При толкова много история, която се крие под земята, изграждането на подземни линии на метрото в Гърция - първата от тях е открита в центъра на Атина през 2000 г. - винаги е било деликатен въпрос.
В купол край Атина тълпи от хора изучават изложбени панели и гледат надолу през стъклото под краката си към мозаечен под от къща от IV в. пр.н.е., заобиколен от керамика и други битови предмети.
Те обаче не са посетители на музей, а пътници на нова линия на метрото, която свързва Пирея, морското пристанище, обслужващо столицата, с нейното летище.
Миниизложбата от артефакти, която включва и оригинални части и копия на древна напоителна система от кладенци и цистерни, е вградена в структурата на крайната станция в Пирея, която беше открита миналия месец.Строителят на метрото Attiko Metro е работил в тясно сътрудничество с археолози за създаването му, а експозицията представлява връхната точка на хилядите артефакти, открити по време на строителството на линията.
"Ние даваме на пътниците малък вкус на един ежедневен момент в (древна) къща в Пирея", казва археологът Стела Хрисулаки.
При толкова много история, която се крие под земята, изграждането на подземни линии на метрото в Гърция - първата от тях е открита в центъра на Атина през 2000 г. - винаги е било деликатен въпрос."Тук, в Пирея, ние доказахме, че историята и модерността могат да съществуват заедно. Винаги има начин", казва директорът на проекта за метростанция "Атико" Евангелос Коловос, чиито екипи е трябвало да се адаптират към нуждите на археолозите, без да се забавят или да надхвърлят бюджета от 730 млн. евро (723 млн. долара). Работата на дълбочина до 17 метра продължава десет години и обхваща 7500 квадратни метра, докато се изграждат шест станции и удължителен тунел с дължина 7,6 км.
"Слагахме почвата в големи чували, изваждахме я внимателно, за да можем да продължим разкопките, а на друго място я разстилахме (навън) и давахме възможност на археолозите да проверят там и да извадят всички (находки)", казва Коловос.Една от находките в частност все още резонира у него.
"Намериха малък древен пръстен. Сложиха го в ръката ми. Все още се трогвам, когато си спомням за това"В работилницата в Пирея артефактите - включително някои от тях, извлечени от древни кладенци, в които археолозите са били спуснати, привързани с въжета - изпълват кашони, подредени до тавана, а счупените останки са разпръснати на дълги маси, докато консерваторите ги сглобяват.
"Видяхме... малки предмети, за които не знаехме, и... все още не сме сигурни за какво са използвани много от тях. Пред нас се откри огромно поле за изследвания", казва Хрисулаки.Екипът не е успял да спаси всички делви, въпреки че подобни са били изкопавани и в миналото. Те прекарват време в старателно запазване на по-редки находки, включително дървена врата, която би се разпаднала, ако бъде изложена на сух въздух. За пътниците, които преминават през пристанището, откъдето фериботи превозват туристи до гръцките острови, времето за пътуване от новата станция до летището е по-малко от час. Докато преминават, те могат да си спомнят за други, отдавна починали пътници. "На повърхността и под повърхността винаги ще имаме всички тези пластове от хора, които са минали оттук, живели са тук, влюбвали са се, борили са се и са изпитвали болка ", казва Хрисулаки.