Фотогалерия: Лабораторно отгледано месо се приближава към трапезата

Reuters

Фотогалерия: Лабораторно отгледано месо се приближава към трапезата

Компаниите, произвеждащи месо от култивирани растения, планират да убедят потребителите, че техният продукт е по-екологичен и етичен от конвенционалното животновъдство, като същевременно се опитват да преодолеят отвращението на някои купувачи към продукта.

  • Отгледаното в лаборатория месо, което доскоро беше предмет на научната фантастика, може да стане реалност в някои ресторанти в САЩ още тази година.

    Ръководителите на компаниите, произвеждащи месо от култивирани растения, са оптимистично настроени, че месото, отглеждано в огромни стоманени вани, може да се появи в менюто до няколко месеца, след като една от компаниите получи разрешение от ключов регулаторен орган. В знак на увереност някои от тях са подписали договори с майстор-готвачи като аржентинеца Франсис Малман и испанеца Хосе Андрес, които евентуално ще представят месото в своите елитни ресторанти.
    Отгледаното в лаборатория месо, което доскоро беше предмет на научната фантастика, може да стане реалност в някои ресторанти в САЩ още тази година.<br /><br />Ръководителите на компаниите, произвеждащи месо от култивирани растения, са оптимистично настроени, че месото, отглеждано в огромни стоманени вани, може да се появи в менюто до няколко месеца, след като една от компаниите получи разрешение от ключов регулаторен орган. В знак на увереност някои от тях са подписали договори с майстор-готвачи като аржентинеца Франсис Малман и испанеца Хосе Андрес, които евентуално ще представят месото в своите елитни ресторанти.
  • Но за да достигне до крайната си цел - рафтовете на супермаркетите, култивираното месо е изправено пред големи препятствия, заявиха петима ръководители пред "Ройтерс". Компаниите трябва да привлекат повече средства за увеличаване на производството, което ще им позволи да предлагат своите говежди пържоли и пилешки гърди на по-достъпна цена. По пътя си те трябва да преодолеят нежеланието на някои потребители дори да опитат месо, отгледано в лаборатория.
    Но за да достигне до крайната си цел - рафтовете на супермаркетите, култивираното месо е изправено пред големи препятствия, заявиха петима ръководители пред "Ройтерс". Компаниите трябва да привлекат повече средства за увеличаване на производството, което ще им позволи да предлагат своите говежди пържоли и пилешки гърди на по-достъпна цена. По пътя си те трябва да преодолеят нежеланието на някои потребители дори да опитат месо, отгледано в лаборатория.
  • Култивираното месо се получава от малка проба клетки, събрани от добитък, който след това се захранва с хранителни вещества, отглежда се в огромни стоманени съдове, наречени биореактори, и се преработва в нещо, което изглежда и има вкус на истинско месо.

    Досега само една държава - Сингапур, е одобрила този продукт за продажба на дребно. Но Съединените щати са готови да я последват. През ноември Американската агенция по храните и лекарствата (FDA) заяви, че култивиран месен продукт - пилешки гърди, отгледани от базираната в Калифорния UPSIDE Foods, е безопасен за консумация от хора.
    Култивираното месо се получава от малка проба клетки, събрани от добитък, който след това се захранва с хранителни вещества, отглежда се в огромни стоманени съдове, наречени биореактори, и се преработва в нещо, което изглежда и има вкус на истинско месо.<br /><br />Досега само една държава - Сингапур, е одобрила този продукт за продажба на дребно. Но Съединените щати са готови да я последват. През ноември Американската агенция по храните и лекарствата (FDA) заяви, че култивиран месен продукт - пилешки гърди, отгледани от базираната в Калифорния UPSIDE Foods, е безопасен за консумация от хора.
  • Ръководителите на UPSIDE заявиха пред "Ройтерс", че се надяват да пуснат продукта си в ресторантите още през 2023 г., а в магазините за хранителни стоки - през 2028 г.

    UPSIDE все още трябва да бъде инспектирана от Службата за безопасност и контрол на храните към Министерството на земеделието на САЩ и да получи одобрение от агенцията за етикетите си. Говорител на FSIS на Министерството на земеделието на САЩ отказа да коментира сроковете за инспекция.
    Ръководителите на UPSIDE заявиха пред "Ройтерс", че се надяват да пуснат продукта си в ресторантите още през 2023 г., а в магазините за хранителни стоки - през 2028 г.<br /><br />UPSIDE все още трябва да бъде инспектирана от Службата за безопасност и контрол на храните към Министерството на земеделието на САЩ и да получи одобрение от агенцията за етикетите си. Говорител на FSIS на Министерството на земеделието на САЩ отказа да коментира сроковете за инспекция.
  • В завода на UPSIDE в Емеривил, Калифорния, по време на неотдавнашно посещение на "Ройтерс" бяха видени облечени в лабораторни престилки работници, които се взираха в сензорни екрани и наблюдаваха гигантски вани с вода, смесена с хранителни вещества. Месото се добива и обработва в помещение, което главният изпълнителен директор Ума Валети нарича "къща без клане", където то се инспектира и тества.
    В завода на UPSIDE в Емеривил, Калифорния, по време на неотдавнашно посещение на "Ройтерс" бяха видени облечени в лабораторни престилки работници, които се взираха в сензорни екрани и наблюдаваха гигантски вани с вода, смесена с хранителни вещества. Месото се добива и обработва в помещение, което главният изпълнителен директор Ума Валети нарича "къща без клане", където то се инспектира и тества.
  • По време на посещението на репортерите е била сервирана проба от пилешкото месо на UPSIDE. На вкус то било точно като обикновеното пилешко, когато е сготвено, макар че било малко по-тънко и имало по-равномерен загорял цвят, когато е сурово.
    По време на посещението на репортерите е била сервирана проба от пилешкото месо на UPSIDE. На вкус то било точно като обикновеното пилешко, когато е сготвено, макар че било малко по-тънко и имало по-равномерен загорял цвят, когато е сурово.
  • UPSIDE работи с FDA в продължение на четири години, преди да получи зелена светлина от агенцията през ноември, казва Валети пред "Ройтерс".

    "Това е повратен момент за индустрията".
    UPSIDE работи с FDA в продължение на четири години, преди да получи зелена светлина от агенцията през ноември, казва Валети пред "Ройтерс".<br /><br />"Това е повратен момент за индустрията".
  • Базираната в Калифорния компания за култивирано месо GOOD Meat вече е подала заявление до FDA, за което не е съобщавано по-рано. Две други компании - базираната в Нидерландия Mosa Meat и израелската Believer Meats, заявиха, че са в процес на обсъждане с агенцията, съобщиха за "Ройтерс" ръководители на компании.

    FDA отказа да предостави подробности за висящите заявления за култивирано месо, но потвърди, че води разговори с множество компании.
    Базираната в Калифорния компания за култивирано месо GOOD Meat вече е подала заявление до FDA, за което не е съобщавано по-рано. Две други компании - базираната в Нидерландия Mosa Meat и израелската Believer Meats, заявиха, че са в процес на обсъждане с агенцията, съобщиха за "Ройтерс" ръководители на компании.<br /><br />FDA отказа да предостави подробности за висящите заявления за култивирано месо, но потвърди, че води разговори с множество компании.
  • Най-голямото предизвикателство, пред което са изправени компаниите, е да развият зараждащата се верига за доставки на хранителната смес за захранване на клетките и за огромните биореактори, необходими за производството на големи количества култивирано месо, казаха ръководителите.

    Засега производството е ограничено. Съоръжението на UPSIDE има капацитет да произвежда 400 хил. килограма култивирано месо годишно - малка част от 106-те милиарда килограма конвенционално месо и птици, произведени в САЩ през 2021 г., според North American Meat Institute, лобистка група на месната индустрия.
    Най-голямото предизвикателство, пред което са изправени компаниите, е да развият зараждащата се верига за доставки на хранителната смес за захранване на клетките и за огромните биореактори, необходими за производството на големи количества култивирано месо, казаха ръководителите.<br /><br />Засега производството е ограничено. Съоръжението на UPSIDE има капацитет да произвежда 400 хил. килограма култивирано месо годишно - малка част от 106-те милиарда килограма конвенционално месо и птици, произведени в САЩ през 2021 г., според North American Meat Institute, лобистка група на месната индустрия.
  • Ако компаниите не могат да получат необходимите средства за увеличаване на производството, техният продукт може никога да не достигне цена, на която да се конкурира с конвенционалното месо, казва съоснователят на GOOD Meat Джош Тетрик.

    "Да продаваш е различно от това да продаваш много", казва Тетрик.

    "Докато ние като компания и други компании не изградим широкомащабна инфраструктура, това ще бъде много малко."
    Ако компаниите не могат да получат необходимите средства за увеличаване на производството, техният продукт може никога да не достигне цена, на която да се конкурира с конвенционалното месо, казва съоснователят на GOOD Meat Джош Тетрик.<br /><br />"Да продаваш е различно от това да продаваш много", казва Тетрик.<br /><br />"Докато ние като компания и други компании не изградим широкомащабна инфраструктура, това ще бъде много малко."
  • Голяма част от средствата са насочени към Съединените щати, които са цел №1 за производителите на култивирано месо поради своя размер и богатство, казва Джордан Бар Ам, партньор в McKinsey & Company, който се занимава с алтернативни протеини.

    Някои компании увеличават производството си в САЩ още преди продуктите им да са одобрени от регулаторните органи.

    Европейският съюз заедно с Израел и други държави също работят по регулаторни рамки за култивирано месо, но все още не са одобрили продукт за човешка консумация.
    Голяма част от средствата са насочени към Съединените щати, които са цел №1 за производителите на култивирано месо поради своя размер и богатство, казва Джордан Бар Ам, партньор в McKinsey & Company, който се занимава с алтернативни протеини.<br /><br />Някои компании увеличават производството си в САЩ още преди продуктите им да са одобрени от регулаторните органи.<br /><br />Европейският съюз заедно с Израел и други държави също работят по регулаторни рамки за култивирано месо, но все още не са одобрили продукт за човешка консумация.
  • Компаниите, произвеждащи месо от култивирани растения, планират да убедят потребителите, че техният продукт е по-екологичен и етичен от конвенционалното животновъдство, като същевременно се опитват да преодолеят отвращението на някои купувачи към продукта.

    От една страна, техният продукт не включва клане на животни, което, както се надяват компаниите, ще го направи привлекателен за хората, които избягват месото по морални причини. В процеса на събиране на клетките животните не се нараняват, заявиха ръководителите на компанията пред "Ройтерс".
    Компаниите, произвеждащи месо от култивирани растения, планират да убедят потребителите, че техният продукт е по-екологичен и етичен от конвенционалното животновъдство, като същевременно се опитват да преодолеят отвращението на някои купувачи към продукта.<br /><br />От една страна, техният продукт не включва клане на животни, което, както се надяват компаниите, ще го направи привлекателен за хората, които избягват месото по морални причини. В процеса на събиране на клетките животните не се нараняват, заявиха ръководителите на компанията пред "Ройтерс".
  • Отглеждането на месо в стоманен съд вместо на полето може да намали въздействието на животновъдството върху околната среда, което според Организацията по прехрана и земеделие на ООН (ФАО) е отговорно за 14.5 % от световните емисии на парникови газове чрез производството на фуражи, обезлесяването, управлението на оборския тор и ентералната ферментация.
    Отглеждането на месо в стоманен съд вместо на полето може да намали въздействието на животновъдството върху околната среда, което според Организацията по прехрана и земеделие на ООН (ФАО) е отговорно за 14.5 % от световните емисии на парникови газове чрез производството на фуражи, обезлесяването, управлението на оборския тор и ентералната ферментация.
  • Въпреки това много хора се отвращават от култивираното месо, казва Джанет Томияма, здравен психолог от Калифорнийския университет в Лос Анджелис, която изучава човешките диети.

    В проучване от 2022 г., публикувано в Journal of Environmental Psychology, тя установява, че 35 % от хората, които ядат месо, и 55 % от вегетарианците биха били твърде отвратени, за да опитат култивирано месо.

    Някои хора може да възприемат месото като "неестествено" и да имат негативно отношение към него още преди да са го опитали, казва тя.
    Въпреки това много хора се отвращават от култивираното месо, казва Джанет Томияма, здравен психолог от Калифорнийския университет в Лос Анджелис, която изучава човешките диети.<br /><br />В проучване от 2022 г., публикувано в Journal of Environmental Psychology, тя установява, че 35 % от хората, които ядат месо, и 55 % от вегетарианците биха били твърде отвратени, за да опитат култивирано месо.<br /><br />Някои хора може да възприемат месото като "неестествено" и да имат негативно отношение към него още преди да са го опитали, казва тя.
  • UPSIDE Foods и GOOD Meat планират да възбудят американския вкус, като пуснат продуктите си първо в елитни ресторанти, след като бъдат одобрени, заявиха те пред "Ройтерс", залагайки на това, че потребителите там ще понесат по-високата цена и ще имат добро първо впечатление от тяхното месо.

    UPSIDE се надява да пусне продуктите си в магазините за хранителни стоки през следващите три до пет години, заяви главният изпълнителен директор Валети.

    Големите вериги супермаркети в САЩ не са отговорили на запитванията на агенцията за коментар.
    UPSIDE Foods и GOOD Meat планират да възбудят американския вкус, като пуснат продуктите си първо в елитни ресторанти, след като бъдат одобрени, заявиха те пред "Ройтерс", залагайки на това, че потребителите там ще понесат по-високата цена и ще имат добро първо впечатление от тяхното месо.<br /><br />UPSIDE се надява да пусне продуктите си в магазините за хранителни стоки през следващите три до пет години, заяви главният изпълнителен директор Валети.<br /><br />Големите вериги супермаркети в САЩ не са отговорили на запитванията на агенцията за коментар.
  • Ресторантьорът Андрес, известен с работата си в областта на глобалната продоволствена сигурност, заяви пред агенцията, че иска да продава култивирано месо заради ползите му за околната среда.

    "Виждаме в това, което се случва около нас, във всяка страна по света, че нашата планета е в криза", казва той.
    Ресторантьорът Андрес, известен с работата си в областта на глобалната продоволствена сигурност, заяви пред агенцията, че иска да продава култивирано месо заради ползите му за околната среда.<br /><br />"Виждаме в това, което се случва около нас, във всяка страна по света, че нашата планета е в криза", казва той.
  • Колегата му готвач Малман, известен с приготвянето на месо и други храни на открит огън, заяви пред "Ройтерс", че също е повлиян от екологични съображения и вижда ролята на готвачите в това да направят продукта по-привлекателен от гастрономическа гледна точка и по-малко научен.

    "Трябва да добавим романтика", казва той.
    Колегата му готвач Малман, известен с приготвянето на месо и други храни на открит огън, заяви пред "Ройтерс", че също е повлиян от екологични съображения и вижда ролята на готвачите в това да направят продукта по-привлекателен от гастрономическа гледна точка и по-малко научен.<br /><br />"Трябва да добавим романтика", казва той.