От догодина изпитът по математика след 7-и клас да включва и природни науки, обмисля министерството

От догодина националните външни оценявания по математика след седми и десети клас да включват задачи по физика, химия, биология. Това обмисля Министерството на образованието и науката (МОН), като темата ще бъде дискутирана в следващите месеци, а официалното решение ще бъде обявено до 1 септември. Това коментира пред журналисти министърът на образованието Красимир Вълчев.
И в предишния си мандат като просветен министър Вълчев предложи изпитите по български език и литература и математика след 7-и клас да включват въпроси по природни и обществени науки. "Още от 2020 г. сме заложили интегралния изпит, но може би поради честата смяна на правителства и нежеланието на министрите да поемат отговорност той не беше реализиран", обясни Вълчев.
По-рано на форум, организиран от МОН, експерти, учители, директори обсъдиха мерки за насърчаване изучаването на математика и природни науки. Сред предложенията са въвеждането на задължителна матура по математика, повече часове за упражнения, а оценките от зрелостните изпити по биология, химия, физика да служат за вход в специалност медицина и др. Повече четете тук.
Националните външни оценявания ще бъдат "с елементи на интегрални задачи", каза още Вълчев и допълни, че ще включват няколко задачи по биология, химия, физика. "Това е първа скромна крачка към интегрален изпит. Истинският интегрален изпит означава да имаме повече знания по природни науки, които да залегнат вътре", коментира той.
"Не съм съгласен с тезата, че въвеждането на интегрален изпит ще доведе до това учениците да се запишат на частни уроци по природни науки. Ако имаме една задача по физика, една по астрономия, една по химия, една по биология и здравно образование, общо 6 от 24 задачи, то ще си заслужава ли заради една задача по астрономия да ходиш на частни уроци?", попита той по време на форума.

Деветокласниците имат тройки по физика и химия на е-изпита по природни науки
Вълчев изтъкна, че учениците, които учат интензивно чужд език в осми клас, нямат часове по природни науки в програмата си. По думите му много ученици спират да учат природни науки още в седми клас, защото са фокусирани върху подготовката си за националните външни оценявания по български език и литература и математика.
Според министъра високото търсене на частни уроци в седми клас има две обяснения. Едното е свързано с желанието на родителите да осигурят допълнителна подготовка. Втората причина е проблем в системата. "Колкото повече възпроизвеждаме културата на заучаване, толкова повече учениците ще прибягват до частни уроци", допълни той. По думите му, ако националните външни оценявания включват повече практически задачи, в по-малка степен учениците ще се подготвят с помощта на допълнителни уроци.