Някогашната товарна жп гара, известна като Сточна, сега е скрита зад складове за строителни материали.
Някогашната товарна жп гара, известна като Сточна, сега е скрита зад складове за строителни материали. Сдружението на урбанисти "Градоскоп" инициира дискусии за бъдещето на пространството от кръстовището Сточна гара до гара Подуяне-разпределителна. В тях участват главният архитект на София Здравко Здравков, ръководители от НКЖИ, живеещите наблизо граждани. Старите товарителници са изоставени, а по коловозите ръждясват вагони. Този пейзаж е само на 15 минути пеша от центъра на София и екипът на "Градоскоп" вярва, че може да бъде преустроен в привлекателна за софиянци градска среда - парк със спортни площадки, скейтборд, зона за "зелени класни стаи" за уроци на открито на близките училища... Сградата на някогашната Сточна гара пустее заключена и очевидно се нуждае от сериозен ремонт. Задачата на "Градоскоп" е да се създаде устойчив модел за нейното бъдеще. Централният вход сега е превзет от саморасли храсти, а в близост са складове за строителни материали. Сточна гара се стопанисва от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), които поддържат вътрешността на сградата в приличен вид. Чакалнята сега се ползва единствено като декор за снимане на филми. Последно тук е сниман тв сериалът "Отдел "Издирване" с Ана Пападопулу, Мартин Радоев, Елена Телбис и Юлиан Вергов, разказаха стопаните от НКЖИ. Инициативата на "Градоскоп", наречена "Зеленият преход на гарите" поощри изготвянето на три идейни проекта за бъдещето на сградата. Идеята е тя да бъде средище за културни прояви - концерти, изложби, но и да е място за дебати. Предлага се и отделен фокус върху миналото и бъдещето на жп транспорта. Сградата е културно и архитектурно наследство на София и екипът на "Градоскоп" иска тя да получи статут на недвижима културна ценност. Така самото кръстовище няма да е само транспортен възел за прекачване, а и притегателно място в градската среда на София.