Без телефони в час и повтаряне на първи клас: кабинетът прие промените в училищния закон въпреки критиките

Без телефони в час и повтаряне на първи клас: кабинетът прие промените в училищния закон въпреки критиките

Снимката е архивна.
Снимката е архивна.
Министерският съвет одобри предложените от Министерството на образованието и науката (МОН) промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Предстои законопроектът да бъде разгледан от Народното събрание, съобщи правителствената пресслужба. Преди кабинетът да приеме законопроекта над 550 граждани и организации изпратиха позиция до министър-председателя Росен Желязков, в която призоваха да се проведе задълбочена оценка и анализ на предложеното в него.
Поправките в закона включват редица промени - въвеждането на предмет "Добродетели и религии", възможност за повтаряне на първи клас, езикова подкрепа за деца, които не владеят български език, забрана на мобилните телефони в клас, нови форми на обученията за педагозите, възможност за по-бързо освобождаване на учители и директори, предимство приетите в математическа гимназия след 4-ти клас да продължат да учат в нея, без да кандидатстват отново след 7-и клас и др.
Граждански организации, експерти алармираха за спорни промени в закона, сред които ранното профилиране след 4-ти клас, възможността за повтаряне на първи клас, въвеждането на религиозно обучение в рамките на задължителноизбираемите учебни предмети и др.
"Заедно в час" отбелязва, че в края на 7 юли на Портала за обществени консултации е публикувана справка с всички получени по законопроекта становища - над 860 на брой на общо над 2100 страници. Според неправителствената организация голяма част от коментарите съдържат основателни критики и притеснения около предложенията.
В свое становище администрацията на Министерския съвет също отбелязва, че частичната предварителна оценка на въздействието на законопроекта "не съдържа задълбочен анализ на проблемите и предложените решения за тях".
Над 550-те граждани и организации, сред които и "Заедно в час", призоваха министър-председателя да изиска от МОН да изготви цялостна предварителна оценка на въздействието на законопроекта, преди да бъде подложен на гласуване от Министерския съвет.
Според организацията сред неизяснените въпроси по отношение на въздействието на предложенията са:
  • какво въздействие върху неравенствата в образованието и върху равния достъп до качествено образование ще има планираното предоставяне на статут на специализирани училища на математическите и природоматематическите гимназии с право на ранен прием (от V клас);
  • какви са възможните рискове от въвеждане на задължителни часове по "Добродетели и религии", като се имат предвид множеството неясноти, свързани с реализацията, в т.ч. ресурси и организация, гарантиращи свободен избор на учениците и семействата им, осигуряване на качествена подготовка на преподавателите, създаване на напрежение в смесените региони, липса на предварителна финансова оценка и др.;
  • какви са възможните рискове от предложените санкции, в т.ч. отстраняване на учениците от учебния процес в училище и извънучилищни мероприятия дори при най-малки нарушения на дисциплината;
  • доколко устойчива и подходяща е промяната, с която директорите на училища се задължават да събират глоби от родители;
  • по какви критерии ще се извършва оценката на труда на учителите и директорите;
  • какви са възможните рискове от предложението учители и директори, получили веднъж най-ниска оценка на труда, да бъдат освобождавани веднага;
  • какви са възможните рискове от смяната на статута на началниците на регионалните управления на образованието.
"Изразяваме тревогата си от риска законопроектът да бъде приет без всички гореописани опасения да бъдат адресирани и взети предвид. Подобен прибързан подход не само противоречи на въведените правила чрез Закона за нормативните актове, но предпоставя сериозно недоверие по отношение на предлаганите промени и техните цели. Считаме, че подобна прибързаност крие рискове от приемане на изменения, които не само ще доведат до преки проблеми и щети през следващите учебни години, но могат да са условие за приемане на закон, който не е съобразен с действащата правна рамка и конкретните обществени отношения, които са актуални към проблема", коментират от "Заедно в час".
Организацията припомня, че в предишно свое становище призова просветния министър да организира експертни разговори за реформите в сектора и да прецизира законовите предложения.