"Продължаваме промяната" се обяви против задължително религиозно образование в училище

"Продължаваме промяната" се обяви против задължително религиозно образование в училище

Първи учебен ден, 15 септември, образование, училище, деца, ученици, първи клас
Първи учебен ден, 15 септември, образование, училище, деца, ученици, първи клас
"Продължаваме промяната" (ПП) определи като "рисково и дискриминационно" предложението на образователното министерство (МОН) за въвеждане на задължителноизбираем предмет "Добродетели и религии" с конфесионални елементи в държавните училища и предложи той да остане свободноизбираем. ПП внесе промени във вече публикувания за обществено обсъждане законопроект на МОН, съобщиха от партийната централа.
ПП настоява още за въвеждане на мандатност на училищните директори - нещо, срещу което и техни организации, и от самото министерство се обявяват "против". Формацията предлага и друг, отдавна обсъждан, но не и въведен инструмент - измерване на "добавената стойност" на училището на база резултатите от националните външни оценявания и матурите. Той показва какво е било началното ниво на учениците и какъв е напредъкът на всеки от етапите, след които има национални изпити. На тази база би могло да се диференцира например финансирането за едно училище и да се вземат и друг тип мерки.

Изкуственият интелект - безопасен и персонализиран

Основен акцент сред предложенията е въвеждането на етично, безопасно и образователно насочено използване на изкуствен интелект в училищното образование. ПП предлага законова рамка, която да позволи разработването на платформи за персонализирано обучение, асистенти за ученици и учители и дигитална администрация.
Предложенията акцентират и върху защитата на личните данни и осигуряването на равен достъп до технологии на учениците и учителите.

Достъп до частното образование

ПП не подкрепя предложението за отпадане на изискването частните детски градини и училища, които получават държавно финансиране, да осигуряват 20% безплатен прием за деца със специални образователни потребности или изявени дарби. Премахването на тази възможност би задълбочило социалното неравенство и би ограничило достъпа на деца от уязвими групи до качествено образование, аргументират се от ПП.

Обучението по български език

Законопроектът на МОН предлага децата, които не са усвоили български език в подготвителните години в детската градина и това пречи на училищното им образование, да могат да повтарят годината още от първи клас. Сега това не е разрешено до 4-ти клас включително.
ПП предлага прецизиране на текстовете относно тези деца, като се прави разграничение между тези с различен майчин език и такива, които просто имат езиков дефицит, посочват от пресцентъра на партията. Предлага се и да бъде включено изискване за специализирана квалификация на учителите и ранна диагностика още в предучилищна възраст.

Без директори до живот

Да се въведе мандатност за директорите на училища, както и ограничение един директор да може да управлява максимум два мандата по четири години, предлага още ПП. Оттам предвиждат още в конкурсите за директор да имат право на участие обществения съвет и педагогическият съвет.
"Целта - обясняват оттам - е да се ограничи политическото влияние в образователната система и да се повиши отчетността и ефективността в управлението на учебните заведения."

Математика

ПП предлага всички училища с паралелки по математика и природни науки да имат достъп до същите права за ранно профилиране след 4-и клас, както специализираните математически гимназии.

Териториално и социално справедливо планиране

Предлага се специален режим при планиране на приема в градове с районно делене като София, защото там реалната дистанция между училищата често е съизмерима или по-голяма от тази в малките общини.

Родителите на деца със специални потребности да имат думата

ПП отхвърля "категорично" предложението да се отнеме правото на родителите на деца със специални образователни потребности да участват във взимането на решения за формата на обучение на децата им. Според ПП това застрашава интересите на детето и създава опасност от институционално изключване.
Самият министър на образованието Красимир Вълчев преди дни също обяви, че това предложение ще отпадне.

Що е то "пропаганда"

ПП предлага законът да даде определение на понятието "пропаганда", за да се избегнат злоупотреби в тълкуването му. Те дават следното определение:
"По смисъла на този закон пропаганда е разпространяване на информация по предубеден или подвеждащ начин, за да се популяризира определена кауза или гледна точка, без да се основава на научното познание в дадената област."
Контекстът на това предложение е борбата за спиране на руската пропаганда в училищата - тема, която вече предизвика разпалени дебати в пленарната зала на Народното събрание и писмо с препоръки от министър Вълчев училищата да се въздържат от участия в прояви на Руския културно-информационен център в София.

Учени: Липсата на базови умения по ключови дисциплини ще се запази

Със становище по законопроекта на МОН излязоха и учени, които нарекоха поправките "опасни". Отвореното писмо е изпратено до министър-председателя, министъра на образованието, депутатите и медии, включително "Дневник". Негови автори са професорите Огнян Кунчев (Българска академия на науките), Андрей Живков (University of Manchester), Данаил Брезов (Университет по архитектура, строителство и геодезия), доц. д-р Евгения Бенова (пенсиониран преподавател от Софийски университет) и д-р Тодор Тодоров от гражданска група "Математика за всички деца".
Те пишат, че с поправките в Закона за предучилищното и училищно образование "ще се продължи практиката с производство на образователен продукт, без да има никакви базови умения по ключови дисциплини от точните науки като математика, физика, химия, при това с темпове, равносилни на национална катастрофа, в момент, в който всички големи икономики залагат на икономически растеж, базиран на образователни реформи".Учените обръщат внимание на "един наболял въпрос в образованието на учениците", отнасящ се до подготовката им по природо-математическите дисциплини.
"Основният проблем - пишат те - се състои в това, че тенденциите в съвременния свят водят към нарастващо значение и зависимост от точните науки и свързаните с тях технологии, като основен пример за това са роботизацията и изкуственият интелект. Това поставя все по-високи изисквания към постиженията и уменията на хората в областта на точните науки и в частност, на математиката."
На този фон по техни наблюдения "образователната система на България произвежда ученици без базови умения по ключови дисциплини от точните науки".
"На практика без математическа подготовка са 25-30 хиляди от младите хора в България, които излизат от образователната система всяка година (50-60% от випуска) и се вливат в пазара на труда. В годините, когато Китай стратегически заложи на образователни реформи и успя да изпревари САЩ, а с помощта на колосални инвестиции в образованието Ирландия, Нидерландия, Великобритания и Индия произвеждат голям обем от качествени експертни кадри, в България практически няма стратегия за реална надпревара, базирана на научен прогрес", предупреждават те.
И въпреки това "противно на добрите световни практики, Министерството на образованието и науката през 2025 година залага на политики, които рискуват превръщането на математиката и точните науки в привилегия на подбран елит (не повече от 2% от всички ученици), обричайки останалите на посредственост".
Учените напомнят, че резултатите на международните изследвания PISA показват системен проблем в прогимназиалното и гимназиално образование, а висшите училища нямат надежден механизъм, с който да компенсират годините пропуски от средния курс. И в резултат "създават продукт с много спорно качество".
"Мотивацията на преподавателите е компрометирана, стойността на дипломите - също. България не произвежда качествен образователен продукт и това оказва съществено влияние върху чуждестранните инвестиции в нашата индустрия, които намират по-добри условия в съседни страни, като например Румъния, с която доскоро се сравнявахме. Днес тя успява да привлече световни елитни бизнеси най-вече благодарение на човешкия си потенциал, за което образователните реформи имат основен принос, и така страната се превръща в технологичен хъб на Балканите", отбелязват авторите на писмото.
Най-драстичният спад в подготовката по математика и природните науки се наблюдава в прогимназиалния етап (V - VII клас) и това изисква спешно разрешаване на проблема. Според учените разкриването на математически паралелки в училищата би позволило голям брой от неприетите след IV клас в математическите гимназии да получат добра подготовка по математика и природни науки, и в перспектива създава широка база за подготовка на специалисти в инженерните и природонаучни направления.
Те обръщат внимание и на още нещо - подготовката на учителите и недостигът им, но настояват: "Заявяваме категорично, че липсата на подготвени учители по STEM науки не може да е причина за липса на реформи. Напротив, това е сигнал, че реформите са строго наложителни. Липсват учители, защото образователната система не успява да подготви достатъчно силни ученици, с които да задоволи огромния недостиг на кадри в секторите на точните науки. Нужна е решителност за повишаване на квалификацията на наличните учители и ясна стратегия за преодоляване на образователната криза. Настояваме качественото основно и средно образование да бъде основен приоритет за България, като се предостави широк достъп до математическо образование в училищата, за да могат всички деца, независимо от социалния си статус, да имат достъп до реални перспективи за развитие и по-добро бъдеще".
"Качественото образование предоставя на работодателите продуктивни служители и създава среда за значителен растеж на икономиката. В свят, базиран на технологии, иновации и научни открития, уменията на младото поколение определя естеството на държавата в световните класации. Талантът е глобален, възможностите не са. Бизнесът следва възможностите", пишат още учените.