Пропастта между българските ученици от селата и от градовете е 4.5 учебни години, сочи доклад

На живо
Заседанието на Народното събрание

Пропастта между българските ученици от селата и от градовете е 4.5 учебни години, сочи доклад

Пропастта между българските ученици от селата и от градовете е 4.5 учебни години, сочи доклад
В България социалният статус на учениците и видът на училището, което посещават, продължават да оказват сериозно влияние върху резултатите и уменията им. Децата от селските райони и от професионалните училища имат по-ниски резултати от по-облагодетелстваните си връстници от общообразователните училища, а кандидатстването след 7-и клас увеличава неравенствата.
Това са част от изводите от доклад за образованието и уменията в България на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), който беше публикуван преди дни. Въпреки пропуските организацията отчита напредъка на властите и приема, че България отговаря на изискванията за присъединяване към ОИСР в областта на образованието.
През годините множество изследвания на ОИСР показват слабостите на учениците в това да прилагат на практика знанията и уменията си, а данните сочат и големи различия в резултатите на учениците в зависимост от техния статус. Изследването на ОИСР PISA от 2022 г., измерващо функционалната грамотност, показа, че над половината български деветокласници нямат умения да се справят с проблеми от ежедневието. Делът на българските ученици, които се затрудняват да предложат креативни идеи и решения на социални и научни проблеми, е над 60%, сочи друго изследване на организацията. Тийнейджърите в неравностойно положение в България показват по-ниски нива на толерантност, креативност, емпатия, увереност, показа трето изследване.
Настоящият доклад показа, че през последното десетилетие в България все повече деца завършват образованието си, но напредъкът в повишаването на качеството на обучението и впоследствие на резултатите от ученето е бавен.

Качеството на образованието в малките населени места е проблем

Днес повечето ученици в България завършват училище, като нивата на завършилите висше образование сред младите (25-34 години) са подобни на други държави в региона, макар и по-ниски от средните за ОИСР. "Докато България е постигнала неоспорим напредък в подобряването на достъпа до образователни възможности, зад тези национални средни стойности се крият значителни разлики в участието и резултатите от обучението", се посочва в доклада.
В него се казва, че учениците от отдалечените и по-бедни райони на страната, където често има по-висока концентрация на етнически малцинства, имат значително по-ниски постижения от своите връстници в градовете. Завършването на висше образование например варира от 21% в Северозападния регион, един от най-бедните райони в страната, до 41.8% в Югозападния регион.
Сред факторите, които допринасят за тези резултати, са ограниченият достъп до качествено образование и възможности за учене в селските райони.
В доклада са цитирани данни от изследването PISA 2022, според което 15-годишните ученици в малките училища, които обикновено са концентрирани в селските и отдалечените райони, изостават от своите връстници в големите училища с 91 точки. Това се равнява на приблизително 4.5 учебни години.
Като още обяснения в доклада се допълва, че близо половината от висшите учебни заведения са концентрирани в София. По-ниските резултати от обучението и различното отношение към образованието, особено сред ромите, допълнително увеличават разликата.

Приемът след 7-и клас увеличава неравенствата

Според доклада националните външни оценявания след 7-и клас затвърждават много от тези различия. Приемът в гимназия е селективен и силно конкурентен за елитните училища, отбелязват експертите, като подчертават, че ранният подбор поражда опасения за равнопоставеността.
Резултатите от PISA 2022 сочат, че за учениците в неравностойно положение има два пъти по-голяма вероятност да бъдат записани в професионална гимназия и да бъдат по-изолирани от своите привилегировани връстници в сравнение с държавите в сходно положение.
Данните сочат, че с напредването на учениците в образователната система се задълбочават различията в уменията и резултатите им. Според експертите един от факторите за това е ранното профилиране в гимназията.

Препоръки

От ОИСР припомнят, че за да помогнат на всички ученици да напреднат, много държави са забавили специализацията, която в България започва на 13-годишна възраст при избора на гимназия.
Според ОИСР забавянето на този процес може да даде на българските ученици допълнително време да овладеят основните компетентности и да разширят стремежите си. Данните от държавите от ОИСР, като Полша, показват, че този модел може да бъде от полза за учениците в неравностойно положение, като насърчава по-силни академични основи и намалява въздействието на социално-икономическите различия.
"Ефективното прилагане на тази реформа би изисквало внимателно препроектиране на учебната програма. Това означава засилване на фокуса върху основополагащите компетентности, като същевременно се създават възможности за учениците да изследват различни академични и професионални дисциплини, заедно с кариерно ориентиране в полза на бъдещата специализация", се казва в доклада.
За да се осигури по-справедливо разпределение на учениците в етапа от 8 до 10 клас, България би могла да приложи система, подобна на тази, използвана в началния етап, при която разпределението в училищата до голяма степен се основава на географски критерии. Това ще трябва да включва мерки за насърчаване на многообразието и равнопоставеността, като например определяне на прагове за учениците от малцинствата или в неравностойно положение и преосмисляне на районите на обслужване и механизмите за разпределение, както е направила Франция.