Фотогалерия: Пясъкът превзема рибарското пристанище "Карантината" във Варна

Ростислав Безов

Фотогалерия: Пясъкът превзема рибарското пристанище "Карантината" във Варна

Само за една година плажът край входа на пристанището е навлязъл в морето с около 10 метра

  • С близо 10 метра се е увеличила плажната ивица до кейовата стена на рибарското пристанище "Карантината" във Варна. Това показват въздушни снимки, заснети с дрон за платформата "Морско око". Пристанището беше построено с 14 млн. лв. (без ДДС), по-голямата част от които са европейско финансиране. То бе осигурено по мярка "Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки" от програма "Рибарство и аквакултури".

    Заради лошо планиране и пренебрежение към предупрежденията на експерти по-малко от година след формалното завършване на проекта в пристанището вече не могат да влизат рибарски корабчета и големи лодки.
    С близо 10 метра се е увеличила плажната ивица до кейовата стена на рибарското пристанище "Карантината" във Варна. Това показват въздушни снимки, заснети с дрон за платформата "Морско око". Пристанището беше построено с 14 млн. лв. (без ДДС), по-голямата част от които са европейско финансиране. То бе осигурено по мярка "Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки" от програма "Рибарство и аквакултури".<br /><br />Заради лошо планиране и пренебрежение към предупрежденията на експерти по-малко от година след формалното завършване на проекта в пристанището вече не могат да влизат рибарски корабчета и големи лодки.
  • Още в началото на юли пред "Дневник" от Министерството на транспорта отговориха, че новото рибарско пристанище може да приема едва 43 плавателни съда вместо 116, както бе заложено в проекта за изграждането му. В същото време от общинската администрация във Варна и до този момент продължават да премълчават факта, че близо две трети от кейовите места в пристанището са се оказали негодни за въвеждане в експлоатация.

    Проверка на "Дневник" в началото на юли показа, че дълбочината при входа на пристанището е едва 1.5 м. В момента тя вече е намаляла до по-малко от метър, а от брега до лодката, която се вижда в центъра на кадъра, може да се стигне пеша, като най-голямата дълбочина не надхвърля метър.
    Още в началото на юли пред "Дневник" от Министерството на транспорта отговориха, че новото рибарско пристанище може да приема едва 43 плавателни съда вместо 116, както бе заложено в проекта за изграждането му. В същото време от общинската администрация във Варна и до този момент продължават да премълчават факта, че близо две трети от кейовите места в пристанището са се оказали негодни за въвеждане в експлоатация.<br /><br />Проверка на "Дневник" в началото на юли показа, че дълбочината при входа на пристанището е едва 1.5 м. В момента тя вече е намаляла до по-малко от метър, а от брега до лодката, която се вижда в центъра на кадъра, може да се стигне пеша, като най-голямата дълбочина не надхвърля метър.
  • След като стана известно, че около две трети от кейовите места в пристанището са неизползваеми, от общинската администрация във Варна обясниха, че съгласно предписания, направени от Дирекция "Морска администрация", на пристанище "Карантината" трябвало да бъдат извършени "допълнителни дейности по хидротехническите съоръжения".

    Какви точно "дейности по хидротехническите съоръжения" трябва да бъдат извършени в пристанището, за което до момента са похарчени 14 млн. лв. (без ДДС), не е известно.

    Защо само една трета от новото рибарско пристанище за 14 млн. лв. във Варна се оказа годна за използване четете тук.
    След като стана известно, че около две трети от кейовите места в пристанището са неизползваеми, от общинската администрация във Варна обясниха, че съгласно предписания, направени от Дирекция "Морска администрация", на пристанище "Карантината" трябвало да бъдат извършени "допълнителни дейности по хидротехническите съоръжения".<br /><br />Какви точно "дейности по хидротехническите съоръжения" трябва да бъдат извършени в пристанището, за което до момента са похарчени 14 млн. лв. (без ДДС), не е известно.<br /><br /><em>Защо само една трета от новото рибарско пристанище за 14 млн. лв. във Варна се оказа годна за използване четете <a href="https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/07/10/4230933_samo_edna_treta_ot_novo_ribarsko_pristanishte_za_14/">тук</a>.</em>
  • Условията по мярка "Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки" на програма "Рбарство и аквакултури" на ЕС изрично посочват, че е недопустимо подпомагането на изграждането на новопостроени пристанища или новопостроени рибни борси. Допустими са само инвестиции за подобряване на инфраструктурата на вече съществуващи рибарски пристанища.

    Според разследването на "Дневник" в местността Карантината рибарско или каквото и да е друго пристанище не е съществувало преди получаването на средствата по европейската програма "Рибарство и аквакултури".

    Как Варна разшири "виртуално" рибарско пристанище с европейско финансиране - тук.
    Условията по мярка "Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки" на програма "Рбарство и аквакултури" на ЕС изрично посочват, че е недопустимо подпомагането на изграждането на новопостроени пристанища или новопостроени рибни борси. Допустими са само инвестиции за подобряване на инфраструктурата на вече съществуващи рибарски пристанища.<br /><br />Според разследването на "Дневник" в местността Карантината рибарско или каквото и да е друго пристанище не е съществувало преди получаването на средствата по европейската програма "Рибарство и аквакултури".<br /><br /><em>Как Варна разшири "виртуално" рибарско пристанище с европейско финансиране - <a href="https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/01/25/4164813_varna_razshiri_virtualno_ribarsko_pristanishte_s/">тук</a>. </em>
  • Строителството на пристанище "Карантината" във Варна започва на 21 май 2019 г., няколко месеца преди проведените тогава избори за местни органи на властта. До този момент мястото, на което сега се намира новото рибарско пристанище, е тесен и див плаж в южния край на Варненския залив, а единствената конструкция там е метален мостик, който навлиза на тридесетина метра в морето. Това е видно както от архивни снимки, така и от сателитни изображения и свидетелствата на местни хора. По документи обаче пристанището "възниква" още в края на 2016 г., няколко месеца преди подаване на документите за кандидатстване по проекта.

    Как плаж изчезна от кадастралните карти, за да бъде построено рибарското пристанище "Карантината" - тук.
    Строителството на пристанище "Карантината" във Варна започва на 21 май 2019 г., няколко месеца преди проведените тогава избори за местни органи на властта. До този момент мястото, на което сега се намира новото рибарско пристанище, е тесен и див плаж в южния край на Варненския залив, а единствената конструкция там е метален мостик, който навлиза на тридесетина метра в морето. Това е видно както от архивни снимки, така и от сателитни изображения и свидетелствата на местни хора. По документи обаче пристанището "възниква" още в края на 2016 г., няколко месеца преди подаване на документите за кандидатстване по проекта.<br /><br /><em>Как плаж изчезна от кадастралните карти, за да бъде построено рибарското пристанище "Карантината" - <a href="https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2018/08/13/3295665_kak_morski_plaj_krai_varna_izchezna_ot_kadastralnte/">тук</a>. </em>
  • В началото на март 2021 г. неправителствената организация "Антикорупционен фонд" сезира Дирекцията "Защита на финансовите интереси на Европейския съюз" (АФКОС) за потенциални нередности при строителството на рибарско пристанище "Карантината" във Варна. Проблемът, отбелязан в сигнала, е, че в действителност пристанището е изградено от нулата едва след получаване на европейското финансиране, а не "разширено и реконструирано", за което е било предназначено то.

    Защо Антикорупционният фонд сезира ОЛАФ за "реконструкцията" на рибарско пристанище "Карантината" - тук.
    В началото на март 2021 г. неправителствената организация "Антикорупционен фонд" сезира Дирекцията "Защита на финансовите интереси на Европейския съюз" (АФКОС) за потенциални нередности при строителството на рибарско пристанище "Карантината" във Варна. Проблемът, отбелязан в сигнала, е, че в действителност пристанището е изградено от нулата едва след получаване на европейското финансиране, а не "разширено и реконструирано", за което е било предназначено то.<br /><br /><em>Защо Антикорупционният фонд сезира ОЛАФ за "реконструкцията" на рибарско пристанище "Карантината" - <a href="https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/03/05/4182274_antikorupcionniiat_fond_e_seziral_olaf_za/">тук</a>.</em>