Министерството отстъпи: И родителите ще участват в решението как да учат децата им със специални потребности

Министерството отстъпи: И родителите ще участват в решението как да учат децата им със специални потребности

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Снимката е архивна.
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Снимката е архивна.
Възможността на родителите на деца със специални образователни потребности (СОП) да избират формата им на обучение няма да бъде отнемана, каквато редакция в Закона за предучилищното и училищното образование беше предложена. Родителите заедно с училищния екип за личностно развитие ще вземат това решение, а ако има различия в становището им, ще се включи арбитър. Това се разбра от коментар на министъра на образованието Красимир Вълчев пред журналисти.
През май министерството предложи редица промени в основния училищен закон - забрана на мобилните телефони в клас, езикова подкрепа за деца, които не владеят български език, възможност за повтаряне на първи клас, въвеждане на предмет "Добродетели и религии". Част от тях предвиждаха родителите на деца със специални образователни потребности да нямат право да избират формата, в която да се обучават - дневна, индивидуална, комбинирана и др. В Портала за обществени консултации са публикувани десетки възражения срещу тази редакция. В мотивите към законопроекта министерството не аргументира нуждата от промяната.
Според закона формата на обучение за малолетните ученици се определя от родителите им, а непълнолетните сами избират със съгласието на родителите. При учениците със специални образователни потребности формата на обучение се препоръчва от екипа за подкрепа за личностно развитие, но окончателното решение е на родителя. С предложените редакции това право се отнемаше. Предвиждаше се решението да се взема само от екипа за подкрепа за личностно развитие.
В екипите участват психолог и/или педагогически съветник, логопед. В екипа може да участва ресурсен учител/специален педагог, както и други специалисти според индивидуалните потребности на детето или ученика.
"Промяната на формата на обучение на ученици със СОП от дневна в индивидуална се предлага от екипа за подкрепа на личностното развитие, преминава през оценка и становище от регионалния екип за подкрепа на личностното развитие, а окончателният избор се прави от родителя или ученика. Със скандалното предложение за изменение на чл. 107 изборът се прави от екипа за подкрепа на личностното развитие, а регионалният екип за подкрепа на личностното развитие потвърждава или отхвърля избора. Родителите вече нямат думата в този процес", коментира Сдружение "Нетипичен ум - СДВХ", което даде гласност на спорната редакция.
Според сдружението промяната би отстранила по лесен начин дневната форма за децата със специални образователни потребности, която е и най-приобщаваща.

Министърът: Родителят и училището ще решават съвместно

"Имахме редица случаи, в които родителите отказват да признаят, че детето им има проблем и цяла паралелка, всички деца в нея и респективно родителите, стават заложници на едно дете, на един родител". Така обясни министърът предложението за промяната, но подчерта, че ще бъдат направени корекции.
"Това, което ще направим като промяна, е да се решава (изборът на форма на обучение - бел. ред.) съвместно от родителя и училищния екип. Ако вече има различия, то арбитър да бъде регионалният екип. В краен случай министерството може да разглежда всеки един случай. Ние трябва да подходим в интерес на детето, но понякога интересът на едно дете уврежда правата на всички останали деца, такъв е въпросът и със санкциите", коментира Вълчев.
Допълни, че е прочел много становища, според които промяната ще се ползва за масовото пренасочване на деца със специални образователни потребности в индивидуална форма. Според него авторите на тези становища се базират на презумпцията, че в екипите за личностно развитие са "злонамерени".
"В екипите работят специалисти, които, смея да твърдя, мислят доброто на децата. Ако някой случайно не мисли доброто на едно дете, винаги има коригиращи механизми", допълни той. Обясни, че коригиращият механизъм на училищния екип за личностно развитие е регионалният екип, а на него - министерството.