса на финансова грамотност у масовия потребител на банкови услуги.
Българските 15-годишни младежи се справят с базови задачи, проверяващи финансовата грамотност. Малко над 30% от учениците не могат да приложат знанията си в ситуации от реалния живот, включващи финансови проблеми и решения. Само 2.7% от българските младежи умеят да анализират сложни финансови проблеми. Това показва изследването PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) в частта си за финансовата грамотност сред учениците.

Какво се прави

Ако се съди по отговорите на държавните институции по темата, излиза, че има цял куп инициативи, включени в споменатата национална стратегия, които ограмотяват финансово подрастващите.
В отговор на въпроси по темата от "Дневник" от ресорното министерство (МОН) казват, че ведомството подкрепя редица инициативи за повишаване на финансовата грамотност на учениците, сред които "Седмица на парите"; Седмица на предприемачеството "Влез в час с данъците"; "Вземи си касовия бон", национални уебинари, проекти, състезания и др. Институцията успешно си партнира по темата с НАП, НСИ, Комисията за финансов надзор, граждански организации и др.
В допълнение всяка година провежда Национално състезание по финансова грамотност за ученици от 5 до 12 клас, както и Национално състезание "Практични финанси" - за ученици от 8 до 12 Клас. Всяка година се провеждат Математически състезания и олимпиада по математика, в които са включени задачи за управление на личните финанси и планиране на личния и семеен бюджет, олимпиада по гражданско образование и Национално състезание по счетоводство.
От тази информация се вижда това, което отбелязват и от частни организации, ангажирани с темата - няма отделен предмет в училище, а откъслечни инициативи.
От ресорното министерство обясняват, че със Закона за предучилищното и училищното образование от учебната 2016/2017 г. постъпателно е въведен новият общообразователен учебен предмет "Технологии и предприемачество", в чието учебно съдържание са заложени голяма част от темите, свързани с финансовата грамотност. Икономическата култура и финансовата грамотност сред учениците е залегнала като тема и в останалите учебни предмети като математика, география и икономика, гражданско образование и др., обясняват от министерството. Малка крачка напред предстои през новата учебна година.
През тази година предстои да бъде одобрена и нова национална програма "Умения на фокус", в която е заложен самостоятелен модул "Финансова грамотност". Чрез него ще се осигуряват ресурси и обучения за повишаване на финансовата грамотност в детските градини и училищата. Програмата цели да съдейства за формирането на практически умения, които да помагат на децата и младежите в професионалната и личната им реализация, обясняват от министерството.
Уверяват, че освен това се работи и за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти. През 2023 г. над 500 учители от гимназиален и прогимназиален етап са преминавали обучение за повишаване на финансовата и икономическата грамотност на учениците. Учители от над 300 училища са изучавали съвременни методи и подходи за кариерно консултиране и ориентиране на младите.

Опитът на банките

Банките, които в работата си с клиентите, са установили сериозните дефицити в този вид грамотност, имат инициативи, насочени както към учениците, така и към студентите, при които се търсят възможности за задълбочаване на познанията.
От няколко години "Уникредит Булбанк" има инициатива "Програма за финансова култура в училищата", която включва посещение на банкови служители в училищата, където споделят своя опит. Институцията посочва, че особено активна е програмата й през последните 2 г. По нейни данни през 2024 г. програмата е обхванала 4 хил. ученици в цялата страна. "В основата на усилията са партньорствата с училища, които включват многократни посещения на едни и същи учебни заведения, покривайки различни теми, създавайки трайни връзки с общностите", посочват от банката в отговори до "Дневник".
(Не)умението да се управляват парите, или докъде стигна финансовата грамотност на децата
Служители на "Банка ДСК" също обучават в цялата страна като не само поднасят информация, но и представят добри практики за успешно управление на личните финанси. Като част от Европейската седмица на парите през март са изнесени уроци в 34 училища в различни градове като заради големия интерес инициативата се провежда и през април.
В инициативите на банките е включено и онлайн съдържание, оценка на знанията с иновативни методи и др. "Банка ДСК" дори провежда през миналата година състезание по финансова грамотност в "ТикТок", където участниците на възраст 14-19 г. е трябвало да създадат видеосъдържание на тема "Най-лошият финансов съвет". Като част от кампанията са създадени и образователни видеа, които по план ще бъдат надградени с нови теми през тази година. Банката има ютюб подкаст "На ти с парите".
Въпросите, свързани с личните финанси са и основните, за които специалистите от банките говорят с учащите се, а и тези, които са най-интересни за тях - ползване на дебитни карти, ежедневно банкиране, спестявания, дигитализация във финансовия сектор, финансови измами и др.
Според банките основни понятия като личен бюджет, спестявания и базови финансови термини могат да бъдат преподавани адекватно още в първите класове. От отговорите им се разбира, че все още не е възприет подходът преподавателите в училищата да работят в партньорство с експерти от банковия сектор, така че в по-горните класове знанията да се задълбочават и по този начин да се постигне съчетаване на теоретични и практични познания.