"Приемът е по правилата": министерство отговори осигуряват ли диагнози заден вход към гимназиите

На живо
"Черна писта" накара МВР да си свърши работата: Мартин Атанасов в подкаста "Дума на седмицата"

"Приемът е по правилата": министерство отговори осигуряват ли диагнози заден вход към гимназиите

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Има ли заден вход към желаните гимназии чрез прием в тях на ученици, насочени от комисия на база хронични заболявания, а не преминали през изпити и класирания като останалите седмокласници? Този въпрос постави преди месец депутатът от "Продължаваме промяната - Демократична България" Елисавета Белобрадова пред министрите на здравеопазването доц. Силви Кирилов и на образованието Красимир Вълчев на база нейна информация за около 20 "притеснителни пренасочвания".
"Дневник" отправи въпроси към Министерството на образованието и науката (МОН), откъдето са извършили проверка и оповестиха пред медията резултатите от нея. Анализът обхваща последните пет учебни години.
"Извършена е проверка на протоколите на комисията за насочване на ученици с хронични заболявания, физически и сензорни увреждания, деца, лишени от родителска грижа, както и ученици, настанени в приемни семейства - се казва в отговора от МОН. - Резултатите показват, че няма драстично увеличаване в броя на насочените ученици през последните години."
За предстоящата учебна 2025/2026 година от комисията към Регионалното управление на образованието в София-град са насочени 48 ученици, "което е най-малкият общ брой ученици в сравнение с последните 5 години", пишат от министерството. Досега броят им се е движил между 50 и 60 на учебна година.
"Всички насочвания са извършени съгласно нормативната уредба на база на издадени документи от лечебни заведения, като в комисията се включва и лекар. Става дума за сериозни заболявания като болести на централна и периферна нервна система (детска церебрална парализа и епилепсия), ендокринни заболявания, сърдечно-съдови заболявания (вродени малформации), нефрологични заболявания (хроничен нефритен синдром, деца след бъбречна трансплантация), онкологични заболявания и др.", пишат от министерството.
Оттам отбелязват също, че въпреки заболяванията си много от децата и техните родители се ориентират към професионални гимназии, които биха им осигурили усвояването на професия, с която да се реализират успешно на пазара на труда.
За идващата учебна година половината от тези 48 ученици са насочени към професионални гимназии. Петима са в езикови гимназии, двама са в Националната природо-математическа гимназия (НПМГ). Няма ученик, насочен към Софийската математическа гимназия (СМГ). Останалите са в средни училища в различни райони на столицата.
"Важно е да се отбележи, че комисията не насочва към определени училища, а се стреми изцяло да се съобразява с желанията на семействата според възможностите, които дава нормативната уредба. В случай че за една паралелка има повече от трима желаещи (кандидати с хронични заболявания - бел.а.), тежест има успехът от първия учебен срок", пишат от МОН.
Механизмът за прием на ученици с хронични заболявания на база насочване от комисия "е създаден заради тежкото положение, в което се намират някои деца и техните семейства и има за цел да ги приобщи към образователната система, като им се осигури подкрепа при избора на училище", уверяват от министерството.
С оглед възможностите за подобряване на процеса министърът на образованието и науката е възложил да се направи анализ на сегашната нормативна уредба и да се инициират бъдещи изменения, които биха могли да прецизират сегашния ред за ученици с хронични заболявания, физически и сензорни увреждания, деца, лишени от родителска грижа, както и ученици, настанени в приемни семейства, се казва още в отговора му.