Още не се знае кой ще изготвя програмата по добродетели, но тя ще е готова до есента

Работните групи, които трябва да изготвят учебните програми по добродетели и етика, трябва да включват представители от различни сфери. В момента няма състав на работната група, но следващата седмица ще бъде готов, като ще бъде отворен за допълнения. Това заяви просветният министър Красимир Вълчев в отговор на въпрос на "Дневник" какви специалисти ще изготвят програмите и сред тях ще има ли представители на Светия синод. Министърът представи концепция за предмет "Добродетели и религии" - програма "Добродетели/етика".
Това ще бъде профилът, който родителите ще могат да изберат, ако не желаят децата им да изучават другите две програми - християнство - православие и ислям. Вълчев коментира, че концепцията ще служи като основа за изготвянето на бъдещата учебна програма, като според неговите прогнози тя може да бъде готова тази есен. Програмите по християнство-православие и ислям също ще бъдат отворени за промени, но оценката на министъра е, че на тях може да се стъпи в по-голяма степен, за да бъдат създадени нови.
Какво ще се учи по добродетели
На сайта на министерството е публикувана концепцията на програмата по добродетели. В нея се посочва, че е необходим по-силен акцент върху възпитателната функция на училището. Чрез въвеждането на предмета "Добродетели и религии" се цели придобиване на различни групи компетентности - комуникативни, личностни, социални и граждански, умения за учене.

Религията като задължителен предмет в училище: проблемът е кой, какво и как ще преподава
Посочва се, че общото между трите програми (християнство-православие, ислям, добродетели/етика) е тяхната насоченост към духовността, универсалните човешки ценности и добродетели, сред които уважението към достойнството на ближния, честността, отзивчивостта към нуждите на другите и др.
Подчертава се, че въвеждането на предмета от първи клас няма да стане за сметка на намаляване на часовете по друг учебен предмет, изучаван в задължителните учебни часове, а чрез преразпределение на общия брой задължителни и избираеми часове. По този предмет няма да се пишат оценки. |
Преподаването по алтернативната учебна програма "Добродетели/етика" в началния етап ще се води от началните учители. Те ще преминат през краткосрочни обучения, ориентирани към подкрепата им за работа върху глобалните теми от учебното съдържание в отделните класове и главно - към прилагане на специфични за предмета методи, подходи и ресурси.
Основните цели на програмата "Добродетели/етика" са:
- възпитание в добродетели;
- формиране на етично съзнание и развитие на морална отговорност;
- даване на познания на учениците за християнството и другите световни религии, за различни философски възгледи, както и да развият умение да разсъждават върху етични теми;
- създаване на позитивна и подкрепяща среда;
- развиване на социално-емоционални умения;
- съхраняване на културно-историческото и духовното наследство.
Посочените теми, които ще се разглеждат в учебните часове, са себепознание, приятелство и съжителство, морални норми и етични правила, разрешаване на конфликти, съвременни морални предизвикателства.
В първи клас ще се учи за разликата между добро и зло, а в прогимназията - за човешките права
Съдържанието по "Добродетели/етика" в първи клас ще е е ориентирано около въпросите за добро и зло, доверието и вярата, щедростта, важността на семейството и приятелството, учтивостта, почитта към родители и учители, грижата, личните емоции, чувствата и желанията, семейните, националните, религиозните празници.
Във втори клас например, ще е насочено към честността, добротата, уважението, прошката и приемането, мъдростта, мирното решаване на спорове, ролята на традициите и обичаите, се казва още в концепцията. |
В трети клас може да се надгражда около въпросите за правилното и грешното, търпението и дълга, светостта и уважението към живота, надеждата, състраданието и милосърдието, страха и тъгата, вземането на решения, националните будители, героите и светците.

Предметът религия ще възпитава в честност и толерантност: родители питат кой ще пише програмите
В четвърти акцентът може да е върху справедливостта и смелостта, различията и толерантността, силата да се отказва, свободата и отговорността, влиянието на медиите и др.
Предлага се в прогимназиалния етап фокусът да бъде върху видовете права (на детето, на потребителя, на пациента и т.н.), върху баланса между свободата и отговорността, справедливостта и закона, върху последиците от действията на отделния индивид и др. |
В гимназиалния етап, където се изучават учебните предмети философия и гражданско образование, обучението в областта на добродетелите може да надгражда основни етични теории (антична етика, християнска етика, съвременни етични теории) и разбиране как те могат да помагат при решаване на морални дилеми, на проблеми на етиката в дигиталната ера, на развитие на личната идентичност и ценности.
Вижте концепцията на министерството в документа:
Министерството планира да въведе предмета "Добродетели и религии" от учебната 2026/2027 г. след промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Обучението по религия и добродетели ще се въведе поетапно, като ще започне за учениците в първи клас с един час седмично. Според Вълчев е реалистично за една година учителите, които ще преподават на първокласниците, да преминат през допълнителна квалификация, за да преподават по предмета, както и да се изготвят учебниците.
Министърът обясни, че при изготвянето на предишните програми по религия в работните групи са участвали предимно специалисти от богословските факултети. От 2018 г. има разработени три програми по религия - християнство-православие, ислям, неконфенсионално обучение, но предметът е свободноизбираем. В момента го изучават близо 12 хил. ученици.
"Аз лично смятам, че вътре (в работните групи - бел.ред) трябва да има повече плурализъм, да се чуят повече гласове, защото ние можем да използваме тази учебна програма, този учебен час да адресираме редица компетентности и редица ценности", коментира министърът. |
"Ключов въпрос е как ще се формира работната група, кой ще влезе в нея. Надявам се да влязат повече хора с различно мнение, с различна визия", допълни той. Вълчев подчерта, че концепцията ще бъда задание на работната група и се надява "да няма отклонения от нея".

В синхрон началник по образование и синдикат апелират за подкрепа на задължителното изучаване на религия
Допълни, че предметът ще съдържа елементи на гражданско образование, история, социално-емоционално обучение. По думите му едни от най-важните теми, които ще се разглеждат в тази часове, са преодоляване на различията, изграждане на вътрешни прегради срещу зависимостите и най-вече употребата на наркотици.
Различните програми ще се изучават в групи
На въпрос на "Дневник" как ще протича учебният процес, когато учениците от един клас са избрали трите различни програми - християнство-православие, ислям, добродетели, Вълчев посочи, че ще има "организационни предизвикателства". Обясни, че децата ще бъдат разделяни по групи, но това по думите му става и сега в избираемите часове по религия, в профилираната подготовка, в заниманията по интереси. Ще бъдат сформирани и сборни групи, когато в училището има повече паралелки.
Като особеност министърът подчерта регламентирането колко на брой деца трябва да са избрали съответната програма, за да се сформира група. Допълни, че ако в даден клас има само едно дете, което иска да учи християнство-православие, а останалите ученици изберат програмата по добродетели, няма да може да се организира обучение само за един ученик, изявил желание. |
Министър Вълчев се зае да опровергае някои, по думите му, неверни тези. Обясни, че учениците няма да изучават задължително религия, защото предметът ще бъде част от задължителния учебен план, но учениците ще имат избор да изучават добродетели/етика вместо християнство-православие или ислям.
Подчерта, че свещеници няма да влизат в класните стаи, а по предмета ще преподават учители, преминали през университетска квалификация. Допълни, че новият предмет няма да доведе до допълнителна натовареност, тъй като ще бъде в рамките на общия брой задължителни и избираеми часове (раздел А и раздел Б на учебния план).

Религията в училище: как се преподава вероучение в Европа и САЩ
Според него твърдението, че няма научни доказателства, че изучаването на религия прави децата по-добри, също е невярно. Допълни, че има научни изследвания, които показват обратното, и че министерството ще ги представи. По думите му изследванията показват, че включването на ученици в програми с елементи на религиозно образование допринася за подобряване на психичното им здраве и образователни резултати.