Линабел се превърна в един от най-популярните герои на Дисни в Китай. Така нареченото "емоционално потребление" на играчки и герои, свързани с игри и комикси, процъфтява въпреки бавната икономика
Всяка седмица, когато има свободно време от работата си в сферата на маркетинга, Ида Джиа може да бъде намерена в Шанхайския Дисниленд, където чака на опашка с часове, за да прекара няколко минути с Линабел - пухкава розова лисица с големи сини очи.
29-годишната жена не отива с празни ръце, носи меки играчки на лисица, облечени в богато украсени костюми, изработени по поръчка, както и ръчно изработени подаръци.Линабел, която дебютира в Шанхай през 2021 г., помага на Disney да се възползва от бързо разрастващия се пазар в Китай на стоки, свързани с играчки, игри, комикси и аниме, които остават популярни сред тийнейджърите и младите хора през 2024 г., дори когато те намаляват разходите си за продукти за красота и луксозни чанти.
Явлението е наречено "емоционално потребление" в китайските държавни медии и е оприличено на така наречения "ефект на червилото", при който потребителите търсят по-достъпни луксозни стоки, когато икономиката затъва.Джиа се среща с Линабел за първи път в Шанхай Дисниленд преди три години и казва, че веднага е почувствала връзка с героя. В годините след това тя е преобразила дома и спалнята си със стоки на Линабел.
"Тя има положително влияние върху мен, усещането за нейната красота и енергия е много успокояващо", казва тя.Джиа далеч не е единствена в Китай в своята привързаност към Линабел, която е спечелила много почитатели, откакто е създадена като част от поредицата герои "Дъфи и приятели", включваща още плюшени мечета, зайче и костенурка. Линабел, която е представена в парковете в Хонконг и Токио, е може би най-популярният герой на Дисни в Китай, привличайки поне толкова фенове, колкото Мики или принцесите на Дисни. Много възрастни, предимно млади жени, се редят ежедневно на опашки, за да видят Линабел, като искат да я прегърнат и да си направят селфи за спомен от деня, прекаран в Дисни. Наред с Линабел и "Дъфи и приятели", които имат свои собствени бутици в Шанхай Дисниленд, други, които се възползват от тенденцията, са марките за колекционерски играчки като Jellycat и китайският търговец на дребно на играчки в кутия Pop Mart 9992.HK, чийто герой Лабубу, подобен на заек, предизвика световна мания. "Те запълват емоционална празнота, продуктите са там, за да напомнят, че можеш да се радваш на малките неща в живота", казва Ялинг Дзян, основател на консултантската компания за проучвания и стратегии ApertureChina.
"Вярвам, че това е свързано с икономиката."Според Сами Уонг, психотерапевт и управляващ директор на изследователската фирма 3Drips Psychology, ръстът на емоционалното потребление в Китай е част от еволюцията в поведението на по-младите потребители, които не купуват стоки само като символ на статус.
"Всъщност става въпрос за разбиране на самите себе си и за това как да се свържат с вътрешните си нужди, за да могат да установят идентичност, която да се чувства последователна и съгласувана с тяхното самочувствие", казва тя.28-годишната Ся Сансан, заедно със съпруга си Руни Шенг, са горди собственици на най-голямата според тях колекция от стоки на "Дъфи и приятели" в света, като са купили всеки един артикул, пуснат от "Дисни" в Шанхай, Хонконг и Токио.
Апартаментът им в Шанхай с площ 100 кв. м е претъпкан с колекцията им от хиляди играчки, подредени в шкафове от пода до тавана, заедно със стелажи с ленти за глава, чанти, ключодържатели и др. Ся смята, че са похарчили общо над 1 милион юана (136 429 долара)."Когато потребявам, се съобразявам главно с емоционалната стойност", казва Ся.
"Стойността идва от това, че всеки ден виждам толкова много кукли вкъщи, което ме прави много щастлива, това е такъв вид лечебно чувство", добавя Шенг.Ясмин Чен, творчески директор на мърчандайз в курорта Шанхай Дисни и част от екипа, създал Линабел, казва, че популярността на героинята е надминала очакванията им и че тя има потенциал да намери успех и извън Азия. "В днешно време всички гледат в телефоните си и използват компютри, взаимодействието между хората е по-малко и понякога може да има по-малко общуване с родители, приятели или семейство", казва тя.
"Мисля, че в това отношение "Линабел" и "Дъфи и приятели" осигуряват голяма емоционална стойност".