Испанският сектор за кава вино се оценява на 1,2 милиарда евро. Този тип бизнес премина през бурни няколко години със стачка на фермери и хит на продажбите вследствие на сепаратистката криза в Каталония. И всичко това, преди да се появи коронавирусът.
Испанският сектор за кава вино се оценява на 1.2 милиарда евро. Този тип бизнес премина през бурни няколко години със стачка на фермери и хит на продажбите вследствие на сепаратистката криза в Каталуния. И всичко това, преди да се появи коронавирусът. Испанските мерки срещу разпространението на коронавирус са едни от най-стриктните в Европа. Мерките смазаха туристическата търговия и затвориха ресторантите за около два месеца, което означава по-малко жажда за любимата газирана алкохолна напитка, произведена главно в североизточния регион на Каталуния. "Сблъскваме се с перфектната буря, защото тя усилва всички проблеми", казва Дамия Деас, председател на бизнес групата на Института дел Кава, представляваща 70% от винарските изби, а също и мениджър на марката Vilarnau. Около 60% от 214 производители са извършили временни уволнения, според Деас, който смята, че продажбите могат да паднат между 25% и 40% през 2020 г. "По време на карантината имаше голям спад в продажбите на вътрешния пазар, дори повече от продажбите в чужбина", казва Деас, но в Испания сега през Април месец се забелязва увеличаване на продажбите на вътрешния пазар, защото хората купуват повече алкохол, когато си стоят в къщи. След като претърпява спад от 3.2% на производството през 2018 г., до голяма степен поради протестите в национален мащаб заради кандидатурата за независимост на Каталуния, испанският сектор за кава вино скочи до цялостно увеличение от 2% миналата година въпреки спада в износа. "С настъпването на реколтата в средата на август, социалните мерки за дистанциране и хигиена, не трябва да ограничават брането на грозде, тъй като полетата са достатъчно големи, за да се спазва необходимата дистанция, а и голяма част от работата се извършва от машини", казва Деас. Испанските производители на кава може да вземат назаем някои идеи от Италия, където маркетинговите инициативи за социални медии, включително дегустационни сесии чрез видео и уеб семинари, подкрепиха пазара на prosecco. Продажбите на Prosecco през първите четири месеца на 2020 г. всъщност нараснаха с 0.4% спрямо същия период на миналата година, като приходите от супермаркетите и износът компенсираха спада от продажбите в баровете и ресторантите. Позовавайки се на въздействието на пандемията и за да се избегне срив на цените, Регулаторният съвет на Cava одобри в сряда най-голямото намаление на производството за предстоящата реколта - с 2000 кг грозде на хектар по-малко от обикновено - за да се опита да се справи с излишъка от грозде и на фона по-малкото търсене. Деас казва още, че секторът трябва да получи държавна помощ, например за да помогне на фермерите да продават грозде, което да бъде използвано за производство на дезинфектант на алкохолна основа.