Фотогалерия: Софийските подлези – далеч от очите, далеч от ремонти

Георги Кожухаров

Фотогалерия: Софийските подлези – далеч от очите, далеч от ремонти

Повечето от подлезите в столицата са опасни, неремонтирани, неосветени и недостъпни са майки с колички или хора в неравностойно положение.

  • Единственият начин, без да се нарушава Закона за движение по пътищата, да се пресече столичния булевард "Васил Левски" при кръстовището с улица "Г.С.Раковски" е, като се премине през подлеза. Видът на мястото обаче оставя впечатление, че не е особено безопасено.
    Единственият начин, без да се нарушава Закона за движение по пътищата, да се пресече столичния булевард "Васил Левски" при кръстовището с улица "Г.С.Раковски" е, като се премине през подлеза. Видът на мястото обаче оставя впечатление, че не е особено безопасено.
  • Неосветен и тъмен, мръсен, с издраскани стени, висящи кабели и неприятна миризма този подлез е едно неприятно пространство за преминаване както през деня, така и вечерта.
    Неосветен и тъмен, мръсен, с издраскани стени, висящи кабели и неприятна миризма този подлез е едно неприятно пространство за преминаване както през деня, така и вечерта.
  • Той е и напълно недостъпен за майки с колички и хора в неравностойно положение, заради лиспата на каквито и да било рампи по стръмните и коси стъпала.
    Той е и напълно недостъпен за майки с колички и хора в неравностойно положение, заради лиспата на каквито и да било рампи по стръмните и коси стъпала.
  • Макар и между две от основните пътни артерии в центъра на столицата, пространството не изглежда да е обновявано от години. Единственото, което се променя в него е имената и интериора на нощното заведението, което се намира там.
    Макар и между две от основните пътни артерии в центъра на столицата, пространството не изглежда да е обновявано от години. Единственото, което се променя в него е имената и интериора на нощното заведението, което се намира там.
  • Подлезът обаче не е много по-различен от повечето такива съоръжения в града. В голямата си част тези подземни проходи са непочистени, тъмни, опасни, като в тях се носи неприятна миризма, а стените са издраскани с често ксенофобски, расистки, незенцурни надписи.
    Подлезът обаче не е много по-различен от повечето такива съоръжения в града. В голямата си част тези подземни проходи са непочистени, тъмни, опасни, като в тях се носи неприятна миризма, а стените са издраскани с често ксенофобски, расистки, незенцурни надписи.
  • В някои случаи обаче от стените на пространствата са се възползвали и способни графити художници, които са успяли да придадат поне малко по-цветен и приятен облик. Поне за онези, които харесват графитите и стенописите.
    В някои случаи обаче от стените на пространствата са се възползвали и способни графити художници, които са успяли да придадат поне малко по-цветен и приятен облик. Поне за онези, които харесват графитите и стенописите.
  • Пддръжката на подлезите е задължение на районните общини, в които се намират. Рядко обаче за тях достига бюджет, защото основните пари отиват за по-видимите - улици, тротоари, детски площадки, градинки, осветителни тела.
    Пддръжката на подлезите е задължение на районните общини, в които се намират. Рядко обаче за тях достига бюджет, защото основните пари отиват за по-видимите - улици, тротоари, детски площадки, градинки, осветителни тела.
  • Столичната община също изпълнява ремонти на подлези. Така сега тече ремонт на подлеза под булевардите "България" и "Иван Гешов". До началото на ремонта той бе показван в множество телевизионно репортажи като пример за опасен, неподържан и тъмен подлез.
    Столичната община също изпълнява ремонти на подлези. Така сега тече ремонт на подлеза под булевардите "България" и "Иван Гешов". До началото на ремонта той бе показван в множество телевизионно репортажи като пример за опасен, неподържан и тъмен подлез.
  • Сфастиката символ на Националсоциалистическа партия и на нацизма в Германия от 20-те години на ХХ век на стена в подлеза под бул. "Цариградско шосе" при Българската телеграфна агенция.
    Сфастиката символ на Националсоциалистическа партия и на нацизма в Германия от 20-те години на ХХ век на стена в подлеза под бул. "Цариградско шосе" при Българската телеграфна агенция.
  • По стъплата на някои подлези има рампи, които да позволяват качването и слизането с бебешки колички. От години обаче те не съвпадат с размерите им или са крайно ръждясали и неравни, които ги прави неизползваеми.
    По стъплата на някои подлези има рампи, които да позволяват качването и слизането с бебешки колички. От години обаче те не съвпадат с размерите им или са крайно ръждясали и неравни, които ги прави неизползваеми.
  • Фотогалерия: Софийските подлези – далеч от очите, далеч от ремонти
  • В много от подлезите са изградени малки остъклени магазини, но повечето от тях днес не се изпозлват и стоят празни. В останалите се продават от дрехи, през храни и напитки, закуски или са кжижарници.
    В много от подлезите са изградени малки остъклени магазини, но повечето от тях днес не се изпозлват и стоят празни. В останалите се продават от дрехи, през храни и напитки, закуски или са кжижарници.
  • Подлезът под "Цариргадско шосе".
    Подлезът под "Цариргадско шосе".
  • Подлезът под "Цариргадско шосе".
    Подлезът под "Цариргадско шосе".
  • Подлезът под "Цариргадско шосе".
    Подлезът под "Цариргадско шосе".
  • Подлезът под "Цариргадско шосе".
    Подлезът под "Цариргадско шосе".
  • Някои от подлезите претърпяват козметични ремонти от време на време. Така графитите и надписите по стените на подлеза под бул. "Ситняково" и ул. "Гео Милев" са заличени, а стените са боядисани в бяло.
    Някои от подлезите претърпяват козметични ремонти от време на време. Така графитите и надписите по стените на подлеза под бул. "Ситняково" и ул. "Гео Милев" са заличени, а стените са боядисани в бяло.
  • И той обаче няма рампи по стълбите си.
    И той обаче няма рампи по стълбите си.
  • В съседният му подлез - срещу посолството на Румъния в България, има всичко, с което софиянци са свикнали.
    В съседният му подлез - срещу посолството на Румъния в България, има всичко, с което софиянци са свикнали.
  • Работещи и неработещи магазини.
    Работещи и неработещи магазини.
  • Дълги и неосветени тунели.
    Дълги и неосветени тунели.
  • Фотогалерия: Софийските подлези – далеч от очите, далеч от ремонти
  • Надписи - в случая - обръщение към "народа".
    Надписи - в случая - обръщение към "народа".
  • Фотогалерия: Софийските подлези – далеч от очите, далеч от ремонти
  • Пространството пред Централна гара беше ремонтиано няколко пъти, като последно през 2015 г. Повечето от новоизградените магазини там стоят празни, а подземното пространство сякаш не се почиства.
    Пространството пред Централна гара беше ремонтиано няколко пъти, като последно през 2015 г. Повечето от новоизградените магазини там стоят празни, а подземното пространство сякаш не се почиства.
  • Типичните графити присъстват и тук.
    Типичните графити присъстват и тук.
  • Влагата и разрухата също не са подминалите тунелите, мака и да бяха ремонтирани преди няколко години.
    Влагата и разрухата също не са подминалите тунелите, мака и да бяха ремонтирани преди няколко години.
  • За пространството беше обявен нов конкурс, който бе спечелен от "А и А архитекти". Проектът предвижда цялостна промяна на района, като автомобилите трябва да се движат в тунели под земята, а надземното пространство да е парк.
    За пространството беше обявен нов конкурс, който бе спечелен от "А и А архитекти". Проектът предвижда цялостна промяна на района, като автомобилите трябва да се движат в тунели под земята, а надземното пространство да е парк.
  • Яснота кога ще се изпълни проекта обаче няма, като това може да отнеме години. Дотогава в тунелите ще се движат хората, които използват метрото или ще пътуват с жп транспорта.
    Яснота кога ще се изпълни проекта обаче няма, като това може да отнеме години. Дотогава в тунелите ще се движат хората, които използват метрото или ще пътуват с жп транспорта.
  • Фотогалерия: Софийските подлези – далеч от очите, далеч от ремонти