Просветният министър критикува София заради недостатъчния обхват на децата в предучилищни групи

Министърът на образованието Красимир Вълчев разкритикува Столична община заради недостатъчния обхват на децата в групите за предучилищно обучение в детските градини и училищата. В отговор на въпрос от депутатката от ГЕРБ-СДС Даниела Дженева по време на блиц контрол в парламентарната комисия по образование той заяви, че "ние имаме едва 78% обхват на 4-годишните деца" при положение, че целевата стойност е 94%.
"Най-нисък е процентът в областите с най-голяма концентрация на ромски деца и София, което ме изнедада, което означава, че в София не работи достатъчно добре механизмът (междуинституционалният механизъм за обхват на децата в училище - бел. ред.). Категорично мога да го кажа и от лични наблюдения. В София и Сливен е най-ниският процент на обхват. Имахме разговори със Столична община, ще бъдат по-ангажирани. Много е важно и районните кметове да бъдат, съответно и директорите на детски градини", каза Вълчев.
От следващата година фокусът на просветното министерство ще бъде именно върху обхващането на децата от предучилищната възраст (4-6 г.) в образователната система, посочи той с аргумента, че "децата, които са били обхванати повече време в предучилищна възраст, имат по-добри резултати". "При децата от семействата, в които не се говори български, тази разлика е най-голяма. Ако са обхванати по-рано, има много по-голям шанс да попаднат в училище, знаейки български, да завършат училище, да натрупат по-малко дефицити", обясни министърът.Механизмът за обхват беше създаден през 2017 г. Екипите, които обикалят кварталите, за да събират децата, са между 10 и 11 хил. и включват представители на общините, Агенцията за социално подпомагане и МВР. В резултат от работата му през 2023 г. за първи път България отчете, че преждевременно отпадналите от училище са под средния процент за ЕС - 9.3% при средно за Съюза 9.5%. "Ние винаги бяхме 13-14% - напомни Вълчев. - Виждаме и увеличен брой години, в които децата учат. Ако преди 10 г. учеха средно 8 години тези, които отпадат, сега учат средно 10 години."

След първото класиране 9700 деца останаха извън градините в София
В момента обаче просветният министър наблюдава отстъпление. "Виждам, че когато няма достатъчно импулс в институциите по вертикала, не са достатъчно ангажирани ръководителите на институциите, механизмът започва да работи по инерция, има едно отпускане, и това е склонност на всяка една административна или друга публична система", констатира той и подчерта, че "затова е много важно да има ангажираност на политическо ниво".
"Ако имаме междувременно отпаднали деца от образователната система, ние ще имаме и повече изключени от обществото, повече негодни за пазара на труда. Най-добрият начин ние да живеем в по-добро и хармонично общество е да имаме по-малко изключени. Затова е толкова важна работата по механизма", посочи Красимир Вълчев.
Предстои МОН да предложи промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които да позволят и на директорите на образователните институции да издават наказателни постановления за непосещаване на задължителното обучение. Сега тези правомощия са дадени на кметовете.

Обсъждането на Бюджет 2025 на София: Гражданите питаха за квартала си, за велоалеи и данъци
"Факт е, че имаме много ограничени възможности да наказваме, когато не се упражнява правото на образование на едно дете - каза Вълчев. - Имаме регламентирани административни нарушения по Закона за предучилищното и училищното образование, 0.3% са наложените санкции и от тях 1% са събрани. Това са три десетохилядни ефективност на този механизъм, което е много ниска ефективност."