Нови правила за прием в инженерните специалности: ключови ще са оценките по математика и физика

Нови правила за прием в инженерните специалности: ключови ще са оценките по математика и физика

Нови правила за прием в инженерните специалности: ключови ще са оценките по математика и физика
Оценка от кандидатстудентски изпит по математика или физика и астрономия или от матура по някой от двата учебни предмета ще се изисква за приема в част от местата в инженерните специалности в българските държавни висши училища и университети. Това предвижда проект за промени в правителствено постановление, внесени за обществено обсъждане от министъра на образованието Красимир Вълчев.
Според новия текст оценката по математика и/или физика ще има не по-малко от 60% тежест при формирането на бала за класирането. От текста не се разбира какъв ще е процентът от общия брой на местата, за който ще се изисква оценка по математика или физика.
Подобна промяна беше въведена през юни и за специалностите от професионалните направления "Икономика" и "Администрация и управление". Чрез поправка в Закона за висшето образование се разреши министърът на образованието да предлага част от броя на местата за студенти да бъдат заемани на база бал, който задължително включва оценка по учебния предмет математика или от матура по същия предмет и тежестта му в бала за крайното класиране в съответната специалност да бъде не по-малко от 60%.
С предложените на 10 септември нови промени от министър Вълчев се предлага оценката по математика да може да бъде взета и от общ конкурсен изпит по математика, провеждан от висшето училище.
"Това ще позволи по-голяма гъвкавост при организацията на приема и ще осигури равнопоставеност на кандидатите, които избират различни форми на кандидатстване", пише в мотивите си той.

Кога влизат в сила промените

След евентуалното приемане от Министерския съвет на промените в постановление №64 те ще влязат в сила учебната 2026/2027 година. Оттогава министърът на образованието ще предлага не по-малко от 50 на сто от определения брой на приеманите за обучение студенти по администрация и управление и по икономика с оценка по математика, която ще има поне 60% тежест при формирането на бала.

Още безплатни специалности

Чрез предложените промени се включват още четири университетски специалности в т. нар. Списък със защитените специалности. Студентите учат в тях безплатно до края на следването си, а държавата покрива разходите на съответните университети и висши училища.
Специалностите са:
  • "Италианска филология" (преподава се само в Софийския университет "Св. Климент Охридски");
  • "Дирижиране на народни състави" (в образователно-квалификационна степен "магистър" след средно образование);
  • "Дирижиране на народен хор" (магистърска след придобита бакалавърска степен);
  • "Дирижиране на народен оркестър" (магистърска след бакалавърска степен).
Добавянето на "Италианска филология" е по предложение на ректора на Софийския университет и със следните аргументи: специалността е "единствената в страната, за която се изисква високо входно ниво на владеене на езика (на фона на чувствително съкращаване на паралелките с изучаване на италиански език в средните училища през последните години); определеното като "драстично" намаляване на кандидатите и респективно - броя на студентите (...); недостига на специалисти, владеещи италиански език на професионално ниво, на фона на факта, че Италия е третият основен партньор на страната ни по внос, износ и търговско салдо; (...) обстоятелството, че специалността е основният източник на квалифицирани преводачи на художествена литература и специализирани текстове" и др.
Средно по 24 души се записват в "Италианска филология" през последните 4 години. През 2022 - 2025 г. са се дипломирали общо 24-има, уточнява министърът в доклада с мотивите си.
За включването на останалите три специалности сред защитените той пише, че то "ще гарантира съхраняване и развитие на уникални културни традиции и ще подпомогне подготовката на висококвалифицирани кадри в областта на българското музикално и танцово изкуство. Цели се съхраняване и развитие на българската културна идентичност чрез утвърждаване на специалности, свързани с дирижиране на народни състави, хорове и оркестри".