Повишаването на качеството на образованието в България се бави, сочи световен доклад

Повишаването на качеството на образованието в България се бави, сочи световен доклад

Повишаването на качеството на образованието в България се бави, сочи световен доклад
Българските ученици не могат да прилагат уменията си на практика, а пропуските им по математика са най-големите в ЕС. Напредъкът за повишаването на качеството на образованието се бави. Това са част от изводите от доклад за образованието и уменията в България на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), публикуван днес, и представен на конференция. Въпреки пропуските организацията отчита напредъка на властите и приема, че България отговаря на изискванията за присъединяване към ОИСР в областта на образованието.
През годините множество изследвания на ОИСР показват слабостите на учениците в това да прилагат на практика знанията и уменията си, а данните сочат и големи различия в резултатите на учениците в зависимост от техния статус. Изследването на ОИСР PISA от 2022 г., измерващо функционалната грамотност, показа, че над половината български деветокласници нямат умения да се справят с проблеми от ежедневието. Делът на българските ученици, които се затрудняват да предложат креативни идеи и решения на социални и научни проблеми, е над 60%., сочи друго изследване на организацията.
Настоящият доклад оценява приноса и резултатите на България в образователната сфера, като предлага и препоръки за това как държавата може да почерпи опит от ОИСР. Организацията има 5 основни принципа за присъединяване, които са от съществено значение за ефективните образователни системи:
  • силен акцент върху подобряването на резултатите от обучението;
  • равенство във възможностите за образование;
  • добро управление, по-специално събиране и използване на данни за информиране на политиката;
  • привличане на финансиране за насочване на реформите;
  • ангажиране на заинтересованите страни в разработването и прилагането на политиката.

По-малко деца напускат преждевременно училище

В доклада се посочва, че програмата за реформа на образованието в България през последните десетилетия е довела до важни постижения. Процентът на записване за образование и грижи в ранна детска възраст и училище се е изравнил със средните стойности за ОИСР.
България е постигнала напредък в намаляването на дела на преждевременно напускащите училище, който спадна от 13.4% през 2015 г. на 9.3% през 2023 г., доближавайки се до целта на ЕС от 9% до 2030 г. Увеличава се и броят на завършилите висше образование.
"България също се стреми да модернизира обучението, като въведе учебни програми, основани на компетентности, и инвестира в цифрови технологии и обучение в училище и сред възрастното население. България успя да намали пропуските в достъпа до образователни материали, както и до цифрово оборудване в училищния контекст, като сега различията между селските и градските училища и между бедните и богатите училища са по-малки, отколкото в много държави от ОИСР", се казва в доклада.

Реформите се бавят

Въпреки че през последното десетилетие в България се наблюдава повишаване на процента на записване и на завършване на образование, напредъкът в повишаването на качеството на обучението и впоследствие на резултатите от ученето е бавен. Резултатите от обучението, измерени от PISA, са сред най-ниските в ЕС, много студенти предпочитат да търсят висше образование в чужбина, а малко възрастни имат основни цифрови умения.
Резултатите от PISA 2022 показват, че близо половината от 15-годишните ученици в България не отговарят на минималните нива на подготовка, а делът на учениците с ниски резултати (под ниво 2) е най-висок в ЕС. Незадоволителните резултати са особено разпространени сред групите в неравностойно социално-икономическо положение и в селските райони. 61.5% от младежите между 15 и 24 години от градовете завършват средно образование в сравнение със само 43.7% от техните връстници от селата. Това е една от най-големите разлики в постиженията в ЕС.
Посочват се още различията в резултатите на учениците от професионалните гимназии и тези от общообразователните училища. Те надвишават средната стойност за ОИСР, "което отразява по-широките опасения за качеството на програмите за професионално образование и обучение в гимназиалния етап на средното образование".
11% от българските младежи търсят висше образование в чужбина в сравнение със средното за ОИСР от 2%, което отчасти отразява възприятието, че в България качеството на системата за висше образование изостава, се посочва в доклада.
Участието в обучението за възрастни е особено ниско, което представлява пропуснати възможности за повишаване на квалификацията и преквалификация, подчертава организацията. През 2022 г. по-малко от 3% от възрастните в България са участвали в образование и обучение - най-ниският процент сред държавите от ЕС, където средният дял е 25%.

Българските ученици изостават най-много по математика в ЕС

При представянето на доклада на конференция директорът на дирекция "Образование и умения" в ОИСР Андреас Шлайхер коментира, има големи разлики между постиженията на учениците от различните училища. Допълни, че международният опит показва, че има как най-близкото училище до дома на учениците да бъде и най-доброто за тях.
От представянето му се разбра, че България е с най-висок процент на изоставане в обучението по математика в ЕС. Процентът на учениците със слаби резултати по математика в изследването PISA 2022 e над 50%. Пред България се подреждат учениците от Кипър и Румъния. Най-добре се представят учениците от Естония, където младежите със слаби резултати по математика са близо 15%.
Шлайхер обобщи, че основното предизвикателство пред учениците в България остава прилагането на уменията им в реални ситуации. Допълни, че българската образователна система предлага твърде много учебно съдържание. По думите му най-добрите училища са тези, в които учениците постигат най-голям напредък в развитието си, а опитът на европейски страни показва, че качествени реформи могат да са правят в рамките на 5-6 години.

Преподавателите в България са сред най-възрастните

Преподавателите в България са сред най-възрастните в ОИСР във всички нива на образование и се очаква голям дял да се пенсионира през следващите години, се посочва в доклада.
По данни на НСИ за учебната 2024/2025 г. една трета от всички 69 хил. учители са на възраст 55 и повече години. Между 55 и 60 г. са 12 428, а други 10 631 са на повече от 60 г.
ОИСР отчита увеличенията на заплатите на учителите в последните години. Въпреки усилията на държавата съществуват постоянни предизвикателства при набирането на учители, които да преподават по математика и науки, в професионалните гимназии и в селските начални училища.
Според ОИСР факторите, допринасящи за тези тенденции, са ограниченото практическо обучение по време на първоначалната подготовка на учителите, подкрепата на работното място и др. Подобни предизвикателства съществуват и на ниво висше образование. Например системите за заплащане, насочени към старши позиции във висшето образование, могат да забавят възприемането на иновативни преподавателски практики и да обезкуражат по-младите учени да навлязат в професията.

Какво да се подобри

Докладът предлага възможни решения и препоръки към България, с които учениците биха могли да развият уменията си. Това включва въвеждане на алтернативна структура на учебната програма с по-малко задължителни предмети, фокусирани върху основните компетенции, като например функционална математика, и повече време за задълбочено обучение. Сред препоръките е и промяна в матурите, като се предлагат различни изпити за общи програми или програми за професионално образование и обучение, каквато е практиката в Норвегия.
Докладът очертава няколко политики, които биха могли да помогнат на България да модернизира преподаването и да доведе до включването на повече млади учители в системата. Сред препоръките е включването на политики за укрепване на първоначалната подготовка на образователния персонал. ОИСР дава пример с това, че България би могла да обмисли хибридни модели, които да съчетават дистанционното обучение с разширени практически стажове - особено в селските и необлагодетелстваните училища.
Създаването на висше образование с кратък цикъл или признаването на програми за предишно обучение е друг начин, по който България може да попълни важни позиции като специалисти в сферата на грижите в ранната детска възраст, се казва в доклада.
ОИСР препоръчва училищата да използват и анализират повече данни, за да идентифицират нуждите на учителите от качествени обучения.