Пропаганда или възхвала на руската култура и обучение по език: какво се случва в училище

Пропаганда или възхвала на руската култура и обучение по език: какво се случва в училище

Една от снимките, публикувани от Диян Стаматов във "Фейсбук" на 5 май след посещението на учениците от 119. СУ в Руския културно-информационен център в София.
Диян Стаматов/Фейсбук
Една от снимките, публикувани от Диян Стаматов във "Фейсбук" на 5 май след посещението на учениците от 119. СУ в Руския културно-информационен център в София.
Пропаганда в полза на Русия или нямащи нищо общо с войната в Украйна възхвала на руската култура и просто изучаване на руски език? Първото или останалите две се случват в български училища през третата година, откакто Русия нападна Украйна и обяви България за неприятелска държава?
Действие на училищният директор Диян Стаматов, който е общински съветник в София от ГЕРБ и бивш зам.-министър на образованието в кабинет на ГЕРБ, провокира въпроса за пореден път през последния месец. На 5 май Стаматов - директор на 119. Средно училище "Акад. Михаил Арнаудов" в София - оповести чрез "Фейсбук", че учениците от 8-и до 10-и клас в училището му са посетили мастър клас в Руския културно-информационен център, чрез който "се запознаха с традиционни руски занаяти, характерни за различните региони на Русия, и направиха свои собствени сувенири с техниката, характерна за село Гжел, Московска област". В отговор учителят по история Емил Джасим реагира с думите, че е "потресен" от инициативата, защото Русия е държава, обявила България за вражеска.
"Напълно не разбирам какъв изобщо е възможно да бъде аргументът, който може да защити посещение в пропагандния център на държава, която е не просто агресор срещу независима държава, а е открит враг на всички съюзи, в които България членува", пише Джасим и напомня, че "Русия избива цивилно население през една граница от нас" и "използва училища за пропаганда и нормализиране на образа си".
В следваща публикация Стаматов акцентира върху изучаването на руски език, който учениците са избрали сами, върху високото ниво на подготовка и "подвига на учителите".
Потърсен от "Дневник" за коментар, Стаматов подчерта, че "изучаването на руски език няма нищо общо с каквито и да е международни отношения", че "не става въпрос за посещение, а за най-обикновено отиване на група ученици", които в руския център рисували върху глинени съдове. Стаматов обясни, че учениците били заведени в руския център, защото "единственото място, където могат да чуят руска реч, е там". "Кой съм аз, че да го спирам?", попита той.
На въпрос дали темата за войната и обвиненията на Русия към България са обсъждани той отрече. Това не се е случило нито по време на "рисувалния процес", нито учителите в училището излизали извън рамките на учебниците и учебното съдържание. Децата "не може да страдат заради мисълта на възрастните хора", смята Стаматов. По думите му "ние живеем в мирна България, в която някой се опитва да създаде друга реалност".
Директорът и общински съветник от ГЕРБ каза още, че в 119. СУ "учат най-много украинчета", по думите му - "повече от 10-15".

От руски кътове до макети на Кремъл

Въпросът преплита ли се обучението по руски език в български училища с прокремълска пропаганда бе повдигнат преди това, след като учителка сигнализира чрез "Фейсбук", че в севлиевско училище осмокласници изработват макети на Кремъл, а впоследствие публикациите ѝ бяха изтрити.
Притеснен да не би детето му да е под влиянието на такава, родител повдигна публично въпроса защо Природоматематическата гимназия в Бургас приоритизира изучаването на руски език. Директорката ѝ Милена Андонова отвърна, че в района на Бургас има близо 9000 имигранти, над 38% от които са от Украйна, а други над 30% - от Русия, и че чрез изучаването на руския език тези деца щели да се приобщят по-лесно. Руският бил важен и с оглед бъдеща реализация в сферата на туризма и в бизнеса на Бургас и региона.
Обществената дискусия извади на бял свят и друга практика, осъществявана в годините непосредствено преди началото на войната с Украйна. Руската православна църква е подарила руски кътове на 16 български училища със съдействието на Руския културно-информационен център с цел повишаване интереса на по-малките ученици към изучаването на руски език и на всички български граждани към руската култура, литература, музика и изкуство като цяло.

Министърът: С риск да разочаровам русофобите няма да забраня руския

Отношение по темата взе и министърът на образованието Красимир Вълчев, вземайки повод от изказване на депутата от "Продължаваме промяната" Лена Бориславова.
"Правителството на Росен Желязков и ГЕРБ, част от които съм, винаги са заемали ясна позиция по отношение на руската военна агресия. С риск обаче да разочаровам някои твърдолинейни русофоби и тези, които се заиграват политически в русофобията, ще кажа, че нямаме намерение да забраняваме изучаването на руски език или да изхвърляме от учебните програми Ломоносов, Менделеевата таблица, Пушкин и Чайковски" - пише Вълчев във "Фейсбук".
"Образователната система - допълва той - не може да възпитава омраза към цял един народ, култура или държава. Тя трябва да възпитава осъдително отношение към човеконенавистническите и авторитарните режими, към агресорите, към погазването на човешки права и т.н. Но не възпитава омраза по принцип. Поне не в демократична страна.
За съжаление, има хора, които живеят, за да мразят - и затова разбират образованието единствено като средство за насаждане на омраза.
Жалко и тъжно."

Руска връзка

Част от Националния календар за изяви по интереси на децата и учениците на Министерството на образованието и науката за настоящата учебна 2024/2025 г. е конкурс, озаглавен "Заедно в XXI век" и организиран от фондация "Устойчиво развитие за България", обръща внимание специализираният сайт danybon.com. Тя е член на Българо-руската търговско-промишлена палата, която обявява Крим за руски, а в годините назад конкурсът е бил под патронажа на руското посолство в София и популяризиран от Синдиката на българските учители към КНСБ.
Самият Руски културен център в София е структура на "Россотрудничество" - руска федерална правителствена агенция под юрисдикцията на Министерството на външните работи, която използва инструментите на културата, политическата идеология и външната политика - т. нар. мека сила, за желаните за Русия външнополитически резултати. Наскоро Азербайджан, а преди това Молдова закриха тези центрове в столиците си. След нападението над Украйна са закрити руските центрове в Словения, Хърватия, Румъния.

И депутати питат за руска пропаганда в училище

Двама народни представители са отправили въпроси към министъра на образованието Красимир Вълчев, свързани с евентуалната руска пропаганда в училищата. Те са на Явор Божанков и Ивайло Мирчев от "Продължаваме промяната - Демократична България". И двата са от 7 май. Народното събрание е публикувало само втория, а първият е "в процес на обработка".
Във връзка с инициативи, подкрепяни от руски държавни и религиозни институции и насочени към популяризиране на руска култура и ценности сред учениците Мирчев пита "какви мерки предприема МОН за идентифициране и оценка на подобни инициативи в българските училища и какви стъпки се предприемат за гарантиране, че учебният процес остава неутрален и свободен от външни политически и идеологически влияния, които биха могли да повлияят на формирането на ценностната система на българските ученици". Очаква се министърът да отговори писмено на 19 май.

Кой колко учи руски в Европа

България се откроява като една от водещите държави в Европейския съюз по отношение на изучаването на руски език в гимназиалния етап в Европейския съюз, показват данни на Евростат. За 2023 г. страната ни заема трето място с 29.6% от учениците, изучаващи руски език, след Латвия (48.2%) и Естония (46.1%). Данните публикува Асенка Христова - изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието и старши експерт в Европейската експертна мрежа за икономика на образованието, и отбеляза, че в България има нарастващ интерес към руския език през последното десетилетие.
"Това контрастира рязко с общоевропейската тенденция за намаляване на интереса към руския език, особено след 2014 г., откогато е анексията на Крим, и 2022 г. - инвазията на Русия в Украйна.
Анализът на данните показва, че след период на слабо понижение през 2018-2020 г., от 2021 г. насам се наблюдава ясна възходяща тенденция в изучаването на руски език в България. В резултат на това делът на българските гимназисти, които изучават руски език, вече надвишава почти 11 пъти средната стойност за ЕС (2.7%).
България заема водеща и устойчива позиция в ЕС по изучаване на руски език в средното професионално образование, както по ниво, така и по устойчивост. Страната е на второ място в ЕС с 33.4% ученици, изучаващи руски език през 2023 г., отстъпвайки само на Латвия (39.4%). Тук превишението над средното европейско ниво е още по-впечатляващо - 14.5 пъти над средното за ЕС (2.3%).
След 2020 г. се наблюдава отчетливо нарастване на дела на изучаващите руски език ученици в професионалното образование и обучение, като вече всеки трети ученик в професионалните паралелки изучава руски език. "Този резултат поставя въпроси за стратегическата роля на езиковото образование в професионалните направления и доколко настоящите приоритети отразяват съвременните икономически, културни и политически реалности, нуждите на пазара на труда, международната мобилност и сигурността", коментира Христова.
България е единствената страна от Югоизточна Европа, която демонстрира устойчив, дори нарастващ интерес към руския език в средното образование - както в общото, така и в професионалното направление. Това рязко я разграничава от съседите ѝ и от повечето страни в региона. Румъния например поддържа изключително нисък дял - около 0.1% до 0.2%.
Това показва пълна маргинализация на руския език в системата на средното образование, коментира Христова и посочва, че страната се е преориентирала трайно към други чужди езици (френски, английски, немски), включително поради културно-политическото си позициониране в ЕС.
Гърция практически не отчита ученици, изучаващи руски език - стойностите са 0.0% през последните години. Това е последователно с гръцката образователна традиция, която отдава приоритет на английския и френския език.