Мащабни училищни промени: Отпадат част от изпитите след 7-и клас, въвежда се повтаряне от 1-ви

Мащабни промени в училищното образование предложи Министерството на образованието и науката (МОН), което публикува днес за обществено обсъждане проект за изменение на основния училищен закон. Той предвижда въвеждане на задължителна подготвителна година по български език за децата, които не го владеят, както и повтаряне на първи клас, ако езикът не е усвоен. Забранява се използването на мобилни телефони в училище и се увеличава размерът на глобите за родители, които не пускат децата си в задължителните предучилищни групи или на училище. Приетите след 4-ти клас в математически гимназии ще имат правото да продължат без изпит след 7-и клас в тях. Учебниците ще могат да се делят и носят на части с цел олекотяване на раниците. Въвежда се задължителноизбираемият предмет "Добродетели и религии", по който учениците ще могат да избират между три алтернативни програми.
Тези и още промени са заложени в проекта за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование, който, ако бъде приет от Министерския съвет и Народното събрание, ще влезе в сила 30 дена след обнародването му. Планира се част от промените да бъдат въведени от учебната 2026-2027 година.
Повтаряне на първи клас
Въвежда се интензивна езикова подготовка по български език за деца, които не го владеят, включително за тези, които се връщат от чужбина. Обучението ще се реализира под две форми. То ще е индивидуално за децата от 1-ви до 7-и клас, които ще учат по ускорена програма и постепенно ще се включат в клас с останалите ученици. За тези, които изобщо не знаят български, ще се организира подготвителен езиков клас. Децата, които не владеят достатъчно добре български език към края на първата година в училище, ще повтарят първи клас.
Сега по закон повтаряне на класа не е възможно до четвърти клас включително.
"Промяната се налага, тъй като незнанието на езика създава затруднения и пропуски в последващото обучение на учениците по останалите предмети. Това води до загуба на мотивация, а в дългосрочен план - и до самоизключване и отпадане от системата", посочват от пресцентъра на МОН.
Всички математически гимназии стават специализирани
Създава се нов вид специализирани училища - математически и природоматематически гимназии, които ще приемат ученици след 4-ти клас. Така всички сегашни математически и природоматематически гимназии се преобразуват в специализирани. Учениците в тях ще могат да продължат обучението си, без да кандидатстват отново след 7-и клас. Ако желаят, могат да кандидатстват в друго училище, а освободените места ще се запълват с нови ученици. Училищата ще могат да обявяват и допълнителен прием.
Забрана за мобилни телефони
Забранява се използването на мобилни телефони в училищата. Оставя се възможността те да се използват само за строго образователни и медицински цели, както и при форсмажорни обстоятелства, посочват от МОН.
"Използването на електронни устройства не само пречи на концентрацията и понижава образователните резултати на учениците, но и влошава техните когнитивни, двигателни, социални, емоционални и комуникативни умения", пише в мотивите към законопроекта на министъра на образованието Красимир Вълчев.
Наказания
Наред със сегашните забележка и преместване в друг клас, друго училище, от дневна в самостоятелна форма на обучение се въвеждат и предупреждения - за преместване в друга паралелка в същото училище, за преместване от дневна форма или от дуална система на обучение в самостоятелна форма. Когато в рамките на една учебна година на ученик са наложени три предупредителни мерки, той няма да има право до края на учебната година да участва в допълнителни мероприятия, изяви и дейности извън обучението по учебен план, пише в законопроекта.
По-тежките санкции ще има право да налага директорът на училището по предложение на класния или педагогическия съветник, а забележка - класният и всеки учител, който преподава на ученика.
Разширяването на правомощията на учителите за налагане на по-голям набор от предупредителни мерки при неприемливо поведение от страна на учениците цели да могат да се вземат бързи мерки, когато имат системен проблем с конкретно дете, за да може конфликтната ситуация да се разреши навреме и да се избегне налагането на тежки санкции, обясняват от МОН.
Глоби за родителите
Родителите вече ще подписват споразумение с детската градина или училището за спазване на правилника на институцията, ако предложената промяна бъде приета от народните представители.
Ако не запишат децата си в задължителното предучилищно (т.е. от 4 г.) или училищно образование, ще бъдат наказвани с по-високи глоби от сегашните и парите ще постъпват по бюджетите на училищата, а не на общините. Сегашните глоби са от 50 до 150 лева и стават 80 до 250. Същите суми ще плащат родителите, които не осигуряват присъствието на децата си в детската градина или училище, както и тези, които не пращат децата си в задължителния подготвителен езиков клас по български език.
При повторно извършване на някое от горните нарушения максималният размер на глобата се увеличава от 500 на 800 лева. Минималният се увеличава от 100 на 150.
Глобите вече ще налага не кметът на общината, а директорът на детската градина или училището, в чийто район по обхват е постоянният адрес на детето или ученика.
Събраните средства от глобите ще постъпват като приход по бюджета на съответното училище или детска градина, прилагащо система на делегиран бюджет, а за детските градини, които не я прилагат - в съответната община. Средствата ще се разходват само за дейности, свързани с подпомагане на равния достъп, както и за развитие на детските градини и училищата, а в случаите, в които средствата постъпват в общината - и на центровете за подкрепа за личностно развитие, се казва в нов текст в проектозакона.
Добродетели и религии
Предлага се и въвеждането на широко дебатирания задължителен избираем час по възпитание в добро и формиране на ценности - добродетели и религии.
"Родителите и учениците ще могат да избират от три алтернативни програми за формиране на универсални човешки ценности като честност, уважение, съпричастност, смелост, отзивчивост към нуждите на другите и др., а религията няма да бъде задължителна за никого - подчертават от министерството. - По този предмет няма да се поставят оценки, тъй като целта е не просто да се измерват знанията на децата, а да се насърчават разговорите между тях, обсъжданията, дискусиите и разглеждането на житейски казуси и ситуации."
Делими учебници
Друго предложение предвижда учебниците да са делими като части, което, от една страна, ще облекчи ученическите раници, защото децата ще носят само тази част, над която в момента работят, а от друга, при необходимост ще се осигури по-лесна актуализация на конкретното съдържание, а не да се подменя целият учебник, разясняват от МОН.
Към хартиените учебници ще се създават и електронни издания, които ще са обогатени с интерактивно съдържание.
Облекчава се и процедурата по оценяване на учебниците, като се засилват ролята и отговорността на МОН, с което ще се избегне и досегашният формализъм на процеса, уверяват оттам.
Изпитване в клас по нова философия
Променя се философията на изпитването на децата - от проверка на фактологични знания към оценяване на уменията, свързани с реалния живот, критичното мислене и социално-емоционалното развитие. Този модел ще помогне за проследяване на личния напредък на всяко дете, за установяване на неговите силни и слаби страни, с които да разгърне цялостно потенциала си, пишат от ведомството.
Атестация на учители и директори
Сегашната атестация на учителите и директорите ще бъде заменена с "далеч по-облекчена" ежегодна оценка за тяхната работа, чиято цел е да има едновременно проследяваща и мотивираща и развиваща функция. Оценката ще бъде основание за професионалното израстване на педагогическите специалисти и за налагане на корективни мерки при несправяне със задълженията, поясняват от МОН.
Заложени са и нови два кариерни статута - базови учители, които да подпомагат студентите в педагогическата практика, и методици по различни учебни предмети, осигуряващи системна подкрепа на учителите на местно ниво.
Квалификациите - контрол в реално време
Предвижда се и въвеждане на ежегодна квалификация с нови форми на обучение вътре в училището и в различни институции. За тях ще бъдат издавани кредити. Планира се и създаването на информационна система към регистъра с квалификационните програми, чрез която да се наблюдават в реално време както провежданите обучения, така и рейтингът на квалификационните програми. Целта е да има по-добра връзка между обучението, придобитите умения и кариерното израстване на учителите, включително и връзка с висшето образование и професионалните степени.
Без концентрация на роми в едно училище
Общините ще имат правото да регулират приема на ученици по места, така че да не се допуска концентрация на деца от уязвими групи в едно училище. Целта е те да бъдат разпределяни равномерно в образователните институции.
"Кметовете следва да засилят контрола за обхват на учениците, така че в още по-голяма степен да се ограничи отпадането на учениците от образователната система", обръщат внимание от МОН.
Кметовете ще пускат децата от училище само за празника на общината
В проектозакона е намерило място и искане на министър Вълчев, отправено и във връзка с транспортната блокада на София, завършила с пренасочването на 15 млн. лева от бюджета за увеличения на заплатите "на калпак". Става въпрос за възражението му срещу правото на кметовете да обявяват неучебни дни. Според проектозакона местната власт запазва правото си да обявява неучебен ден за училищата на тяхна територия, но това може да се случва само за празника на общината. Във всички останали извънредни ситуации те ще могат да предлагат на министъра на образованието и науката да обявява неучебни дни.
Специалисти по ранна детска грижа вместо медицински сестри
В областта на ранното детско развитие се предвижда разкриване на нова професионална квалификация "специалист по ранна детска грижа" в отговор на нарастващия недостиг от медицински сестри в детските ясли и нуждата от подготвени специалисти. Обученията ще осигуряват нужния набор от знания и умения, за да могат специалистите в още по-висока степен да се грижат за възпитанието, социализацията и обучението на децата, обясняват от министерството.