Две години и половина след катастрофата с италианския туристически кораб "Коста Конкордия" край остров Джилио, взела 32 жертви, морският съд приключи днес последното си пътуване в пристанище Генуа, където ще бъде нарязан за скрап.
Две години и половина след катастрофата с италианския туристически кораб "Коста Конкордия" край остров Джилио, взела 32 жертви, морският съд приключи днес последното си пътуване в пристанище Генуа, където ще бъде нарязан за скрап Последните маневри в акваторията траеха няколко часа пред очите на стотиците зяпачи. Корпусът на кораба, двойно по-голям от "Титаник", изправен на дъното и после качен на повърхността с цената на големи разходи през последните месеци, бе изтеглен до терминала с няколко буксира. Италианският премиер Матео Ренци проследи края на операцията днес. До момента "Конкордия" се намираше край тосканския остров Джилио, където претърпя трагичния инцидент през нощта на 13 януари 2012 г. с 4200 души на борда си. По време на четиридневното пътуване до Генуа, дълго към 280 километра, останките от кораба бяха теглени с мощни буксирни съдове за действия в открито море, докато Франция се тревожеше операцията да не замърси корсиканското крайбрежие На 14 юли круизният кораб отново започна да плава. Това беше първата фаза в операцията по изправянето му на повърхността и откарването му към пристанището на Генуа, за да бъде разглобен. Първоначано екипите, участващи в операцията, успяха да повдигнат кораба с един метър над дъното. За да може лайнерът да бъде преместен, беше необходимо повдигането му с още един метър. За целта екипите инжектираха въздух в около 30 непромокаеми камери, обкръжаващи останките от кораба, дълъг близо 300 метра и тежащ 115 000 тона. След като приключи операцията, "Коста Конкордия" беше изместен на трийсетина метра в морето, източно от остров Джилио, и беше стабилно позициониран с помощта на 36 стомани въжета и 56 вериги. Ликвидирането на последиците от крушението на италианския круизен кораб "Коста Конкордия" струва 1.5 милиарда долара, съобщиха представители на компания "Карнивал", чиято дъщерна фирма "Коста Крочере" е собственик на кораба. Вече са похарчени 1 млрд. долара, но крайната сума ще бъде по-голяма, казаха от "Карнивал", като уточниха, че в нея не са включени разходите за изтеглянето на съда на буксир до пристанище Генуа, за неговия демонтаж, както и средствата, вложени във възстановяването на екосистемата на остров Джилио. Маршрутът му от 370 км минa в близост до италианските острови Монтекристо, Капрая и Пианоза и френските Корсика и Елба, за да може да спре там в случай на усилване на вятъра или силно морско вълнение. Скоростта на кораба беше около 2.5 морски възела в час. Силата на вятъра не трябва да превишава 15 възела, а вълните да не са по-високи от 2 метра. Демонтирането му за скрап се очаква да трае около 22 месеца.