Фотогалерия: Най-голямото златно съкровище от Ранното средновековие гостува в София

Юлия Лазарова

Фотогалерия: Най-голямото златно съкровище от Ранното средновековие гостува в София

Златното съкровище от Надсентмиклош - най-голямото познато от Ранното средновековие, гостува за пръв път в своята пълнота извън границите на Австрия и Унгария в българския Национален археологически музей. Изложбата ще бъде открита утре, 6 април, от 18.30 ч. и ще продължи до 9 юли.

  • Златното съкровище от Надсентмиклош - най-голямото познато от Ранното средновековие, гостува за пръв път в своята пълнота извън границите на Австрия и Унгария в българския Национален археологически музей. Изложбата ще бъде открита утре, 6 април, от 18.30 ч. и ще продължи до 9 юли.
    Златното съкровище от Надсентмиклош - най-голямото познато от Ранното средновековие, гостува за пръв път в своята пълнота извън границите на Австрия и Унгария в българския Национален археологически музей. Изложбата ще бъде открита утре, 6 април, от 18.30 ч. и ще продължи до 9 юли.<br />
  • Сбирката се състои от 23 съда с общо тегло близо 10 килограма. Първите са открити през 1799 г. по случайност в областта Банат, разделена днес между Румъния, Сърбия и Унгария, а за историята на съкровището още се спори.

    Повече от 200 години то е сред най-популярните експонати на Музея за история на изкуството във Виена.
    Сбирката се състои от 23 съда с общо тегло близо 10 килограма. Първите са открити през 1799 г. по случайност в областта Банат, разделена днес между Румъния, Сърбия и Унгария, а за историята на съкровището още се спори.<br /><br />Повече от 200 години то е сред най-популярните експонати на Музея за история на изкуството във Виена.
  • Двете главни теории за произхода му са, че е свързано с Първата българска държава или Аварския хаганат. Разногласията идват от различното датиране на съдовете.
    Двете главни теории за произхода му са, че е свързано с Първата българска държава или Аварския хаганат. Разногласията идват от различното датиране на съдовете.
  • 15 от съдовете имат надписи, част от които са на гръцки, а другите все още не са дешифрирани от лингвистите. Знае се единствено, че се четат отдясно наляво и кураторът Каролине Чубер-Окрог каза, че са имат паралели с аварската писменост.
    15 от съдовете имат надписи, част от които са на гръцки, а другите все още не са дешифрирани от лингвистите. Знае се единствено, че се четат отдясно наляво и кураторът Каролине Чубер-Окрог каза, че са имат паралели с аварската писменост.
  • Изключителната прецизност на изработката откроява съкровището от повечето находки от този период.
    Изключителната прецизност на изработката откроява съкровището от повечето находки от този период.
  • Изображенията са разнообразни по тематика - някои имат директни връзки с християнството, докато други явно са свързани с непозната за експертите митология.
    Изображенията са разнообразни по тематика - някои имат директни връзки с християнството, докато други явно са свързани с непозната за експертите митология.
  • Кураторът Георг Платнер каза, че историята на съкровището остава загадка. Не е ясно кой е имал достъп до тези изображения или какво е било съобщението на поръчителя им.
    Кураторът Георг Платнер каза, че историята на съкровището остава загадка. Не е ясно кой е имал достъп до тези изображения или какво е било съобщението на поръчителя им.
  • През 1995 г. една от купите (номер 12) изчезва. Оттогава е изработено копие по модела на подобна такава (номер 11). Това е единственото копие в изложбата. Каролина Чубер-Окрог призна съжалението си за случая, тъй като "номер 12" се е отличавал с надпис на дъното си, който липсва от копието днес.
    През 1995 г. една от купите (номер 12) изчезва. Оттогава е изработено копие по модела на подобна такава (номер 11). Това е единственото копие в изложбата. Каролина Чубер-Окрог призна съжалението си за случая, тъй като "номер 12" се е отличавал с надпис на дъното си, който липсва от копието днес.
  • Съкровището е в Колекцията на древногръцко и древноримско изкуство във виенския музей, поради грешка в класифицирането му, когато е открито. Оттогава то остава там.
    Съкровището е в Колекцията на древногръцко и древноримско изкуство във виенския музей, поради грешка в класифицирането му, когато е открито. Оттогава то остава там.
  • Това е втората изложба по българо-австрийския проект "Златният път на Балканите през бронзовата епоха - Златото от Ада тепе: производство и разпространение".
    Това е втората изложба по българо-австрийския проект "Златният път на Балканите през бронзовата епоха - Златото от Ада тепе: производство и разпространение".
  • Първата изложба се случва в Музея за история на изкуството във Виена, където на 6 март бе открита българската изложба "Първото злато".
    Първата изложба се случва в Музея за история на изкуството във Виена, където на 6 март бе открита българската изложба "Първото злато".
  • Георг Платнер се похвали с изключителен интерес към нея. През есента тя ще се върне в София.
    Георг Платнер се похвали с изключителен интерес към нея. През есента тя ще се върне в София.
  • Българо-австрийският проект ще продължи до 2021 година. Кураторите увериха пресата, че следват няколко много интересни години за археологическите музеи в България и Австрия.
    Българо-австрийският проект ще продължи до 2021 година. Кураторите увериха пресата, че следват няколко много интересни години за археологическите музеи в България и Австрия.
  • На 6 април в музея ще бъде открита и изложбата "Езическа България: Власт и общество" в НАИМ. Тя ще представи културата и основните аспекти на българското общество в периода VII - IX век. Експонатите ще са разнообразни - от погребални предмети, до витрина с култови изображения, стана известно на пресконференция днес.
    На 6 април в музея ще бъде открита и изложбата "Езическа България: Власт и общество" в НАИМ. Тя ще представи културата и основните аспекти на българското общество в периода VII - IX век. Експонатите ще са разнообразни - от погребални предмети, до витрина с култови изображения, стана известно на пресконференция днес.