Фотогалерия: Творчеството на "архитекта на знаците" Стефан Кънчев

Жанет 45

Фотогалерия: Творчеството на "архитекта на знаците" Стефан Кънчев

  • "Аз не умея да говоря, аз съм художник! Каквото имам на ум - рисувам го!"
    Стефан Кънчев

    Художникът и график Стефан Кънчев (1915-2001) е автор на някои от най-познатите лога и символи от времето на социализма, които срещаме по улиците и които "стоят" актуално и днес.

    С подготвяната в продължение на години книга "Анонимният известен", дизайнерката Магдалина Станчева събира и представя голяма част от творчеството на Кънчев. Още за проучването й в текста "Стефан Кънчев - знакът на прочутата анонимност".

    "Дневник" благодари на издателство "Жанет 45" за предоставените снимки за тази галерия.
    <em><strong>"Аз не умея да говоря, аз съм художник! Каквото имам на ум - рисувам го!" </strong></em><br />Стефан Кънчев<br /><br />Художникът и график Стефан Кънчев (1915-2001) е автор на някои от най-познатите лога и символи от времето на социализма, които срещаме по улиците и които "стоят" актуално и днес.<br /><br />С подготвяната в продължение на години книга "Анонимният известен", дизайнерката Магдалина Станчева събира и представя голяма част от творчеството на Кънчев. Още за проучването й в <a href="http://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2012/01/06/1537142_stefan_kunchev_-_znakut_na_prochutata_anonimnost/">текста "Стефан Кънчев - знакът на прочутата анонимност". </a><br /><br />"Дневник" благодари на издателство "Жанет 45" за предоставените снимки за тази галерия.<br />
  • Корицата на книгата "Анонимният известен", която излиза на българския пазар под знака на издателство "Жанет 45".

    На нея релефно са представени част от създадените от Кънчев лога.

    <strong>Корицата на книгата "Анонимният известен"</strong>, която излиза на българския пазар под знака на издателство "Жанет 45".<br /><br />На нея релефно са представени част от създадените от Кънчев лога.<br /><br />
  • Стефан Кънчев е автор на над 2000 знака - за фабрики, заводи, трудово-производителни кооперации, външнотърговски обединения, културни институции, фестивали, театрални събития, а всяка седма пощенска марка е направена от него.

    Част от графиките му са представяни на изложби в Ню Йорк, Белград, Будапеща, Берлин, Москва, Варшава, Бърно, Любляна.

    На снимката: селекция от негови творби.
    <strong>Стефан Кънчев е автор на над 2000 знака</strong> - за фабрики, заводи, трудово-производителни кооперации, външнотърговски обединения, културни институции, фестивали, театрални събития, а всяка седма пощенска марка е направена от него.<br /><br />Част от графиките му са представяни на изложби в Ню Йорк, Белград, Будапеща, Берлин, Москва, Варшава, Бърно, Любляна.<br /><br />На снимката: селекция от негови творби.<br />
  • "Красивото трябва да се търси навсякъде, в труда на всеки човек, във всеки занаят и професия, в отношенията между хората. Забравихме, че те могат да са и красиви. Да те помнят с добро, а не да те забравят още с първата буца пръст, която избарабани по ковчега"
    Стефан Кънчев за красотата

    На снимката: идеи и скици на лога от Кънчев.
    "<strong>Красивото трябва да се търси навсякъде,</strong> в труда на всеки човек, във всеки занаят и професия, в отношенията между хората. Забравихме, че те могат да са и красиви. Да те помнят с добро, а не да те забравят още с първата буца пръст, която избарабани по ковчега"<br />Стефан Кънчев за красотата<br /><br />На снимката: идеи и скици на лога от Кънчев.<br />
  • "Не зная дали бих могъл да направя точна характеристика на твореца, но ми се струва, че недоволството от постигнатото трябва да присъства непременно. Задължителен е стремежът към развитие. Неотдавна намерих една книга на Луи Арагон, върху която съм работил преди повече от 35 години. С удоволствие бих се върнал към онова време – когато ме разкъсваше безогледният и безсмислен стремеж към съвършенство. С годините се променя и начинът на мислене, и отношението към собствените творби. Това е нормално развитие. Но точно когато почваш да разбираш добре нещата, полека-лека си отиваш."
    Стефан Кънчев за пътя на твореца

    На снимката: Идейни и финални проекти на лога (вижте и следващата снимка)
    "Не зная дали бих могъл да направя точна характеристика на твореца, но ми се струва, че <strong>недоволството от постигнатото трябва да присъства непременно</strong>. Задължителен е стремежът към развитие. Неотдавна намерих една книга на Луи Арагон, върху която съм работил преди повече от 35 години. <strong>С удоволствие бих се върнал към онова време – когато ме разкъсваше безогледният и безсмислен стремеж към съвършенство</strong>. С годините се променя и начинът на мислене, и отношението към собствените творби. Това е нормално развитие. Но точно когато почваш да разбираш добре нещата, полека-лека си отиваш."<br />Стефан Кънчев за пътя на твореца<br /><br />На снимката: Идейни и финални проекти на лога (вижте и следващата снимка)<br />
  • "Стефан Кънчев обхваща почти всички видове графични изрази на символа: емблеми, марки, вербални символи и иконични знаци. Няма илюстративни решения, рядкост е пълната абстракция, има доста чисто изобразителни и чисто шрифтови, най-чести са комбинациите вербално-иконично."

    Ирина Мутафчиева за Кънчев
    "Стефан Кънчев обхваща почти всички видове графични изрази на символа: емблеми, марки, вербални символи и иконични знаци. Няма илюстративни решения, рядкост е пълната абстракция, има доста чисто изобразителни и чисто шрифтови, най-чести са комбинациите вербално-иконично."<br /><br />Ирина Мутафчиева за Кънчев<br />
  • Кънчев обича шрифта. Той познава всичко хубаво, създадено в областта на шрифта у нас и в чужбина, различните характерности на отделните шрифтове и техните изразни възможности. За всяка задача той търси шрифта, който най-пълно би се съгласувал с общия дух на творбата. В много случаи сам създава шрифта,който му е необходим. Тогава яснопроличават неговите познания и неговият усет към строежа на буквата.
    Иван Ненов за Кънчев

    На снимсата: работа върху лого
    Кънчев обича шрифта. Той познава всичко хубаво, създадено в областта на шрифта у нас и в чужбина, различните характерности на отделните шрифтове и техните изразни възможности. За всяка задача той търси шрифта, който най-пълно би се съгласувал с общия дух на творбата. В много случаи сам създава шрифта,който му е необходим. Тогава яснопроличават неговите познания и неговият усет към строежа на буквата.<br />Иван Ненов за Кънчев<br /><br />На снимсата: работа върху лого<br />
  • Нека погледнем творбите на Стефан Кънчев като техни адресати. Ако ги възприемем като специалисти, ще утвърдим тяхното изящество, въображението, от което са родени, високата графична култура. Но ако ги видим с очите на обикновения човек, ще усетим преди всичко тяхната привлекателност. Колкото ненатрапчива, толкова и енергична и оригинална. Знаците на Стефан Кънчев се отличават с необикновена, пределна чистота, както нагледна, визуална, така и семиотична. Формата отговаря пределно точно на съдържанието.
    Димитър Г. Димитров

    На снимката: Скици за логото на "Петрол"
    Нека погледнем творбите на Стефан Кънчев като техни адресати. Ако ги възприемем като специалисти, ще утвърдим тяхното изящество, въображението, от което са родени, високата графична култура. Но ако ги видим с очите на обикновения човек, ще усетим преди всичко тяхната привлекателност. Колкото ненатрапчива, толкова и енергична и оригинална. <strong>Знаците на Стефан Кънчев се отличават с необикновена, пределна чистота, както нагледна, визуална, така и семиотична. Формата отговаря пределно точно на съдържанието. </strong><br />Димитър Г. Димитров<br /><br />На снимката: Скици за логото на "Петрол"<br />
  • Онова, което веднага прави впечатление при Кънчев, е богатството на идеи. Хоризонтът му стига от обектното до абстрактното. При това самото – тъй наречено – обектно силноредуцирано, предметът е отдалечен до такава степен, че не се налага да се сблъскваме с него. Разбира се, перото на Кънчев е водено от хода на времето. Никой не може да се отърси напълно от неговото влияние. Дори и при запазените марки, които, за разлика от други творби, биха извлекли несъмнена полза от това.
    Филип Луидл

    На снимката: Скици за логото на "Петрол" - 2
    Онова, което веднага прави впечатление при Кънчев, е богатството на идеи. Хоризонтът му стига от обектното до абстрактното. При това самото – тъй наречено – обектно силноредуцирано, предметът е отдалечен до такава степен, че не се налага да се сблъскваме с него. Разбира се, перото на Кънчев е водено от хода на времето. Никой не може да се отърси напълно от неговото влияние. Дори и при запазените марки, които, за разлика от други творби, биха извлекли несъмнена полза от това.<br />Филип Луидл<br /><br />На снимката: Скици за логото на "Петрол" - 2<br />
  • "Не, приложната графика не е козметичен аксесоар на средата, в която живеем. Тя е неопровержимо точен белег за себе си като мерило за нивото си…Ако навсякъде присъстваше вещото, неизкривено от кича художническо виждане, нямаше да се сблъскваме така често с разминаването между претенции и постижения. Разминаване, което е за сметка единственона красотата – красотата на нашия ден! Не е все едно какви знаци ще остави за себе си нашата култура…"
    Стефан Кънчев

    На снимката: Още от работата за "Петрол"
    "Не, <strong>приложната графика не е козметичен аксесоар на средата, в която живеем</strong>. Тя е неопровержимо точен белег за себе си като мерило за нивото си…Ако навсякъде присъстваше вещото, неизкривено от кича художническо виждане, нямаше да се сблъскваме така често с разминаването между претенции и постижения. Разминаване, което е за сметка единственона красотата – красотата на нашия ден! Не е все едно какви знаци ще остави за себе си нашата култура…"<br />Стефан Кънчев<br /><br />На снимката: Още от работата за "Петрол"<br />
  • Хубавото е, че много големи и известни фирми и институции в България са се кичели с неговите лога и една голяма част от тях са устояли на вирусите на времето, така че все още продължават да се използват, запечатани в народностното съзнание до такава степен, че е немислимо да бъдат изтрити – имам предвид знака на Националната телевизия или пък този на "Петрол".
    Роланд Хенс, професор в университета FH в Дюселдорф

    На снимката: финално лого на "Петрол"
    Хубавото е, че много големи и известни фирми и институции в България са се кичели с неговите лога и <strong>една голяма част от тях са устояли на вирусите на времето, така че все още продължават да се използват, запечатани в народностното съзнание до такава степен, че е немислимо да бъдат изтрити </strong>– имам предвид знака на Националната телевизия или пък този на "Петрол".<br />Роланд Хенс, професор в университета FH в Дюселдорф<br /><br />На снимката: финално лого на "Петрол"<br />
  • Може би това е най-хубавото в нашата работа: тя те задължава винаги да бъдеш много добре информиран – какво е световното равнище в областта, в която почваш нещо, какво би представлявало интерес за световния пазар и какво би се наложило като познание и като художествен критерий. Всеки графичен знак трябва да се прави в духа на епохата, за която се създава. Стефан Кънчев
    Може би това е най-хубавото в нашата работа: тя те задължава винаги да бъдеш много добре информиран – какво е световното равнище в областта, в която почваш нещо, какво би представлявало интерес за световния пазар и какво би се наложило като познание и като художествен критерий. <strong>Всеки графичен знак трябва да се прави в духа на епохата, за която се създава. </strong>Стефан Кънчев
  • Стефан Кънчев е автор на графиките и за представления в кукления театър.
    Стефан Кънчев е автор на графиките и за представления в кукления театър.
  • По картините, които задоволяват нашия художествен вкус, се определя в кое време живеем. Затова аз съм за всичко ново. За модерното изкуство. За всички видове течения, на които времето вдъхва живот.
    Стефан Кънчев

    На снимката: рекламен плакат на "Рибно стопанство"
    <strong>По картините, които задоволяват нашия художествен вкус, се определя в кое време живеем.</strong> Затова аз съм за всичко ново. За модерното изкуство. За всички видове течения, на които времето вдъхва живот.<br />Стефан Кънчев<br /><br />На снимката: рекламен плакат на "Рибно стопанство"<br />
  • "Всички цивилизации се раждат и умират, нашата вече си отива. Питат ме дали може да се направи графичен знак за нашето общество. Може, всичко е възможно. Питат ме как ще изглежда. Тъжно, мисля..."
    Стефан Кънчев

    На снимката: логото на завод за стоманени тръби
    "Всички цивилизации се раждат и умират, нашата вече си отива. <strong>Питат ме дали може да се направи графичен знак за нашето общество. Може, всичко е възможно. Питат ме как ще изглежда. Тъжно, мисля</strong>..."<br />Стефан Кънчев<br /><br />На снимката: логото на завод за стоманени тръби<br />
  • Някои мислят, че компютърът ще им свърши всичко. Техниката пести време, да. Но пък ръката трябва да пипне компютърния проект, да го направи графично.
    Стефан Кънчев за технологиите

    На снимката: лога на консевна фабрика (1) и птици и яйца (2)
    Някои мислят, че компютърът ще им свърши всичко.<strong> Техниката пести време, да. Но пък ръката трябва да пипне компютърния проект</strong>, да го направи графично.<br />Стефан Кънчев за технологиите<br /><br />На снимката: лога на консевна фабрика (1) и птици и яйца (2)<br />
  • С годините у мен се затвърди убеждението, но и чувството за отговорност, че съм задължен да търся, непрестанно да търся не само оригинални решения, а решения, подчинени на един личен стил и вкус; да не се повтарям, но да съхранявам това, което се нарича творчески почерк, създаден през вече много десетилетия.
    Освен това задължително е да имаш винаги собствена позиция, да си обществено ангажиран и много точно да си уловил ритъма в динамиката на времето.
    Стефан Кънчев
    С годините у мен се затвърди убеждението, но и ч<strong>увството за отговорност, че съм задължен да търся, непрестанно да търся не само оригинални решения</strong>, а решения, подчинени на един личен стил и вкус; да не се повтарям, но да съхранявам това, което се нарича творчески почерк, създаден през вече много десетилетия.<br /><strong>Освен това задължително е да имаш винаги собствена позиция, да си обществено ангажиран</strong> и много точно да си уловил ритъма в динамиката на времето.<br />Стефан Кънчев
  • "Идеите тук, извървели различни посоки, са търсени, многократно изпробвани и отхвърляни, зреят бавно, технически и визуално изпипани по всички правила на изкуството, прецизирани до съвършенство"
    Роланд Хенс
    "Идеите тук, извървели различни посоки, са търсени, многократно изпробвани и отхвърляни, зреят бавно, технически и визуално изпипани по всички правила на изкуството, прецизирани до съвършенство"<br />Роланд Хенс
  • Бихме могли да си помислим, че който работи толкова много, не намира време да живее – твърдение, твърде далеч от истината що се отнася до него. Той живее като принц. Принадлежи към привилигированите десетина хиляди българи, близък е с властимащите, каквито има във всички епохи и при всички политически системи – така получава и поръчките си, казано на капиталистически език. Той обича червеното вино и живота, ежедневно се храни в ресторант, всеки четвъртък се среща с колегите си в клуба. В работата си е обладан от изкуството единак, но бохем на маса. Особняк в общуването, вероятно за някои е бил безкрайно арогантен. Но той е гений. Роланд Хенс

    На снимката: Логото на предаването "Весели гости" на БНТ
    Бихме могли да си помислим, че който работи толкова много, не намира време да живее – твърдение, твърде далеч от истината що се отнася до него. Той живее като принц. Принадлежи към привилигированите десетина хиляди българи, близък е с властимащите, каквито има във всички епохи и при всички политически системи – така получава и поръчките си, казано на капиталистически език. Той обича червеното вино и живота, ежедневно се храни в ресторант, всеки четвъртък се среща с колегите си в клуба. В работата си е обладан от изкуството единак, но бохем на маса. Особняк в общуването, вероятно за някои е бил безкрайно арогантен. Но той е гений. Роланд Хенс<br /><br />На снимката: Логото на предаването "Весели гости" на БНТ<br />
  • "Особено отговорно е създаването на запазена марка. Тя възпитава традиции. Марката не бива да се сменя заедно с директорите и това е едно от нещата, за които трябва да държим сметка при всяка реорганизация. Неслучайно познавачи на пазара твърдят, че ако "Байер" например смени знака си, сигурно ще фалира. Традицията носи сигурност, която помага да останеш прав под вятъра на конкуренцията. Затова се чуствам донякъде съпричастен на успехите на фирмите с мои емблеми."
    Стефан Кънчев

    На снимката: селекция от лога
    "<strong>Особено отговорно е създаването на запазена марка. Тя възпитава традиции</strong>. Марката не бива да се сменя заедно с директорите и това е едно от нещата, за които трябва да държим сметка при всяка реорганизация. Неслучайно познавачи на пазара твърдят, че ако "Байер" например смени знака си, сигурно ще фалира. Традицията носи сигурност, която помага да останеш прав под вятъра на конкуренцията. Затова се чуствам донякъде съпричастен на успехите на фирмите с мои емблеми."<br />Стефан Кънчев<br /><br />На снимката: селекция от лога<br />
  • "Онова, което веднага прави впечатление при Кънчев, е богатството на идеи. Хоризонтът му стига от обектното до абстрактното."
    Филип Луидл
    "Онова, което веднага прави впечатление при Кънчев, е богатството на идеи. Хоризонтът му стига от обектното до абстрактното."<br />Филип Луидл
  • Графики на птици
    Графики на птици
  • Всяка седма българска пощенска марка е създадена от Стефан Кънчев.
    Всяка седма българска пощенска марка е създадена от Стефан Кънчев.
  • Оформление на пощенски плик. Голяма част от творчеството е събрано и в онлайн проекта http://stefankanchev.com/en/.
    Оформление на пощенски плик.

Голяма част от творчеството е събрано и в онлайн проекта http://stefankanchev.com/en/.
  • "Като член на редица комисии, художествени съвети и журита, той задава посоките. Много от неговите произведения продължават да са популярни и обичани. Неговият визуално-поетичен свят е в съзвучие и със съвременната епоха. Телевизионните му графики са част om медийния стандарт и днес." Роланд Ханс Още селекция от създадени от него лога.
    "Като член на редица комисии, художествени съвети и журита, той задава посоките. Много от неговите произведения продължават да са популярни и обичани. Неговият визуално-поетичен свят е в съзвучие и със съвременната епоха. Телевизионните му графики са част om медийния стандарт и днес."
Роланд Ханс
Още селекция от създадени от него лога.
  • "Той има влияние, достигащо далеч извън ателието му – той определя визуалната култура на своята страна",
    Роланд Ханс

    "Той има влияние, достигащо далеч извън ателието му – той определя визуалната култура на своята страна",<br />Роланд Ханс<br /><br />