Ситуацията в Утаракханд привлече вниманието на цялата страна през януари, след като се появиха пукнатини в повече от 800 къщи в град Джошимат, разположен по-навътре в планините от Марода и на 100 км от границата с Китай.
Една сутрин преди 18 месеца Джасвант Сингх Бутола се събужда и установява, че по стените на къщата му, която гледа към железопътна линия, изграждана за превоз на поклонници до хималайски свети места в Индия, близо до границата с Китай, са се появили пукнатини.
Оттогава пукнатините се разширяват. 55-годишният Бутола се страхува, че скоро ще трябва да напусне Марода - селото, което семейството му нарича дом от поколения."Това е старо село, родното ни село", казва той, гледайки земните работи за железопътната линия от наклонената си къща, заобиколена от други разрушени домове.
"Това е пълно разрушение."Стремежът на индийския министър-председател Нарендра Моди да прокара пътища и железопътни линии дълбоко в Хималайските планини улеснява пътя на милиони хиндуистки и сикхски поклонници да посетят редица религиозни обекти, сред които е и изворът на река Ганг. Развитието на района е част от заявената от правителството на Моди стратегия за утвърждаване на индийското присъствие по протежение на до голяма степен недемаркираната граница с Китай, чиито части са оспорвани и в които през последните години се наблюдаваха военни сблъсъци. Китай има свои собствени инфраструктурни проекти в съседното Тибетско плато.
"Модерната свързаност е и гаранция за националната сигурност", каза Моди на предизборен митинг в гранично село през октомври, където заяви, че новите транспортни връзки ще доведат до развитие на отдалечените региони. "Граничните райони на страната се свързват с най-добрите и най-широките магистрали".Стратегията обаче се сблъска с проблеми, като някои работи бяха спрени от местните власти в лицето на протестите на жителите, след като стотици къщи бяха повредени от свличане на земни маси по трасетата в северния хималайски щат Утаракханд в Индия.
Според геолози, жители и служители сградите и земята под тях са били отслабени от бързото строителство в геоложки нестабилните планини.Кабинетът на главния министър на Утаракханд и говорителят на федералното правителство не отговориха на молбите за коментар по този материал. Министерствата на магистралите и на железниците на Индия, които са собственици на държавните компании, изграждащи пътните и железопътните проекти, също не отговориха. По време на репортерско пътуване през януари Ройтерс откри щети в Марода и пет други града и села, разположени в близост до железопътния проект на стойност 2 млрд. долара или до свързания с него проект за магистрала на стойност 1,5 млрд. долара, и двата кръстени на поклонническия маршрут Чар Дхам. Въпреки че информационната агенция не успя да намери категорични доказателства, свързващи всички проблеми с отделни инфраструктурни обекти, в два от градовете властите направиха връзка между свличането на земни маси и проектите. В Марода окръжният магистрат заяви в писмена комуникация с жителите, разгледана от Ройтерс, че строителната компания на железопътното министерство RVNL ще компенсира селяните, като закупи допълнителна земя, засегната от свличането на земни маси.
RVNL не е отговорила на искането за коментар за тази статия.Девет жители от три села по протежение на 125-километровото железопътно трасе, простиращо се от Ришикеш до Карнапраяг, показаха на Ройтерс щети по домовете си, които според тях са започнали да се появяват скоро след като в близост до селата им са започнали взривните работи или други дейности по изграждането на 104-километровите тунели. "Има пряка връзка", казва екологът Рави Чопра за връзката между проектите и свличането на земни маси.
"Когато се извършват взривове, независимо дали става въпрос за прокарване на тунели, или за взривяване на скали, планините се разклащат и много често се появяват нови пукнатини", казва Чопра, който е проучвал подробно региона и оглавява група, назначена от Върховния съд за оценка на магистралата "Чар Дхам".Пийоош Раутела, изпълнителен директор на органа за управление на бедствията в Утаракханд, заяви пред Ройтерс, че лошо планираното жилищно строителство е причина за свличането на земни маси в градовете, където населението расте бързо, за да посрещне притока на поклонници в недостъпни преди райони.
Марода обаче почти не се е разраствал или променял през десетилетията, докато през 2021 г. железопътните инженери не се приближават до струпването на къщи и не започват да прорязват скалите с тежки машини, за да подготвят прокопаването на тунела.Осем от семействата, съседни на Бутола, вече са напуснали селото, а домовете им са разкъсани от пукнатини, разказват местните жители пред Ройтерс.
"Цяла нощ долу се работи по железопътната линия и циментът от къщата продължава да пада. Живеем в голям риск", казва жителката на селото Муни Деви.Ситуацията в Утаракханд привлече вниманието на цялата страна през януари, след като се появиха пукнатини в повече от 800 къщи в град Джошимат, разположен по-навътре в планините от Марода и на 100 км от границата с Китай.
Някои къщи се срутиха напълно, което принуди стотици жители да се евакуират. Длъжностните лица спряха строителството на пътища в близост до града, опасявайки се от по-голямо срутване.
Според някои жители вината за свличането на земни маси е на голям хидроенергиен проект, изграждан от държавната компания NTPC на няколко километра от Джошимат.Длъжностните лица и експертите в повечето случаи не са съгласни с тази оценка, но подобно на други строителни проекти в района проектът за водноелектрическа централа среща трудности с ледниковата география на Хималаите. Един тунелен сондаж е попаднал в капан под земята и NTPC се опитва да го освободи повече от десетилетие, заяви компанията в писмен отговор до Ройтерс.
Работата е била спряна, включително контролирани взривове на разстояние около 10 км от града, след като е станал ясен мащабът на щетите в Джошимат, заявиха от NTPC. Дружеството обаче казва, че работата му няма нищо общо със свличането на земни маси, тъй като работата по тунела под града е приключила преди повече от десет години и при нея е използвана по-малко разрушителна сондажна машина, вместо експлозиви.Ситуацията в Утаракханд привлече вниманието на цялата страна през януари, след като се появиха пукнатини в повече от 800 къщи в град Джошимат, разположен по-навътре в планините от Марода и на 100 км от границата с Китай.
Някои къщи се срутиха напълно, което принуди стотици жители да се евакуират. Длъжностните лица спряха строителството на пътища в близост до града, опасявайки се от по-голямо срутване.
Според някои жители вината за свличането на земни маси е на голям хидроенергиен проект, изграждан от държавната компания NTPC на няколко километра от Джошимат.Самият Джошимат, който е важна спирка за туристите, се е увеличил повече от два пъти и през последното десетилетие е достигнал близо 4000 хотела, жилища и други търговски сгради, съобщиха двама общински служители.
Населението на града се е увеличило почти наполовина до близо 25 000 души за същия период, казват те.
В октомврийския доклад на експертна комисия, съставена от държавните органи миналата година, нерегламентираното строителство е посочено като риск за стабилността на града.В доклада, чието копие беше разгледано от Ройтерс, се отбелязва също, че неправилното отводняване води до изтичане на дъждовна и отпадна вода, което причинява кухини в планинския склон под Джошимат.
Освен това въздействието на близо 900-километровия проект за магистрала "Чар Дхам" върху Джошимат и други райони, край които минава, не е било оценено правилно преди началото на строителството, се казва в доклада на назначената от Върховния съд комисия, оглавявана от еколога Чопра, от юли 2020 г.Според комисията, по-голямата част от чиито членове са правителствени служители, решението на федералното правителство да раздели проекта на къси участъци е заобиколило правило, което изисква по-строги екологични оценки за пътища, по-дълги от 100 км.
Министерството на магистралите и говорител на федералното правителство не отговориха на въпроса дали решението за разделяне на проекта е взето, за да се избегнат оценките. През 2019 г. Министерството на магистралите заяви пред парламента, че замисълът на проекта като поредица от районни пътища означава, че не се изискват задължителни проучвания на въздействието.Планинските склонове са били отрязани "без адекватни предварителни проучвания на място", което е довело до свлачища, пропадания и съпътстващи щети върху екологията и социалната инфраструктура, се казва в доклада. Преди две години в къщата на 37-годишния Мукеш Хандури в град Карнапраяг започват да се появяват пукнатини, достатъчно големи, за да мине юмрук. Областните власти казват, че вината е в разширяването на пътя и препоръчват на строителното звено на министерството на пътищата да плати обезщетение и да го премести от опасната къща. Сега Хандури чака да бъде преместен.
"Хората вече няма да съществуват тук. Ще останат само пътищата", казва той.Когато през 2021 г. одобри пътя Чар Дхам, Върховният съд заяви, че по-широките пътища ще бъдат от полза за защитата на границите на Индия. Той обаче предупреди, че правителството трябва да се вслуша в опасенията, изразени от комисията, и да изготви конкретна стратегия за опазване на околната среда.
Чопра заяви, че това не се е случило. Миналата година той напусна комисията, разочарован, че препоръките не са изпълнени."Изглежда, че строителството е просто луда бързина", казва той.
Федералното правителство публично заяви, че при проектирането на проектите "Чар Дхам" е използвало щадящи околната среда техники, за да направи геоложки нестабилните участъци по-безопасни.