Снимките са представени в изложбата "Основоположници на българската фотография: Карастояновите", открита на 27 април в Националната художествена галерия.
Изложбата "Основоположници на българската фотография: Карастояновите" беше открита на 27 април в Националната художествена галерия. Тя е плод на общо усилие между фотографа Иво Хаджимишев и семейство Гипсън, колекционери и собственици на голяма част от снимките.
Семеен портрет - Белград (средата на шестдесетте години на деветнадесети век)От ляво надясно: Иван - първородния син, дъщеря Мариола, съпруга Виктория, син Димитър, Анастас, Анка починала през 1884 година и племенника на Анастас - Христакия Д. Карастоянов (на втория ред).Фотографията е преснимана от Бончо Карастоянов през 1940 година.Богатата история на семейство Карастоянови започва в Самоков с откриването на първата българска печатница от Никола Карастоянов през далечната 1828 година – интерес, наследен от сина му Анастас.
Автопортрет на Иван. А. Карастоянов, син на Анастас и внук на Никола.Анастас открива фотографията в Белград, снима някои от най-значимите български революционери, измежду които са Васил Левски, Ангел Кънчев, Любен Каравелов, Стефан Караджа, Панайот Хитов, Ильо Войвода. Седалището на комитета на Каравелов дори се мести в дома на Карастоянов. Дейността му с хайдутите бележи началото на репортажната фотография в Сърбия.
На снимката: Участници във Втората българска легия в Белград заснети от Анастас Карастоянов през 1867 година. Третият от ляво надясно е Васил Левски. Стъкленият негатив на тази, както и на много от фотографиите на българските възрожденци, е бил пренесен в Княжество България и многократно размножаван на картони /картички/ с имената на двамата потомци на Анастас Иван и Димитър Карастоянови.След като участва в Освободителната война, на 55 години Анастас отваря първото фотоателие в София, където синовете му Иван и Димитър продължават работата му, след като той почива 2 години по-късно.
Изглед към площад "Народно събрание" от края на 19-и век.Двамата запечатва портретите на редица политически и обществени личности след Освобождението, а синовете на Димитър Бончо и Божидар довеждат семейната традиция до световно ниво. Фотоархивът на фамилията отразява развитието на България през някои от най-радостните и най-мрачните й периоди. (Повече за историята на Карастоянови може да прочетете тук.)
На снимката: Невръстният престолонаследник Княз Борис в полеви условия, заобиколен от храброто българско войнство. Четри десетилетия по късно ще направят аналогична фотография, този път с престолонаследника Симеон Търновски.Една част от архива им днес принадлежи на американското семейство Гипсън, където го открива по една случайност организаторът на изложбата, видният фотограф Иво Хаджимишев.
От ляво на дясно: синовете Бончо и Божидар, наследили по- късно професията на дядо си и баща си, най малкия брат Любен( починал наскоро след като е направена тази фотография) и майката - Райна.- Художникът Владимир Димитров - Майстора в село Шишковци. Април 1939 г.
Момиче от село Шишковци. Април 1939 г. Част от фоторепортаж, отразяващ навлизането на Българската армия в Южна Добруджа. 21 септември 1940 г. Част от фоторепортаж, отразяващ навлизането на Българската армия в Южна Добруджа. 21 септември 1940 г. Част от фоторепортаж, отразяващ навлизането на Българската армия в Южна Добруджа. 21 септември 1940 г. В кръчмата на село Студена, 1939 г. Четри десетилетия по-късно - аналогична фотография, този път с престолонаследника Симеон Търновски. "Баща и син" Н.В. Борис III и Княз Симеон Търновски. Под шатрата на цирк, гостуващ в София, 1938 година. През 1941 г. в оскъдната светлина на килията Божидар Карастоянов е успял да репродуцира две страници от История Славянобългарска, завършена от отец Паисий в Зографския манастир през 1762 година.