Повече приети студенти в УНСС: Акредитацията може да бъде отнета, ако не бъдат изпълнени препоръките

Повече приети студенти в УНСС: Акредитацията може да бъде отнета, ако не бъдат изпълнени препоръките

Студенти в читалнята на библиотеката на УНСС.
Студенти в читалнята на библиотеката на УНСС.
Възможно е извършените от Университета за национално и световно стопанство (УНСС) нарушения да доведат до отнемане на институционалната му акредитация, ако не бъдат изпълнени препоръките. Това се казва в отговор до "Дневник" от председателя на Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) към Министерския съвет проф. д-р Елиза Стефанова. По закон отнемане на институционалната акредитация на висше училище би могло да доведе до закриването му.
Основното нарушение на УНСС е приемането на стотици студенти по държавна поръчка над разрешените за целта бройки (повече по темата прочетете тук), определени в решение на правителството. Кабинетът определя местата за прием, съгласно изискване в Закона за висшето образование. Нарушението беше установено при проверка на Министерството на образованието и науката (МОН), извършена през март 2025 г.
МОН публикува кратка информация за нея в сайта си през юли. Впоследствие "Дневник" поиска и получи пълния констативен протокол на основание Закона за достъп до обществена информация и публикува заключенията и препоръките на министерството към ръководството на УНСС.
За да бъде отнета акредитацията, следва да бъде спазена предвидената в Закона за висшето образование процедура, уточнява проф. д-р Стефанова в отговора си до "Дневник" от 3 септември. Това означава, че министърът на образованието трябва да я инициира, като сезира НАОА.

Как се отнема акредитация

Законът за висшето образование (ЗВО) определя министъра на образованието като "държавен орган за осъществяване на националната политика във висшето образование". Нормативният акт му дава правото да упражнява контрол върху висшите училища, включително чрез извършването на проверки. Те завършват със съставяне на констативен протокол с препоръки и срок за отстраняване на допуснатите закононарушения.
"При неизпълнение на препоръките в посочения срок - пише в ЗВО - министърът на образованието и науката прави предложение пред Националната агенция за оценяване и акредитация за отнемане на акредитацията".
Една от препоръките на МОН към УНСС след проверката от март е студентите, приети над утвърдения с решение на Министерския съвет за последните две учебни години (2023/2024 г. и 2024/2025 г.), да бъдат прехвърлени от обучение по държавна поръчка в платено обучение, т.е. да продължат да учат срещу много по-високи такси. Срокът за изпълнение на тази препоръка е 30 октомври 2025 г. Тя фигурира в информацията за проверката на сайта на министерството, но не и в констативния протокол. "Дневник" очаква отговори от МОН защо това е така.
Евентуалното предложение на министъра за отнемане на акредитацията изпълнява Акредитационният съвет на НАОА. След проверка и постановяване на решение на съвета висшето училище има 18 месеца (когато става въпрос за институционална акредитация, има и програмни - бел.а.), в които е длъжно да представи на НАОА доклад за предприетите действия за изпълнение на дадените му препоръки за отстраняване на слабостите, посочени в решението на Акредитационния съвет.
След представянето на доклада Постоянната комисия за следакредитационно наблюдение и контрол прави проверка. Ако висшето училище е изпълнило препоръките, тя предлага на Акредитационния съвет да разреши на висшето училище да се ползва от правата по отнетата институционална акредитация до изтичането на нейния срок.
Ако комисията установи неизпълнение на препоръките, предлага на Акредитационния съвет "да уведоми висшето училище, че следва незабавно да преустанови провеждането на всякакво обучение, както и да уведоми министъра на образованието и науката, за да инициира процедура за закриване на висшето училище", пише в закона.
Акредитационният съвет на НАОА разглежда предложението в едномесечен срок от неговото постъпване и на свой ред взема решение. То подлежи на обжалване.
Окончателно решение за закриване на висше училище взема Народното събрание.

Въпросите на "Дневник", отговорите на НАОА

Какво попита "Дневник" Националната агенция за оценяване и акредитация и какво отговори председателят ѝ проф. д-р Елиза Стефанова? Медията публикува въпросите и отговори без съкращения и редакционни промени.
Дават ли извършените нарушения (престъпления) основание за отнемане на институционалната акредитация на УНСС?
Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) е специализиран държавен орган за оценяване, акредитация и контрол на качеството на висшето образование. Акредитацията е признаване от Агенцията на правото на висшите училища да дават висше образование по образователно-квалификационни степени в определени области, професионални направления и по специалностите от регулираните професии.
Правомощията на агенцията са ясно дефинирани в Закона за висшето образование (ЗВО). НАОА може да отнема институционална или програмна акредитация при определени условия, като например неизпълнение на препоръки на Акредитационния съвет.
Възможно е да се стигне и до отнемане на акредитация и по предложение на министъра на образованието и науката, но за целта следва да бъде спазена процедурата по чл. 10, ал. 2, т. 7 от ЗВО (т.е. е налице неизпълнение на препоръките на МОН към УНСС от констативния протокол в посочения в него срок - бел.а.).
Съгласно чл. 88в, ал. 6 от ЗВО "по предложение на министъра на образованието и науката Акредитационният съвет на Националната агенция за оценяване и акредитация отнема институционалната или програмната акредитация на специалност от регулираните професии/професионални направления на висшето училище, когато са констатирани нарушения на този закон".
В посочената разпоредба е предвидена възможност за отнемане на институционална или програмна акредитация от НАОА въз основа на отправено искане от министъра н образованието и науката. За да се инициира такава процедура е необходимо да са спазени изискванията, посочени в чл. 10, ал. 2, т. 7 от ЗВО, т. е. да има извършена проверка от страна на министъра на образованието и науката, съставен констативен протокол с препоръки и даден срок за изпълнение, и последващо констатирано неизпълнение. Едва тогава може да бъде сезирана НАОА, която чрез своята Постоянна комисия за следакредитационно наблюдение и контрол да извърши проверка на констатираното от министъра на образованието и науката нарушение на закона. В случай, че комисията констатира нарушение следва да се отнеме съответната акредитация.
Видно от посочените законови текстове, извършените нарушения е възможно да доведат до отнемане на институционалната акредитация, но за целта следва да бъде спазена предвидената в ЗВО процедура.
Какви стъпки предстои да предприеме НАОА (или НАОА в координация с други държавни органи) във връзка с констатираните нередности с приема на студенти?
Ако НАОА бъде сезирана от страна на министъра на образованието и науката по надлежния за целта начин, Постоянна комисия за следакредитационно наблюдение и контрол ще направи проверка и е възможно да се стигне до отнемане на акредитацията, както беше посочено по-горе.
Освен това, без оглед на горепосочената възможност, Постоянните комисии и Акредитационният съвет на Агенцията ще вземат под внимание констатираните нередности при осъществяването на процедурите за оценяване и акредитация, но същевременно следва да се има предвид, че Законът не предвижда възможност НАОА да налага санкции извън изрично уредените случаи.
Ще се отразят ли констатираните нарушения върху акредитационната оценка на университета и по какъв начин?
На основание на чл. 77, ал. 8 от ЗВО висшите училища, които отговарят на определените в Закона изисквания получават институционална акредитация с оценка, която се формира като средно претеглена през броя на студентите стойност на последно дадените оценки по всички професионални направления и специалности от регулираните професии, съгласно приета от НАОА методика.
Посоченото означава, че констатираните нарушения не биха могли да се отразят пряко върху институционалната оценка на висшето училище. Евентуално те биха могли да повлияят върху оценките на отделните професионални направления и респ. специалности от регулираните професии и чак след това да се отразят и на общата институционална оценка.
Следва ли критериите за оценяване в методиките, по които се провеждат производствата по акредитация, да включват подобни компоненти?
Надвишаването на утвърдения план-прием на висшето училище няма пряка връзка с осигуряването на качеството на висшето образование, за което следи НАОА, стига да бъде спазен определения при акредитацията му капацитет.
Критериите за оценяване и акредитация са в съответствие със стандартите и насоките за осигуряване на качеството в Европейското пространство за висше образование, които към момента не включват процедурата по определяне и утвърждаване на броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища като компонент от оценяването.
Необходими ли са промени в законодателството, регулиращо висшето образование, които да включат санкции за осъществяването на такъв тип нарушения? Ако да, какви е подходящо да бъдат те и ще инициирате ли подобни промени?
НАОА е на мнение, че в Закона за висшето образование е належащо да бъдат извършени редица промени. Агенцията инициира промени в Закона за изменение и допълнение на Закона за висшето образование. В предложението са предвидени и засилени санкционни мерки при констатиране на нарушения от страна на висшите училища. Надяваме се в най-скоро време да се стигне до приемането и на предложените от агенцията промени.