Традиционният за Деня на шофьора ретро парад се състоя днес на пл. "Александър Невски". Патронният празник на шофьорите е Спасовден, който отбелязахме на 21 май.
Традиционният за Деня на шофьора ретро парад се състоя днес на площад "Александър Невски". Патронният празник на шофьорите е Спасовден, който отбелязахме на 21 май, но по традиция ретро парадът е в съботата след него. Решението Денят на шофьора да е точно Спасовден е взето през 1913 година от първата шофьорска организация в България. След 1950 г. честването на празника се преустановява и е възстановено през 1990 г. по инициатива на Съюза на българските автомобилисти и Българския автомобилен клуб "Ретро". Двете организанции стоят и зад състоялия се днес авто ретро събор. Първият автомобил в България идва през 1896 г. Към днешна дата колите в България са над 3.5 милиона, а шофьорите са повече от 4.7 милиона. Според статистиката на КАТ 39% от регистрираните МПС са на възраст над 20 години. Между 16 и 20 годишни са 30 на сто от превозните средства в България. За да бъде определен един като ретро обаче, той трябва да е на възраст на повече от 30 години. Българският Автомобилен Клуб Ретро е учреден през 1989 г. В него членуват хора от регионални клубове от цялата страна. Неговите членове издирват и възстановяват ценни за историята и съхранени до днес велосипеди, мотоциклети и автомобили. Годишно БАК РЕТРО провежда около 10-12 мероприятия, като от тях 6 са традиционни и ежегодни, като сред тях е и парада за Спасовден. Най-старият автомобил в България е "Мерцедес" от 1905 година. Той обаче не присъства на парада, защото е част от експозицията на музея на София в бившата Централна баня. Най-старата ретро кола на площада беше "Крайслер" от 1917 г. Другите ветерани бяха два "Форд" А, произведени през 1928 и 1930 г., обновени изцяло до първоначалния си вид. "Мерцедес" от 1936 г. и "Ситроен" от приблизително същия период бяха другите големи атракции. Като цяло повечето от колите на днешния ретро парад бяха на 30-40 години, а като марки преобладаваха мерцедесите, беемветата и фолксвагените костенурка. Познатите от близкото минало москвичи, трабанти, шкоди и волги се смесваха с гордостта на американското автомобилостроене - "Буик", "Шевролет", "Крайслер" и "Додж". Милиционерски "Москвич" от близкото минало. Ретро модели на "Опел", "Волво" и "Мерцедес". Колкото по-малко бройки са произведени от един модел, толкова той е по-ценен и скъп като ретро екземпляр. Няколко представителя на емблематичния "Фолксваген Костенурка". Американски автомобили от различни модели и периоди. Гордостта на социалистическото автомобилостроене от средата на миналия век - "Жигули", "Дачия", "Москвич", "Лада".