Бежанската вълна в очите на носителя на редица престижни фотографски награди Фабио Бучарели.
Тази фотография на семейство бежанци, току що преминали опасното пътуване по море до остров Лесбос, направена от Фабио Бучарели печели международния конкурс "Снимка на годината" 2016 г. в специалната категория, посветена на мигрантската криза.
Изложбата The Dream на италианския фотожурналист, носител на редица престижни награди, сред които и Златения медал на името на Робърт Капа, бе открита в началото на седмицата в столичната галерия Synthesis.Инженер по професия, Бучарели се отдава на репортажната журналистика напълно преди около 5 години. Тогава започва да документира и онова, което ще се превърне в най-голямата мигрантска вълна в Европа от 70 години насам.
По времето на падането на либийския диктатор Муамар Кадафи той е потресен от огромния брой хора - не либийци, а жители на Еритрея, Сомалия и други африкански държави, побягнали от домовете си в търсене на по-добър живот и озовали се под кръстосания огън на Арабската пролет.Това бе началото на събитията, които наблюдаваме днес, макар все още не бе в медийното полезрение, разказа фотографът на представянето на изложбата си във вторник. Следващите години го отвеждат по различни горещи точки из арабския свят, Европа и Африка като Сирия, Судан, Турция, Кюрдистан, Афганистан, Мали. През последната година хуманитарната криза на югоизток почука на портите на Европа, а образите на хилядите, крачещи през граници, по железопътни релси и магистрали, тъпчещи се във влакове, автобуси и импровизирани лагери обиколиха света. Затова Бучарели избира друг подход. В серията Deaming Europe ("Да сънуваш Европа", "Да мечтаеш за Европа", но и "Дремеща Европа") Бучарели снима хората, заспали в македонските влакове - само портрети, лица в покой, временно забравили дългия път по релсите, дъжда, битката за мястото във вагоните от предния и бъдещия ден. Това, забелязах в тези войни, е че хората разбираха значението на работата на журналиста, силата на фотографския образ и как той може да им помогне; много малко се противяха да бъдат снимани, каза Бучарели в отговор на въпрос от публиката.
"Съществува разбирането, че човек с автомат и човек с камера са еднакво опасни. Когато снимах из Хомс в началото на войната, имах чувството, че разполагам по улиците картечница, предупреждаваха ме да внимавам с армията на Асад." Това разказа наскоро в София и Орба Ниабара - продуцент и един от операторите на уникалния документален филм "Завръщане в Хомс" за съпротивата в обсадения сирийски град.Изложбата показва част от снимките от проекта, който излиза и като луксозна 180-странична фотокнига благодарение на американската организация с българско участие Fotoevidence. Повечето от тях са снимани с непрофесионална техника, а част - с най-проста картонена пинхол камера, каквато всеки би могъл да си измайстори. "The Dream е емоционално пътуване през човешкото състояние, състояние, в което си лишен от начална и крайна точка, от определение. Книгата иска да разкаже историите, да покаже човечността и силата на хора, които имат едничка опора - мечтата да няма война, да намерят убежище, да възстановят човешкото си достойнство и отново да изградят живота си", пише Бучарели за книгата. Тя може да бъде закупена по време на изложбата, която продължава до 14 юни.