Фотогалерия: Тролейбусите, които не отидоха за скрап

Николай Дойчинов

Фотогалерия: Тролейбусите, които не отидоха за скрап

Сдружение иска да реставрира 5 ретро тролейбуса в оригинален вид, които да започнат да се движат по специална линия в София.

  • Последният тролейбус ДАК-Чавдар, произведен през 1987 г., който почти 2 десетилетия се е движил из улиците на Перник, днес може да бъде видян единствено в депото на "Столичен електротранспорт" в квартал "Левски". Причината е, че преди година сдружение "Градски транспорт и инфраструктура" откупува спрения от експлоатация през 2015 г. тролей от пернишката община. От сдружението имат желанието да реставрират и пуснат отново в движение тролейбуси, произведени преди 1989 г., които са се движили из градове в България.
    Последният тролейбус ДАК-Чавдар, произведен през 1987 г., който почти 2 десетилетия се е движил из улиците на Перник, днес може да бъде видян единствено в депото на "Столичен електротранспорт" в квартал "Левски". Причината е, че преди година сдружение "Градски транспорт и инфраструктура" откупува спрения от експлоатация през 2015 г. тролей от пернишката община. От сдружението имат желанието да реставрират и пуснат отново в движение тролейбуси, произведени преди 1989 г., които са се движили из градове в България.
  • Инициативата на сдружението е подкрепена от общинското дружество "Столичен електротранспорт", което е откупило други два тролейбуса, произведени през 1985 и 1987 г. - "Шкода" модел 14TR06 и ЗИУ-682В. В списъка на ентусиастите са и още два тролея, които да откупят, преди да бъдат дадени за скрап - "Шкода" произведен през 1980 г. и ...GMC-BBC от Канада, произведен през 1982 г.
    Инициативата на сдружението е подкрепена от общинското дружество "Столичен електротранспорт", което е откупило други два тролейбуса, произведени през 1985 и 1987 г. - "Шкода" модел 14TR06 и ЗИУ-682В. В списъка на ентусиастите са и още два тролея, които да откупят, преди да бъдат дадени за скрап - "Шкода" произведен през 1980 г. и ...GMC-BBC от Канада, произведен през 1982 г.
  • Откупеният ДАК- Чаврдар е бил предвиден за Видин, но така и не тръгва по улиците на града. От модела са прозиведени над 100 броя, като някои от тях са били използвани в София, Пловдив, Перник, Казанлък, Стара Загора и Варна.
    Откупеният ДАК- Чаврдар е бил предвиден за Видин, но така и не тръгва по улиците на града. От модела са прозиведени над 100 броя, като някои от тях са били използвани в София, Пловдив, Перник, Казанлък, Стара Загора и Варна.
  • През 1999 г. Перник купува 7 от видинските тролеи, които 10 години престоявят нови в склад в града за тролейбусният транспорт там, който така и не се довършва. През 2017 г. шест от тях са продадени на частно лице, което ги нарязва за скрап. Седмият е в депото в квартал "Левски".
    През 1999 г. Перник купува 7 от видинските тролеи, които 10 години престоявят нови в склад в града за тролейбусният транспорт там, който така и не се довършва. През 2017 г. шест от тях са продадени на частно лице, което ги нарязва за скрап. Седмият е в депото в квартал "Левски".
  • Моделът е българо-румънска разработка, като е бил предвиден да обслужва областните градове в България.
    Моделът е българо-румънска разработка, като е бил предвиден да обслужва областните градове в България.
  • От сдружението искат да реставрират петте тролейбуса и да ги пуснат в движение по специална туристическа линия. Тя ще започва от площад "Сточна гара", ще продължава по булевардите "Васил Левски","Патриарх Евтимий" и "Опълченска" до жк Банишора и обратно през улиците "Опълченска", "Генерал Скобелев", "Раковска" и "Сливница" отново до "Сточна гара".
    От сдружението искат да реставрират петте тролейбуса и да ги пуснат в движение по специална туристическа линия. Тя ще започва от площад "Сточна гара", ще продължава по булевардите "Васил Левски","Патриарх Евтимий" и "Опълченска" до жк Банишора и обратно през улиците "Опълченска", "Генерал Скобелев", "Раковска" и "Сливница" отново до "Сточна гара".
  • Идеята им е взаимствана от подобни линии в Прага, Виена, Залцбург, Брюксел, Будапеща, Москва, Ванкувър.
    Идеята им е взаимствана от подобни линии в Прага, Виена, Залцбург, Брюксел, Будапеща, Москва, Ванкувър.
  • Според сдружението линията ще бъде туристическа атракция, защото ще позволява обиколка през центъра на София в реставрирани в оригинален вид ретро тролеи.
    Според сдружението линията ще бъде туристическа атракция, защото ще позволява обиколка през центъра на София в реставрирани в оригинален вид ретро тролеи.
  • Според разчетите на сдружението обиколката ще продължава около 1 час, а интервалът на движение ще бъде 23 минути.
    Според разчетите на сдружението обиколката ще продължава около 1 час, а интервалът на движение ще бъде 23 минути.
  • Туристическата линия пък да бъде обозначена с номер 13 е друга от идеите на сдружението, тъй като до днес този номер не е бил използван за тролейбусния транспорт в София.
    Туристическата линия пък да бъде обозначена с номер 13 е друга от идеите на сдружението, тъй като до днес този номер не е бил използван за тролейбусния транспорт в София.
  • Тролейбусите ЗИУ-682ВВ (от ляво) са използвани в София и други областни градове от 1987 г. до 2000 г., както във Враца, Плевен и Хасково, до днес. Моделът на "Шкода" 14TR06 (от дясно) е използван в София, Варна, Русе, Сливен, Стара Загора, Пловдив, Хасково и Пазарджик.
    Тролейбусите ЗИУ-682ВВ (от ляво) са използвани в София и други областни градове от 1987 г. до 2000 г., както във Враца, Плевен и Хасково, до днес. Моделът на "Шкода" 14TR06 (от дясно) е използван в София, Варна, Русе, Сливен, Стара Загора, Пловдив, Хасково и Пазарджик.
  • Откупеният ЗИУ е доставен в Стара Загора през 1987 г. и е един от последните, които са се движели из града. Бил е в редовна експлоатация до ноември 2015 г.
    Откупеният ЗИУ е доставен в Стара Загора през 1987 г. и е един от последните, които са се движели из града. Бил е в редовна експлоатация до ноември 2015 г.
  • През миналата година той е купен от "Столичен Електротранспорт" и днес е в депото в София. По данни на сдружението около 200 тролейбуса от този модел са пристигнали в България от 1986 до 2000 г. До 2015 г., отново в Стара Загора, е бил използван и тролеят на "Шкода".
    През миналата година той е купен от "Столичен Електротранспорт" и днес е в депото в София. По данни на сдружението около 200 тролейбуса от този модел са пристигнали в България от 1986 до 2000 г. До 2015 г., отново в Стара Загора, е бил използван и тролеят на "Шкода".
  • Интересното е, че преди това – от 1985 до 1987 г. се е движел по линия 9 в София. Всички пет тролейбуса, които сдружението иска да реставрира и пусне в експлоатация са в тежко състояние, и затова в момента провеждат дарителска кампания.
    Интересното е, че преди това – от 1985 до 1987 г. се е движел по линия 9 в София. Всички пет тролейбуса, които сдружението иска да реставрира и пусне в експлоатация са в тежко състояние, и затова в момента провеждат дарителска кампания.
  • Всеки, който иска да се включи в кампанията по събирането на средства за откупуване на двата тролейбуса, може да намери информация на сайта на сдружение "Градски транспорт и инфраструктура".
    Всеки, който иска да се включи в кампанията по събирането на средства за откупуване на двата тролейбуса, може да намери информация на <a href="http://trolleybus.bgtransport.org/donate/" target="_blank">сайта на сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"</a>.
  • За откупуването на канадския ...GMC-BBC са необходими 19200 лева, а за тролеят "Шкода" - 8000 лева, които обаче трябва да бъдат събрани до края на тази година. До момента половината от сумата е събрана.
    За откупуването на канадския ...GMC-BBC са необходими 19200 лева, а за тролеят "Шкода" - 8000 лева, които обаче трябва да бъдат събрани до края на тази година. До момента половината от сумата е събрана.
  • Фотогалерия: Тролейбусите, които не отидоха за скрап
  • Фотогалерия: Тролейбусите, които не отидоха за скрап