Просветният министър критикува София заради недостатъчния обхват на децата в предучилищни групи

Просветният министър критикува София заради недостатъчния обхват на децата в предучилищни групи

Просветният министър критикува София заради недостатъчния обхват на децата в предучилищни групи
Министърът на образованието Красимир Вълчев разкритикува Столична община заради недостатъчния обхват на децата в групите за предучилищно обучение в детските градини и училищата. В отговор на въпрос от депутатката от ГЕРБ-СДС Даниела Дженева по време на блиц контрол в парламентарната комисия по образование той заяви, че "ние имаме едва 78% обхват на 4-годишните деца" при положение, че целевата стойност е 94%.
"Най-нисък е процентът в областите с най-голяма концентрация на ромски деца и София, което ме изнедада, което означава, че в София не работи достатъчно добре механизмът (междуинституционалният механизъм за обхват на децата в училище - бел. ред.). Категорично мога да го кажа и от лични наблюдения. В София и Сливен е най-ниският процент на обхват. Имахме разговори със Столична община, ще бъдат по-ангажирани. Много е важно и районните кметове да бъдат, съответно и директорите на детски градини", каза Вълчев.
От следващата година фокусът на просветното министерство ще бъде именно върху обхващането на децата от предучилищната възраст (4-6 г.) в образователната система, посочи той с аргумента, че "децата, които са били обхванати повече време в предучилищна възраст, имат по-добри резултати". "При децата от семействата, в които не се говори български, тази разлика е най-голяма. Ако са обхванати по-рано, има много по-голям шанс да попаднат в училище, знаейки български, да завършат училище, да натрупат по-малко дефицити", обясни министърът.Механизмът за обхват беше създаден през 2017 г. Екипите, които обикалят кварталите, за да събират децата, са между 10 и 11 хил. и включват представители на общините, Агенцията за социално подпомагане и МВР. В резултат от работата му през 2023 г. за първи път България отчете, че преждевременно отпадналите от училище са под средния процент за ЕС - 9.3% при средно за Съюза 9.5%. "Ние винаги бяхме 13-14% - напомни Вълчев. - Виждаме и увеличен брой години, в които децата учат. Ако преди 10 г. учеха средно 8 години тези, които отпадат, сега учат средно 10 години."
В момента обаче просветният министър наблюдава отстъпление. "Виждам, че когато няма достатъчно импулс в институциите по вертикала, не са достатъчно ангажирани ръководителите на институциите, механизмът започва да работи по инерция, има едно отпускане, и това е склонност на всяка една административна или друга публична система", констатира той и подчерта, че "затова е много важно да има ангажираност на политическо ниво".
"Ако имаме междувременно отпаднали деца от образователната система, ние ще имаме и повече изключени от обществото, повече негодни за пазара на труда. Най-добрият начин ние да живеем в по-добро и хармонично общество е да имаме по-малко изключени. Затова е толкова важна работата по механизма", посочи Красимир Вълчев.
Предстои МОН да предложи промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които да позволят и на директорите на образователните институции да издават наказателни постановления за непосещаване на задължителното обучение. Сега тези правомощия са дадени на кметовете.
"Факт е, че имаме много ограничени възможности да наказваме, когато не се упражнява правото на образование на едно дете - каза Вълчев. - Имаме регламентирани административни нарушения по Закона за предучилищното и училищното образование, 0.3% са наложените санкции и от тях 1% са събрани. Това са три десетохилядни ефективност на този механизъм, което е много ниска ефективност."