Гигантът в търговията на дребно Walmart Inc инвестира в закрити вертикални ферми Plenty като част от кръг от финансиране на стойност 400 млн. долара и ще купува от тях зеленолистни зеленчуци за магазините си в Калифорния.
Гигантът в търговията на дребно Walmart Inc инвестира в закрити вертикални ферми Plenty за 400 млн. долара и ще купува от тях зеленолистни зеленчуци за магазините си в Калифорния.
Инвестицията в стартъпа от южната част на Сан Франциско, който отглежда зеленолистни зеленчуци под светлинни лампи, е една от най-големите в бизнеса със закрито земеделие. Сделката за дистрибуция от Walmart е знак за масовост на пазара в една индустрия, която не е оправдала първоначалните очаквания. Високите разходи са предизвикателство за индустрията.Мартин Мундо, изпълнителният директор на Walmart, отговарящ за купуването на всички продукти за магазините в САЩ, отказа да каже колко инвестира Walmart, като само добави, че ще има място в борда на директорите, когато сделката бъде приключена. Сделката подлежи на одобрение от регулаторните органи. Plenty, която през 2017 г. си осигури инвестиция от Vision Fund 1 на SoftBank Group Corp, наскоро заяви, че Арама Кукутай заменя предишния главен изпълнителен директор и съосновател Мат Барнард, който ще остане изпълнителен председател на борда.
Кукутай, който е и ранен инвеститор в Plenty, каза пред "Ройтерс", че Plenty е успяла да увеличи добива в своите помещения за отглеждане на зелени листа със 700% за две години. Той заявява, че повишаването на добивите е ключът към печалбата."Пътят им към добива е абсолютно критичен", казва Мундо, попитан защо Walmart е избрал Plenty пред близо дузина други ферми на закрито, които е посетил, тъй като вижда в това екологично устойчив начин на отглеждане. Фактът, че Plenty също така има път към мащабно отглеждане на ягоди и чери домати, а не само на зеленолистни зеленчуци, е друго предимство, казва той. В края на 2020 г. Plenty привлече средства от марката за ягодоплодни Driscoll's и подписа споразумение за съвместно разработване за отглеждане на ягоди Driscoll's. Мундо заяви, че след като новата ферма на Plenty в Комптън, Калифорния, заработи по-късно тази година, тя ще предлага зеленолистни зеленчуци на всички магазини на Walmart в щата. Plenty не е единствената компания, която набира големи средства през последните месеци. През май базираният в Ню Йорк стартъп за вертикално земеделие на закрито Bowery Farming набра 300 млн. долара в кръг, който оцени компанията на 2.3 млрд. долара. Plenty отказа да съобщи как е оценена в последния кръг на финансиране. Все пак други се сблъскват с трудности. През октомври AeroFarms заяви, че сделката ѝ за листване на фондовата борса чрез дружество с празен чек е прекратена. Майкъл Роуз, партньор в Better Food Ventures, който инвестира в хранителни технологии, казва, че е видял поне две компании, принудени да приемат по-ниска оценка, за да наберат средства. Но добавя, че това е нормално в отраслите с нововъзникващи технологии. "Това, което видяхме по време на пандемията, е, че те продават всичко, което могат да произведат", казва Роуз за фермите на закрито.
''Макар че засега те са в състояние да налагат условия за тези салати, с разрастването си и конкуренцията в по-голям мащаб, ще бъдат изправени пред ценови натиск.''
"Все още сме в началото... Говорим за години напред", добави Роуз.