Знаехме, че атмосферата в Европа, независимо дали е в Лондон или в Париж, ще бъде по-скоро приглушена.
Търговците на дребно в Европа трябва да постигнат деликатен баланс с тазгодишните си коледни изложби: как да създадат достатъчно празничен блясък, за да разхлабят кесиите на клиентите, които не разполагат с достатъчно пари, като същевременно отчитат въздействието на енергийната криза.
В голяма част от Европа, в градове от Мадрид до Франкфурт, ще има по-малко, по-енергийно ефективни светлини, които ще се изключват по-рано вечер, а магазините ще се отопляват по-малко в знак на солидарност с домакинствата, които са изправени пред нарастващи сметки за комунални услуги.Дори в Париж, известен като Града на светлините, тази година светлините ще бъдат по-слаби.
Това, което френското правителство нарича "мерки за отрезвяване", идва в момент, когато търговците на дребно се опитват да привлекат купувачите с различни събития и екстравагантни витрини - в желанието си да възобновят празненствата, прекъснати от пандемията, и в опасенията си, че тази Коледа може да бъде най-лошата от поне едно десетилетие насам, тъй като купувачите планират да ограничат разходите си поради нарастващите разходи за живот."Да няма нищо би било депресиращо, но да се прави всичко както преди би било нереалистично", каза Марк-Антоан Жаме, председател на лобистката група за търговия на дребно във френската столица. Жан-Марк Белайш, президент на Printemps, един от най-големите универсални магазини в Париж, заяви пред Ройтерс, че "подновява тази голяма традиция да има анимирани коледни витрини".
Енергийната криза обаче е ускорила плановете за "намаляване на потреблението, за да бъдем добри граждани както в социален, така и в екологичен план", добави той.
Той казва, че магазинът се развива по-бързо, за да постигне целта си да премине изцяло към LED осветление и през септември е започнал да изключва светлините през нощта. Неговите акробатични кукли на циркова тематика ще работят по-малко часове във витрините.Във Франция правителството е водещо в усилията за намаляване на потреблението на енергия, за да се избегнат прекъсвания или недостиг на газови доставки тази зима. Градовете намаляват интензивността на осветлението, а компании като веригата супермаркети Carrefour и летищният оператор Vinci намаляват отоплението. Топлината е намалена и в La Samaritaine, универсален магазин, собственост на LVMH, в центъра на Париж.
"Това е голяма разлика", казва Елеанор де Бойсон, регионален президент за Европа и Близкия изток на подразделението за търговия на дребно с туристически стоки на LVMH DFS.
Други "малки" жестове включват само частично осветление на магазина и офисите му по време на почистването рано сутрин, добавя тя. При откриването на коледната изложба на магазина балетисти са изпълнявали представления в едва осветените витрини.На Шанз-Елизе новите, оцветени в шампанско енергийно ефективни празнични светлини осветяват дърветата. Но светлините ще се изключват по-рано през нощта и ще работят една седмица по-кратко от преди.
"Целта е да се използва възможно най-малко електроенергия", казва Жаме, като заяви, че те ще консумират същото количество електроенергия, колкото един скромен апартамент, в който живеят двама души за една година - наполовина по-малко от миналата година.Испанският универсален магазин El Corte Ingles, който украсява търговските си обекти със светлинни сцени на Рождество Христово, ще използва миналогодишните енергоспестяващи крушки, но ще следва графиците, определени от местните власти, като например в Мадрид ще ги включи един час по-късно в сравнение с предишните години. Властите в германската финансова столица Франкфурт решиха да не ограничават количеството лампички на коледните пазари, но градът намали размера на елхата си, което изисква по-малко лампички. Кризата с разходите за живот предизвика въпроси по време на разговора за финансовите резултати на собственика на Cartier - Richemont, за това какъв тон трябва да възприемат луксозните марки.
Richemont подхожда предпазливо към събитията в Европа и Съединените щати в сравнение с други региони, заявиха ръководителите.
"Направихме някои частни покани, но нищо голямо, защото не беше правилно да го правим", каза шефът на Cartier Сирил Вигньон, като се позова на неотдавнашното откриване на обновения си магазин на Rue de la Paix в Париж."Знаехме, че атмосферата в Европа, независимо дали е в Лондон или в Париж, ще бъде по-скоро приглушена."