Църкви се обявиха срещу задължителен предмет по религия в училище

Съпротивата срещу въвеждането на задължителноизбираем предмет "Добродетели и религии" в училищата се увеличава. Видно от писма до парламентарната Комисия по правата на човека и вероизповеданията, такава оказват и църкви. Отрицателно становище до председателя ѝ Красимир Събев (депутат от ГЕРБ-СДС) изрази през изтичащата седмица и националният омбудсман Велислава Делчева. На заседанието ѝ на 11 септември дойде и принципна подкрепа с искане за включването и на юдаизма от Централния израилтянски духовен съвет.
Дебатът по темата тече в контекста на дискусията по редица промени, предложени от правителството, респективно - от Министерството на образованието и науката (МОН), в основния училищен закон. Предстои те да бъдат обсъдени и гласувани в пленарната зала на Народното събрание, а преди това - разгледани детайлно от съответните парламентарни комисии на две четения. Първото мина в образователната комисия преди лятната ваканция на народните представители, а след нея - и в тази по вероизповеданията.
"Не" от 13 протестантски църкви
Защо църкви не са съгласни с предложението на МОН за въвеждане на предмет "Добродетели и религии" с възможност децата да избират между това да изучават в клас, без да им бъдат поставяни оценки, "Религии - православие", "Религии - ислям" или "Добродетели/етика"? На този въпрос отговаря "Обединени евангелски църкви" (ОЕЦ) в становище до председателите на парламента (Наталия Киселова) и на комисиите по образование (Андрей Чорбанов) и по вероизповедания (Красимир Събев).

Да не караме децата да учат добродетели на думи, докато с пример им показваме обратното
Сдружението обединява 13 регистрирани евангелско-протестантски вероизповедания. То излага аргументите си в пет страници, които започват с деклариране на "категорично несъгласие с така предложения подход", като се опират на Конституцията на Република България.
"Конституцията на Република България постановява, че "религиозните институции са отделени от държавата" и че "образованието в държавните и общинските училища е светско" - пише председателят на ОЕЦ Благовест Николов. - Въвеждането на държавно организирано конфесионално обучение, дори "по избор", е в пряко противоречие с тези принципи. Религиозната догматика е въпрос на вяра и съвест, а не на държавна педагогическа програма."
Той напомня какво означава "конфесионално": "обучение за основните положения религиите на официалнно регистрираните вероизповедания с повече от 10 на сто от самоопределилите се към съответното вероизповедание лица спрямо общия брой на преброените лица при последното преброяване на населението по данни на Националния статистически институт". На тази база заключава, че "предложеният текст дискриминира вероизповеданията с по-малък относителен дял, сред които са всички протестантски деноминации, като ограничава достъпа им до образование по тяхната вяра. Така се създава йерархия на вероизповеданията, основана не на правата и свободите, а на статистическа численост. Това противоречи на чл. 6 от Конституцията - за равенство пред закона".
Напомня и че "православието, католицизмът и протестанството са конфесии на една религия - християнството" и прогнозира какви последствия би имало държавно организирано конфесионално обучение. Така "тя де факто започва да преподава като нормативна религиозна истина доктрините на едно вероизповедание. Това е в противоречие с принципа на невмешателство в делата на религиозните общности и изкривяване на демократичния характер на държавата ни".

Овладява ли се политически училището чрез промени в закон: дебат сблъска бивш и настоящ министър
Николов определя това като "опасно", защото "държавата не просто нарушава принципи - тя променя своята роля. От гарант на религиозната свобода тя се превръща в посредник на религиозна догма, което би било опасен и ретрограден прецедент за демократичното и плуралистично развитие на обществото ни".
Той поставя въпроса кой ще определя съдържанието на догматичното преподаване - държавата, МОН, Светият синод или ислямски институции и предупреждава, че ако това е държавата, "тя ще се превърне в регулатор на религиозната истина, което е недопустимо и от правна, и от морална гледна точка".
Изразява тревога и за учителите, от които при задължително или масово конфесионално обучение "неминуемо ще се изисква професионална квалификация в конкретна религиозна доктрина (напр. православна)". С други думи, "учителите ще трябва да преподават в рамките на догматични изисквания, дори и да не ги споделят лично. Те няма да могат да използват критични, сравняващи или интердисциплинарни методи, защото това ще противоречи на самата същност на конфесионалното обучение. Всичко това ще има за последица ограничаване на академичната свобода на учителите. В крайна сметка, учителите, които не изповядват съответната вяра, ще бъдат принудени да преподават в съответствие с догматиката ѝ, което е нарушение на свободата на съвестта и професионалната етика".
Протестантските (евангелски) вероизповедания от ОЕЦ не търсим привилегии в образователната система, но настояваме за равноправие и уважение към религиозното многообразие.
От свое име и от името на църквите, които представлява, той изразява подкрепа за доброволно религиозно обучение, организирано извън училищата и под контрола на самите вероизповедания. То, според него, трябва да бъде насочено "към културно, етично и историческо разбиране на религиите, както и към формиране на основни общочовешки ценности, а не към въвеждане на догматика".

Депутати казаха "да" за нов предмет по религия в училище и забрана за телефоните в час
Обединението предлага отпадане на предложението за конфесионално обучение, организирано от държавата, а ако се приеме въвеждането на предмет по религии, той предлага да се нарича "Религия - християнство" и да:
- включва равнопоставено представяне на основните християнски конфесии - православие, католицизъм, протестантство;
- поставя акценти върху морално-етични послания, историята и културното значение на вярата;
- се преподава от неутрални, академично подготвени учители;
- се позиционира като избираем/факултативен предмет, а не задължителен;
- се прилага равнопоставено с други религиозни или светски дисциплини.
"Ние, представители на евангелско-протестантските вероизповедания от ОЕЦ, призоваваме Министерството на образованието и науката да запази светския характер на българското образование, да предотврати институционализирането на религиозната догматика в училищата и да гарантира равноправието на всички вероизповедания", пише в заключение председателят на обединението, представено и по време на заседанието на комисията.
Защо отсъства юдаизмът
Принципна подкрепа за въвеждане на предмета в задължителната програма изрази председателят на Централния израилтянски духовен съвет на еврейското вероизповедание в България Максим Делчев пред комисията и отправи искане в него да намери място и юдаизмът.
"За нас е изключително важно обучението по религия да бъде осъществявано в българското образование. Смятаме, че това е един аспект на обществения живот, който в момента липсва", посочи той. Обясни, че при сегашното място на това обучение - в избираемата подготовка в училище - го прави "за съжаление по-скоро отсъстващо от системата на образованието".
Делчев обърна внимание, че "наистина има много текстове, особено по отношение на конфесионалното, които трябва да бъдат изчистени", така че да бъде гарантирано представянето на всички религии.
"Ние сме едно от малките традиционни вероизповедания, но изключително традиционни за българските земи. Евреи в България живеят над две хиляди години. Самият факт, че в този настоящ проект юдаизмът отсъства като тема е нещо, което нас ни притеснява", каза той и поиска включването и ясното му описване.
"Смятам, че в момента, в свободноизбираемия предмет, това е доста минимално - в рамките на един, два урока. Може би трябва да се помисли за по-цялостен преглед", добави той.
"С две думи, подкрепяме това предложение този предмет да стане част от задължителната учебна програма. Смятаме, че имаме много работа и тук протягаме ръка към всички институции, за да помогнем той да бъде осъществен и да бъде наистина полезен за нашите деца", завърши Максим Делчев.
Омбудманът: Не и докато всява разделение
Националният омбудсман, също като обединението на протестантски църкви, изложи писмено аргументи в подкрепа на отрицателно становище за евентуалното въвеждане на задължителноизбираемия предмет. То бе изпратено до Събев на 10 септември и в него Велислава Делчева споделя, че "в институцията на националния омбудсман постъпват жалби в тази връзка, в които притесненията на гражданите са свързани с това как ще се гарантира светският характер на образованието и обучението в училищата, как ще бъдат защитени правата на учениците от различни вероизповедания и на тези, които са атеистично настроени, какво ще включват учебните програми по предмета в различните класове, има ли подготвени преподаватели по този предмет".
"В същото време - допълва общественият защитник, - не е направена цялостна оценка за нивото на познаване от учениците на основните правата на човека и в частност - на правата на детето и нуждата от интегриране на проблематиката за правата на човека в училищното образование."
Въвеждането на задължителен учебен предмет "Добродетели и религии" без обществен консенсус за обхвата на темите и съдържанието на обучението, както и дали въвеждането му ще бъде за сметка на други предмети или на по-голяма натовареност на учениците и без експертна преценка за балансирано въвеждане на теми за правата на човека и етиката в човешките отношения задълбочава общественото разделение по темата, предупреждава тя.
"Смятам, че все още в обществото ни има разделение относно въвеждането на предмет "Добродетели и религии" и не бива да бъде включен в задължителната учебна програма, а въвеждането му да става в прогимназиален етап, като темите са свързани със светския характер на образованието ни и с възрастта на учениците. Препоръчвам предметът да остане като свободноизбираем в училищата", завършва Делчева.
Преподаване на ислям в разрез със закона?
На още един проблем обърна внимание юристът от "Демократична България" Атанас Славов пред колегите си депутати на 11 септември: България няма акредитирано висше училище, което да може да подготви учителите да преподават ислям.
"Висшият ислямски духовен институт не е акредитиран като висше учебно заведение", каза Славов, определи това като "голям проблем" и "неизпълнение на Закона за вероизповеданията в някакъв смисъл".
В отговор на въпроси от "Дневник" по повод статута на Висшия ислямски институт от пресцентъра на образователното министерство потвърдиха:
"Висшият ислямски институт не фигурира в Регистъра на висшите училища - електронната база данни, която се води и поддържа от министъра на образованието чрез Националния център на информация и документация".
Регистърът съдържа информация за всички висши училища, включваща данни относно техните основни звена, филиали и откритите от тях професионални направления и специалности, както и информация за оценките и срока на валидност на процедурите за акредитация.
"Висшият ислямски институт е създаден след Решение № 624 на Министерския съвет от 1997 г., въз основа на Закона за вероизповеданията и регистрацията на Института е уредена съгласно изискванията на този закон. Неговите статут и дейност се определят въз основа на Конституцията на Република България и Закона за вероизповеданията (чл. 33, ал.7) - уточняват от министерството. - В утвърдения от Министерския съвет Правилник за устройството и дейността на ВИИ, той се определя като висше училище на Мюсюлманско изповедание (Главно мюфтийство) в България със статут на юридическо лице.
На този етап няма подадено заявление в Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) за разкриване на процедура за оценяване на проект за откриване на ВИИ по реда на Закона за висшето образование."
При неуредения статут на ислямския институт, който съществува и обучава от десетилетия в България, възниква въпросът за подготовката на учителите, които ще преподават ислям. Как решаваме този въпрос, попита юристът, но не получи отговор по същество от представителите на МОН на заседанието.
Те просто посочиха, че предметът щял да се въвежда поетапно, от началния курс на обучение в училищата, съответно - от началните учители.
В края на продължилото около час и половина заседание депутатите приеха правителствения законопроект на първо четене.