Читателски Дневник: Ако искаме модерен зимен туризъм, нужни са нови ски съоръжения

Проблемите и нарушенията, свързани със строителството в планинските и морските курорти и в защитени зони, продължават. От началото на тази година отново се проверяват строежи в Несебър, Иракли, Корал (част от тях бяха спрени), продължават и споровете между кмета и инвеститора в Банско (фирма "Юлен" е концесионерът на ски зоната) и природозащитници за строежа на втори лифт и строителство.
Дали е възможен баланс между възможностите за развитие на бизнес, достъпа до тях, ефектите му и истински гаранции за запазване на природата дългосрочно засега остава неясно, защото позициите често са в двете крайности. Днес публикуваме две писма, които също коментират проблема с Банско.
Бисер Боев (който е бивш изпълнителен директор на "Икономедиа", в момента се занимава с търговия) ни изпрати позицията си за нужда от инвестиции в ски туризма. Той обяснява: "Никога не съм бил скиор, нито съм бил голям почитател на разходките в планината, нито пък някога съм се палил по екокаузи. Съпругата и дъщеря ми обаче карат ски от няколко години и уви, съм напълно в час с това, което могат (или по-скоро не могат) да предложат българските ски курорти. (Другата позиция "Боли ме за Пирин и Иракли" може да прочетете тук.)
Големи и според мен напълно излишни скандали се завихриха покрай желанието на банскалии за повече писти и най-вече за още ски съоръжения и протестите на еколозите срещу допълнително застрояване и изсичане на гора в Пирин. Както обикновено се случва при нагорещяване
и политизиране на страстите, нормалните и сериозни аргументи винаги остават на заден план, както стана и в този случай.
За да се разбере обаче къде сме наистина на картата на модерния зимен ски туризъм, трябва да се отиде в чужбина, с приказки и разкази и интернет не става. Така и направихме преди 5 години - отидохме с приятели в среден клас семеен хотел в италианско село в Южен Тирол, разположено на около 10 км от курорта Кронплац. Още от пристигането започнаха приятните изненади - оказа се, че вместо да се редим сутрин на опашка за карти - валидно и за Банско, и за останалите ни курорти впрочем, всякакви видове карти могат да се купят и от хотела.
Втората приятна изненада беше, че с картата получаваш безплатен ски гардероб точно под пистите, където да си оставяш на топло сутрин обувките и вечер ски оборудването. Третата изненада бяха поносимите цени - за 6-дневен пакет цената на ден на възрастен пада до 35 евро, а за дете до 25
евро. Четвъртата изненада беше напълно безплатният паркинг пред пистите и напълно безплатният автобус, който на половин час обикаля местните села и градчета и вози туристите до пистата.
Истинският шок обаче беше в деня, който се качихме на Кронплац - курортът разполага с над 180
км писти от всякакъв вид и трудност, разположени само на един планински хълм (толкова има България общо на Витоша, Банско, Пампорово и Боровец) и се обслужват от 16 ски съоръжения - кабинкови лифтове, влекове, четворни, шесторни кабинки, всичко ново и работещо. Излишно е да обяснявам в какво състояние бяха пистите, колко ратрака ги поддържат, колко служители на местния оператор се грижат за сигурността, въобще пък не ми се ще да дразня клетите български зимни туристи с цените на храната, чая и кафето на пистите, само ще споделя, че са под българските, а пък за качеството въобще не ми се говори.
Общо седмичната ваканция на подобно място излиза около 1000 лв. повече на семейство, а сравненията в качеството на услугата са направо нелепи.
На Банско на ски ходихме за последен път преди 6 години и се заклех, че кракът ми на тамошните писти няма да стъпи, докато не се нормализират нещата. Като гледам сегашната ситуация, никаква промяна не виждам.
Това, което обаче искрено не разбирам, е как е възможно туризмът да бъде обявен за приоритен отрасъл от правителството, да се знае къде са тесните му места - липсата на достатъчно писти и съоръжения за зимния и липсата на чистота по плажовете и на водата за летния са очевадни и
почти нищо да не е направено. Това е или управленско безсилие, или типичното за мое и наше съжаление българско безхаберие. Защото изграждането на допълнителни пречиствателни станции по морето и увеличаване на капацитета примерно на канализационните системи и електричеството в големите курорти, както и изграждането на нови писти и лифтове в планината не се различават драматично от строежа на магистрали, с който, да признаем честно, правителството се справя
отлично.
Нали и при строителството на магистрали има промени в устройствените планове, смяна на предназначението на земи, ОВОС, минаване през зони "Натура", обществени обсъждания и т.н., как при магистралите се получава, а при туризма - не, на мен поне ми е непонятно. ГЕРБ разполага с цялата власт - и изпълнителна, и законодателна, има значимо представителство в общините и поне по
заявки и изказвания иска икономиката да се развива и хората да просперират, но уви, никак не им се получава.
А междувременно и семейството ми, и повечето ми близки и приятели предпочитаме да не гадаем защо така и да слушаме безкрайните разправии и въпреки кризата и намалелите бюджети за почивка
предпочитаме да си харчим парите на други места. И не сме само ние, а и по личните ми наблюдения българите от средната класа, към която и аз се числя, предпочитат все повече чужбина, макар и за по-кратко и на по-евтино място. Там никой не ти се обяснява защо нещо не е направено или не работи и почивката е почивка, а не мъчение.
Имам се за прагматичен човек и поне личното ми мнение е такова - докато спешно и масирано не се построят нови писти и съоръжения, нормален турист няма да дойде в България на ски. Археологията и даже мощите на Йоан Кръстител няма да помогнат.