Гледката на реконструраният от отломките пътнически боинг на Malaysia Airlines говори сама за себе си за трагедията.
Холандия представи във вторник техническия доклад за причините за падането в Източна Украйна на самолета, летял на 17 юли 2014г. от Амстердам за Куала Лумпур с 298 души на борда. В него се потвърждава версията, че той е бил ударен от зенитна ракета на система "Бук" руско производство. Но комисията няма мандат да посочи кого смята за виновен за стрелбата и това не се съдържа в текста.
Въпреки това Тиббе Яустра, ръководител на Съвета за сигурност, изработил доклада, каза по-късно за вестник Volkskrant: "Границите са били доста неустойчиви, но това е била област, контролирана от проруските опълченци."
По време на презентацията той заяви: "Ако искате с точност да определите мястото, трябва да с евземат проби от почвата и да бъдат разпитани свидетели. А това е извън нашите компетенции."Но гледката на реконструраният от отломките пътнически боинг на Malaysia Airlines говори сама за себе си за трагедията. Смачканите ламарини, монтирани върху скеле с формата на корпуса, ясно показват местата, където хиляди шрапнели и парчета от ракетата са пробили обшивката и взривът е откъснал пилотската кабина от основното тяло. Пилотската кабина е направена буквално на решето и тримата души вътре са загинали мигновено. Възстановяването, разказва "Ройтерс", е една от най-деликатни части от разследване, което остава сред най-сложните в историята на авиацията. Парчетата са събирани във военна зона с площ от 50 квадратни километра. Седмици наред след катастрофата около отломките се водеха сражения и поради това властите се отказаха от стандартната процедура всичко първо да се огледа внимателно на място. Вместо това хилядите обезобразени късове бяха документирани със снимки на място и докарани в холандската военно-въздушна база "Гилзе-Рейен" с прицепи, жп платформи и самолети. Във вторник те бяха демонстирани на журналисти в хангар. "В много редки случаи се стига до реконструкция на самолет след катастрофата. Подобен процес е мъчителет, отнема много усилия и време", се казва в доклада. Самолетът от полет 103 на компанията Pan Am, взривен над шотландското крадче Локърби през 1988г., както и полет 800 на компания TWA, паднал в океана край Ню Йорк през 1996г. също бяха възстановени парче по парче. И двата случая съдържаха загадки, за разкриването на които бяха нужни години. Първо, на пода на хангара е бил очертан контурът на самолета. После в него на съответните места са поставяни отломките, след като се разпознае от коя част са. Така, стъпка по стъпка, придобива очертания реконкструкция в естествени размери, за която се използват данните от компанията Boeing и същият модел 777-200, детайлно сканиран от полицията. Разположението и формата на дупките по корпуса от преминалите шрапнели дават нужните факти на следователите да заключат, че бойната глава е избухнала отляво и близо до пилотската кабина. Експлозията е записана от 4 микрофона в кокпита и минималните разлики във времето позволяват чрез триангулация да се засече много точно къде точно извън корпуса е източникът на взрива.