Само в България основното образование е 7 години: министерството търси нов модел

Само в България основното образование е 7 години: министерството търси нов модел

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Снимката е архивна.
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Снимката е архивна.
Учениците в България завършват най-рано основното си образование в Европа. Ранното профилиране и изборът на гимназия, по-малкото учебни часове за фундаментална подготовка водят до повече недостатъци и образователна сегрегация. Това са част от изводите на Министерството на образованието и науката (МОН) и експерти, представени на дискусия за образователната структура.
Ведомството планира да увеличи продължителността на основното образование, като все още текат обсъждания и няма решение в коя година да приключва то. Практиката на редица държави е учениците да завършват основно образование в осми, девети или десети клас.
Дискусията е организирана от министерството, като в нея участваха учители, директори, университетски преподаватели, образователни експерти и др. Основната цел на събитието бе да се обсъдят актуални предизвикателства и възможности за развитие на образователната структура, както и да се съберат експертни мнения и предложения за усъвършенстване на организационната рамка в сферата на училищното образование.
Минаха 9 години от влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование и е време за анализ, каза просветният министър Красимир Вълчев. По думите му ранното завършване на основно образование в 7-и клас крие повече недостатъци, отколкото предимства. Изтъкна психологическия натиск, на който са подложени учениците на 14 години, когато се явяват на национални външни оценявания и кандидатстват в гимназия. Българските ученици имат и по-малко учебни часове в основното си образование в сравнение с връстниците си от държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
"Ако увеличим годините за основно образование от 7-и на 9-и клас, това означава да изпразним с 40% или 60% гимназиите", каза той. Припомни, че преди въвеждането на училищния закон моделът на училищната структура включваше трите образователни етапа (начален, прогимназиален, гимназиален) да са по 4 години, с изключение на езиковите гимназии, където е необходим допълнителен подготвителен клас за интензивно изучаване на език.
Според министъра моделът, в който основното образование приключва в осми клас, е най-подходящ за българската система, но подчерта, че темата е поставена за дискусия и не се ангажира с конкретни срокове.
Обясни, че в следващите две години министерството ще работи по новата образователна структура, но тя ще се въвежда поетапно. "Може би промените няма да са толкова големи, защото ще касаят преди всичко кога да се завършва основно образование", коментира Вълчев.

Няма друга държава с основно образование от 7 години

Проф. Николай Попов, преподавател по сравнително образование от Софийския университет, представи по време на форума анализ на образователната структура в 37 страни в Европа. По думите му България е единствената държава, в която учениците завършват основното си образование в 7-и клас. "Нито една от 80-те или 90-те страни, които познавам, не диференцират учениците в седми клас", подчерта проф. Попов.
В 21 страни продължителността на основното образование е 9 години, в 8 страни е 8 години, в 6 страни е 10 години.
България е сред малкото държави, в които задължителното образование е определено на базата на възрастта на учениците, като такава е практиката в страни от Африка, каза той. В България задължителното образование е до 16 години. Обикновено държавите определят задължителното образование не според възрастта, а със завършването на определена степен на образование или клас, обясни проф. Попов.
По думите му тенденциите в развитието на структурите на училищните системи показват, че възрастта за постъпване в училищата намалява от 7 на 6 години; задължителното предучилищно образование се разширява, увеличава се и продължителността на задължителното училищно образование и др.

Минусите са повече

Директорът на Института по образованието и бивш просветен министър проф. Галин Цоков обясни, че продължителността на основното образование влияе върху академичния успех, развиването на умения и ключови компетентности. Представи анализ за продължителността на основното образование до 7-и клас и ефектите от него, базиран на изследвания и доклади, сред които и такива на ОИСР.
Няма държава в ЕС и ОИСР, в която основното образование да се придобива само 7 учебни години. По-дългият период на общо основно образование води до по-равномерни постижения и по-малки разлики между групите ученици, сочи анализът.
Цоков подчерта, че по-дългият общ курс на основно образование води до по-високо равнище на грамотност. По-краткото основно образование ограничава времето за изграждане на базови академични и ключови умения.
Данните на ОИСР за другите държави сочат, че основното образование включва средно 7634 часа и са разпределени най-често в 9 класа. В България часовете са 4235 и са разпределени само в 7 класа.
По думите му ранното разделяне на учениците в различни училища засилва образователните неравенства. Цоков допълни, че отлагането на този процес не пречи на силните ученици, но значително помага на по-слабите.
Тази структура води до ранна диференциация в постиженията, като учениците, които биват приемани в професионалните гимназии, често остават с по-слаба подготовка и мотивация. По думите му в последните две години 90 професионални гимназии имат под 30 точки на държавните зрелостни изпити, т.е. средната им оценка е Слаб 2. За среден 3 са необходими поне 30 точки. Само 14 професионални гимназии имат над 60 точки. Повече четете тук.
В допълнение кандидатстването след седми клас създава силен стрес и напрежение у учениците в ранна възраст, които вземат и допълнителни частни уроци. Кандидатстването води до намалена мотивация при постъпването в осми клас, емоционално изтощение и негативна нагласа за образованието, показва анализът.
Разделението между "елитни гимназии" и "масови професионални училища" води до академични затруднения на учениците от професионалните учебни заведения, по-висока вероятност за отпадане, ниски очаквания от страна на учителите и системата.

Удължаване на основното образование

Според анализа на института удължаването на основното образование до осми, девети или десети клас би създало възможност за по-равномерно разпределение на натовареността на учебните програми. Би осигурило повече време за академично и личностно развитие и би подобрило мотивацията на учениците.
Според експертите така учениците ще изберат по-осъзнато как биха искали да продължат обучението си в гимназия, а учители и директори припомниха на форума, че сега практиката е това решение да вземат родителите.