Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас

Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас

Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас
Какви ще са новостите в изпитите по математика след 7-и и 10-и клас, които от предстоящата учебна 2025/2026 година ще включват задачи по още пет учебни предмета? Материал от кои класове ще включват двата конспекта? Как звучат примерните задачи, които изискват знания и по математика, и по природни науки? С тези въпроси "Дневник" се обърна към Министерството на образованието и науката (МОН), след като въвеждането на промените беше потвърдено в заповед на министър Красимир Вълчев.
В отговор от МОН уточниха кои знания ще са необходими на седмокласниците за успешно представяне и предоставиха на "Дневник" примерни задачи за предстоящото национално външно оценяване, което - заедно с това по български език и литература - отсява кандидатите за гимназиите с прием след 7-и клас. Министерството осигури и примерни задачи за интегралния изпит по математика и природни науки след 10-и клас.

Изпитът след 7-и клас

Националното външно оценяване остава под формата на тест, който ще включва 24 задачи по математика с интегрирани елементи по учебните предмети биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, география и икономика и човекът и природата.
От задачите 18 ще бъдат с избираем и свободен отговор и ще проверяват подготовката на учениците по математика. Останалите шест - също с избираем или изискващи кратък свободен отговор - ще се решават с помощта на умения, придобити чрез обучението по математика, но ще проверяват и компетентности, заложени като очаквани резултати по останалите пет учебни предмета.
Изпитът ще продължава 180 минути.
Промяната в изпита по математика беше обявена от министър Вълчев през юни, когато той съобщи пред журналисти, че националните външни оценявания ще бъдат "с елементи на интегрални задачи" и че ще включват няколко задачи по биология, химия и физика.

Родителите

Тя беше посрещната със смесени чувства от родителите. Някои от тях са спокойни, други - крайно тревожни. Майка, с която "Дневник" разговаря, изрази увереност, че задачите ще останат математически и ще предполагат решаване с математически методи, но ще включват и елементи от останалите науки, което не я тревожи.
Други родители и учители, коментиращи темата в групата "За качествена и иновативна образователна система" във "Фейсбук" определиха случващото се като "експеримент", "глупост", "абсурд", "гавра".
"Поредната глупост на МОН - пише анонимен участник в дискусията. - Учениците са заринати с домашни по всички предмети, "препускат" през материала и нямат време да осмислят информацията. Трябва промяна в учебното съдържание, чак след това промяна в НВО-тата. Никой не се замисля, защо децата намразват ученето още в четвърти клас." Той/тя призовава: "Стига с реформите "на парче"!.
Учител настоява "още сега" да има готовност за примерни варианти на тестове. Противното определя като "подигравка не само с притесненията на родителите, но и още стрес за преподавателите, които трябва да работят и постигат добри резултати с учениците".
Майка на отличничка в 7-и клас препоръчва промяната да обхване за първи път сегашните петокласници, за да има достатъчно време за подготовка.
Друга директно споделя, че се страхува детето ѝ да не остане функционално неграмотно и "от идеите за зазубряне на ненужна енциклопедична информация".
В дискусията може да се прочете и призив за протест на родители, учители и ученици, "за да се спре порочната практика от експериментални реформи на парче, които не подобряват качеството в образованието, но увеличават стреса, напрежението и претоварването за всички".

Аргументите на МОН

В отговора си до "Дневник" от МОН аргументират промяна така:
"В последните години в националните външни оценявания се правят стъпки в две посоки - увеличава се броят на задачите, свързани с реални житейски ситуации, и се включват казуси, които вплитат изучаваното по природни и обществени науки. В този смисъл системата е подготвяна за настоящите промени постепенно. Въвеждането на интегрирани задачи в националното външно оценяване за 7-и и 10-и клас има за цел да ограничи културата на заучаване и да подпомогне децата да усвоят умения за живота и за професиите на бъдещето."
От министерството уверяват, че през 2025/2026 учебна година "в голямата си част тестовете остават свързани с математиката, а задачите и казусите, които ще проверяват очаквани резултати, заложени в обучението по природни науки, ще изискват решаването им, като се използват математически умения".
Шестте задачи ще предполагат знания, преподадени в 7-и клас, а не и в предишните класове от прогимназията, се разбира от отговора на МОН:
"Шестте задачи от природни науки ще включват базови знания и компетентности, свързани с биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, география и икономика, както и човекът и природата за седмокласниците."
За да се чувстват спокойни и да имат достатъчно време за осмисляне на условията на задачите, времето за работа ще бъде увеличено, добавят от министерството. За седмокласниците изпитът ще бъде с обща продължителност 180 минути, а за десетокласниците - 120 минути.

Примерни тестове от МОН

Очаква се и МОН да публикува примерни тестове, на базата на които както училищата, така и частните школи за подготовка за изпитите за седмокласниците да разработят допълнителни материали. Проверка на "Дневник" показа, че и едните, и другите са в очакване на публикуването на тези модели, след което ще започне и интензивното разработване на примерни тестове.
В отговора си до "Дневник" от МОН уточняват, че те ще бъдат налични "към началото на новата учебна година".
"Към началото на новата учебна година предстои МОН да публикува модели, в които ще се посочат очаквани резултати, които може да бъдат оценявани, с примерни задачи. Тези очаквани резултати са заложени в учебната програма и следва да бъдат преподавани и усвоени независимо от това, че на учениците от тези випуски им предстои национално външно оценяване", се казва в отговора.
От МОН уверяват, че справянето със задачите с интегрални елементи няма да налага допълнителни частни уроци:
Справянето с тези задачи няма да налага допълнителни уроци, включване в школи и допълнителна подготовка - учениците трябва да са наясно с базови понятия. Няма да се изисква наизустяване на закони от областта на природните науки и формули.
Министерството на образованието уточнява и какво биха могли да включват задачите, например:
изчисляване на:
  • действителни разстояния с помощта на числения мащаб;
  • средна гъстота на населението;
  • налягане, плътност на тяло (вещество), ток, напрежение, съпротивление, отделено количество топлина, без да е необходимо да знаят формулите наизуст;
  • разхода на електроенергия от битови уреди (консуматори);
  • смеси;
прилагане на:
  • закона за пътя при равномерните движения
  • закона за отражението
  • закона за пречупването
  • разчитане на схеми, таблици, графики, диаграми, хидрограми, климатограми
познаване на:
  • връзката между сезоните, фазите на Луната, лунните и слънчевите затъмнения и движението на Земята и Луната;
  • Слънчевата система;
извличане на информация от различни източници за:
  • горива, използвани в практиката (въглища, нефт, природен газ, водород), както и за замърсители на околната среда и свързването им с конкретни екологични проблеми (киселинен дъжд, парников ефект, "озонова дупка"), жизнени процеси и свързването им със здравето и здравословния начин на живот.

Примерни задачи за изпитите след 7-и и 10-и клас

Министерството предостави на "Дневник" примерни задачи за националните външни оценявания след 7-и и 10-и клас в края на предстоящата учебна 2025/2026 година.
Тези след 7-и клас са:
Задача №1: На диаграмата е представено съдържанието на вода в грамове в 100 грама хранителни продукти, плодове и зеленчуци. Кой млечен хранителен продукт съдържа най-малко вода?
Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас
Задача №2: Ива ще пътува до Париж. Тя измерила, че разстоянието между София и Париж на географската карта е 8 см, а действителното разстояние изчислила на 1760 км. С какъв мащаб е картата, по която работи Ива?
Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас
Задача №3: Вашето семейство планира да пътува до град Мумбай в Индия. Проучете климатограмата и запишете през кои месеци не бихте пътували, за да избегнете дъждове с над 300 мм валеж.
Задача №4: Иван, ученик от 7. клас, прекарва пролетната си ваканция на село при баба си, която е на 66 години и много обича да чете. Той забелязва, че очилата ѝ имат само една леща. Баба му споделя, че е изгубила лещата, че има далекогледство, но не си спомня колко диоптъра са очилата ѝ. За да ѝ помогне, Иван решава да използва знанията си по физика. Той знае, че далекогледството се коригира със събирателна леща и че ако успее да измери фокусното разстояние на лещата, може да изчисли оптичната ѝ сила Р0 в диоптри (D) по формулата: Р0 = 1/f, където f e фокусното разстояние в метри. Иван поставя на пътя на пряката слънчева светлина лещата от очилата и фокусира светлинния сноп в една точка. Измерва разстоянието от тази точка до средата на лещата и то се оказва 40 см.
Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас
А. Как се нарича точка А на чертежа, в която се събират лъчите, след като са пречупени от изпъкналата леща?
Б. Пресметнете по формулата колко диоптъра са очилата, които трябва да носи баба му, когато чете.
Задача №5: Известно е, че киселината в оцета реагира със сода за хляб и се отделя газ (СО2). Този процес може да се използва за почистване на кухненски уреди. Чрез лабораторни измервания е установено, че:
  • една чаена лъжичка сода (5 g) се неутрализира напълно от 25 ml кухненски оцет;
  • една бутилка оцет съдържа 250 ml;
  • един пакет сода съдържа 100 g.
Персоналът на една фирма иска да приготви смес за почистване и планира да използва 12 чаени лъжички сода. Колко пакета сода и колко бутилки оцет най-малко трябва да купят?
Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас
Примерните задачи за националното външно оценяване след 10-и клас, предоставени от МОН на "Дневник", са:
Задача №1: Количеството на разтворения кислород в реките има жизненоважно значение за рибата в тях. Графиката показва разтворимостта на кислорода при различна температура.
Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас
Колко е разтворимостта на кислорода при 15С?
Като се има предвид, че в размножителния ѝ период за пъстървата е необходим кислород не по-малко от 9 mg/L, от каква температура нагоре размножаването на пъстървите е застрашено?
Задача №2: За популация на речната пъстърва в притоците на планинско езеро се знае, че:
  • числеността на популацията е 220 индивида;
  • годишната раждаемост (Р) и смъртност (С) са съответно 20% и 10";
  • имиграцията е само 5 индивида годишно, а емиграция няма.
Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас
Каква численост ще има популацията след една година?
А) 180 индивида
Б) 199 индивида
В) 221 индивида
Г) 247 индивида
Задача №3: С помощта на Диаграма 1 определете в коя природна зона ще се намира Мартин по време на олимпиада по география, ако средногодишното количество на валежите там е 635 мм, а средногодишната температура е 11.8 градуса по Целзий?
Какво ще включва новият изпит по математика и природни науки: примерни задачи след 7-и и 10-и клас
А) на пустините
Б) на саваната
В) на степите
Г) на тайгата