Фотогалерия: Най-интересните експонати в музея за ретро автомобили "Златен Рожен"

Георги Пауновски

Фотогалерия: Най-интересните експонати в музея за ретро автомобили "Златен Рожен"

В музея, разположен в намиращото се до Сандански село Капатово, са изложени изключителни за Източна Европа експонати, включително и уникати.

  • В разположеното до Сандански с. Капатово се намира музеят за ретро автомобили "Златен Рожен". В него са изложени изключителни за Източна Европа експонати, включително и уникати. Всеки от посетителите е съпроводен от гид, който разказва най-любопитните факти за изложените автомобили.

    Това е първата зала.
    В разположеното до Сандански с. Капатово се намира музеят за ретро автомобили "Златен Рожен". В него са изложени изключителни за Източна Европа експонати, включително и уникати. Всеки от посетителите е съпроводен от гид, който разказва най-любопитните факти за изложените автомобили.<br /><br />Това е първата зала.
  • Поглед и към втората зала. Музеят работи от вторник до неделя от 10 до 18 часа. Цената на билетите е 12 лв. за възрастен и 6 лв. за ученици и пенсионери. Групи от над 10 човека ползват 15% отстъпка.
    Поглед и към втората зала. Музеят работи от вторник до неделя от 10 до 18 часа. Цената на билетите е 12 лв. за възрастен и 6 лв. за ученици и пенсионери. Групи от над 10 човека ползват 15% отстъпка.
  • Този Stayer 50 от 1937 г. е един от първите в света, при който фаровете са вътре в купето, а не както дотогава отстрани, както на автомобили от фона. Разполага с 22 к.с. и вдига 90 км/ч. До него е Renault Monastella от 1930 г.
    Този Stayer 50 от 1937 г. е един от първите в света, при който фаровете са вътре в купето, а не както дотогава отстрани, както на автомобили от фона. Разполага с 22 к.с. и вдига 90 км/ч. До него е Renault Monastella от 1930 г.
  • Част от колекцията е и първият лек автомобил на френската марка "Ситроен" - Тype A от 1918 г. До него е "Ситроен" Type B14G от 1927 г.
    Част от колекцията е и първият лек автомобил на френската марка "Ситроен" - Тype A от 1918 г. До него е "Ситроен" Type B14G от 1927 г.
  • Специално внимание заслужават четири автомобили, собственост на Националната служба за охрана. Сред тях е този ЗИС 110 Б (абревиатурата идва от Завод имени Сталина). Моделът е разработен между 1942 и 1944 година, след като американците дават на съюзниците си във войната документацията за американския модел "Packard Super Eight.

    Автомобилът е произведен през 1951 г. В него се е возил съветският космонавт Юрий Гагарин при посещението си в България през 1961 г.
    Специално внимание заслужават четири автомобили, собственост на Националната служба за охрана. Сред тях е този ЗИС 110 Б (абревиатурата идва от Завод имени Сталина). Моделът е разработен между 1942 и 1944 година, след като американците дават на съюзниците си във войната документацията за американския модел "Packard Super Eight.<br /><br />Автомобилът е произведен през 1951 г. В него се е возил съветският космонавт Юрий Гагарин при посещението си в България през 1961 г.
  • ЗИС 110 от 1952 г. До него е съветската лимузина ЗИЛ - 115, произвеждана между 1978 и 1985 г. Автомобилът е с V8 бензинов мотор с мощност 319 к.с.
    ЗИС 110 от 1952 г. До него е съветската лимузина ЗИЛ - 115, произвеждана между 1978 и 1985 г. Автомобилът е с V8 бензинов мотор с мощност 319 к.с.
  • АРО 304 е румънски автомобил, от който са произведени едва 6 броя между 1977 и 1988 г. Този автомобил е подарен на генералния секретар на ЦК на БКП Тодор Живков от неговия румънски колега Николае Чаушеску.
    АРО 304 е румънски автомобил, от който са произведени едва 6 броя между 1977 и 1988 г. Този автомобил е подарен на генералния секретар на ЦК на БКП Тодор Живков от неговия румънски колега Николае Чаушеску.
  • Автомобилите "Мерцедес" заемат доста голяма част от експозицията, включително почти цялата централна част на втората зала. В средата е "Мерцедес 300 S" купе от 1954 г. Едва 213 екземпляра от модела са произведени на ръка и за времето си това е най-скъпият модел на марката.
    Автомобилите "Мерцедес" заемат доста голяма част от експозицията, включително почти цялата централна част на втората зала. В средата е "Мерцедес 300 S" купе от 1954 г. Едва 213 екземпляра от модела са произведени на ръка и за времето си това е най-скъпият модел на марката.
  • На преден план е "Мерцедес 220" купе от 1952 г. Произвежда се като седан, кабриолет и купе. Автомобилът в музея е във версия купе, от която са произведени едва 85 бройки.
    На преден план е "Мерцедес 220" купе от 1952 г. Произвежда се като седан, кабриолет и купе. Автомобилът в музея е във версия купе, от която са произведени едва 85 бройки.
  • "Мерцедес 300D" кабриолет от 1960 г. е наричан "Аденауер", тъй като е предпочитан автомобил от канцлера на Германия Конрад Аденауер.
    "Мерцедес 300D" кабриолет от 1960 г. е наричан "Аденауер", тъй като е предпочитан автомобил от канцлера на Германия Конрад Аденауер.
  • Първоначално Аденауер използва за служебен автомобил това БМВ 501, който е първият следвоенен германски автомобил с V8 двигател. Той е и първият сглобен в завода на БМВ в Мюнхен, който разширен на няколко пъти, се използва и до днес. Тази кола обаче са оказва тясна и ниска за едричкия канцлер и той се насочва към кабриото на "Мерцедес".
    Първоначално Аденауер използва за служебен автомобил това БМВ 501, който е първият следвоенен германски автомобил с V8 двигател. Той е и първият сглобен в завода на БМВ в Мюнхен, който разширен на няколко пъти, се използва и до днес. Тази кола обаче са оказва тясна и ниска за едричкия канцлер и той се насочва към кабриото на "Мерцедес".
  • "Мерцедес" 190 SL от 1961 г. До него са "Мерцедес 280 SEL" и "Мерцедес 220 D" от 1969 г.
    "Мерцедес" 190 SL от 1961 г. До него са "Мерцедес 280 SEL" и "Мерцедес 220 D" от 1969 г.
  • "Мерцедес 280 SL" "Пагода" от 1968 г. Това е първият модел на марката с радиални гуми.
    "Мерцедес 280 SL" "Пагода" от 1968 г. Това е първият модел на марката с радиални гуми.
  • Фотогалерия: Най-интересните експонати в музея за ретро автомобили "Златен Рожен"
  • Реплика на състезателния автомобил "Мерцедес SSK" от 1932 г. Това е последният автомобил, проектиран от Фердинанд Порше, преди да напусне компанията и да направи собствена фирма. Мощността стига до 300 к.с., а с максималната си скорост от 190 км/ч "Мерцедес" SSK е най-бързата кола на своето време. Моделът печели редица състезания.
    Реплика на състезателния автомобил "Мерцедес SSK" от 1932 г. Това е последният автомобил, проектиран от Фердинанд Порше, преди да напусне компанията и да направи собствена фирма. Мощността стига до 300 к.с., а с максималната си скорост от 190 км/ч "Мерцедес" SSK е най-бързата кола на своето време. Моделът печели редица състезания.
  • Фотогалерия: Най-интересните експонати в музея за ретро автомобили "Златен Рожен"
  • "Мерцедес 200" от 1935 г.
    "Мерцедес 200" от 1935 г.
  • "Мерцедес L319" пожарна от 1965 г. Камионът е на под 40 хил. километра и цялото оборудване работи.
    "Мерцедес L319" пожарна от 1965 г. Камионът е на под 40 хил. километра и цялото оборудване работи.
  • Два модела на "Ролс-Ройс" на преден план е "Силвър Спирит" от 1984 г, принадлежал на фамилията "Бакарди". Това е първият модел на марката, при който фигурката на предния капак се прибира. Отзад е "Ролс-Ройс Силвър Шадоу" от 1977 г.
    Два модела на "Ролс-Ройс" на преден план е "Силвър Спирит" от 1984 г, принадлежал на фамилията "Бакарди". Това е първият модел на марката, при който фигурката на предния капак се прибира. Отзад е "Ролс-Ройс Силвър Шадоу" от 1977 г.
  • "Ферари 330 GT" 2+2 Серия 1 от 1965 г. е създадено по дизайн на "Пининфарина". От колата са произведени едва 1000 бройки. Мощността е 300 конски сили, а това е първото "Ферари" с четири места. Това е един малкото модели на "Ферари", които създателят на марката Енцо Ферари е обичал да кара.

    На заден план е "Ферари 348 ТБ" от 1991 г.
    "Ферари 330 GT" 2+2 Серия 1 от 1965 г. е създадено по дизайн на "Пининфарина". От колата са произведени едва 1000 бройки. Мощността е 300 конски сили, а това е първото "Ферари" с четири места. Това е един малкото модели на "Ферари", които създателят на марката Енцо Ферари е обичал да кара. <br /><br />На заден план е "Ферари 348 ТБ" от 1991 г.
  • Това със сигурност е най-уникалният автомобил в музея, защото е произведен в една, единствена бройка при това в България. Създаден през 2018 г. "Ягуар от САС студио" има ретро визия, вдъхновена от формите на моделите на марката през 40-те и 50-те години на NN век. Автомобилът използва 5.3 литров V12 мотор от модела "Ягуар XJS" с мощност 300 к.с.
    Това със сигурност е най-уникалният автомобил в музея, защото е произведен в една, единствена бройка при това в България. Създаден през 2018 г. "Ягуар от САС студио" има ретро визия, вдъхновена от формите на моделите на марката през 40-те и 50-те години на NN век. Автомобилът използва 5.3 литров V12 мотор от модела "Ягуар XJS" с мощност 300 к.с.
  • "Алфа Ромео" 1750 GT от 1968 г. (вдясно) това е единствен екземпляр в България. Точно с такъв автомобил, но бял, в катастрофа загиват звездите на "Левски" и българският национален отбор по футбол Георги Аспарухов - Гунди и Никола Котков. Вляво е "Алфа Ромео" GTV от 1980 г. Автомобилът има епизодична роля във филма за Джеймс Бонд "Октопуси"
    "Алфа Ромео" 1750 GT от 1968 г. (вдясно) това е единствен екземпляр в България. Точно с такъв автомобил, но бял, в катастрофа загиват звездите на "Левски" и българският национален отбор по футбол Георги Аспарухов - Гунди и Никола Котков. Вляво е "Алфа Ромео" GTV от 1980 г. Автомобилът има епизодична роля във филма за Джеймс Бонд "Октопуси"
  • "Фиат Бертоне" от 1983 г. Сглобено в България "Булгаралпин А110" от 1968 година и състезателният автомобил "Рено Алпин" на легендарния автомобилен състезател Илия Чубриков.
    "Фиат Бертоне" от 1983 г. Сглобено в България "Булгаралпин А110" от 1968 година и състезателният автомобил "Рено Алпин" на легендарния автомобилен състезател Илия Чубриков.
  • И малко американски прелести. "Буик Серия 40 Спешъл" от 1958 година. Моторът е само V6с 275 конски сили. На заден план е "Кадилак Флийтууд 75" лимузина от 1958 година с V8 мотор и 335 конски сили мощност.
    И малко американски прелести. "Буик Серия 40 Спешъл" от 1958 година. Моторът е само V6с 275 конски сили. На заден план е "Кадилак Флийтууд 75" лимузина от 1958 година с V8 мотор и 335 конски сили мощност.
  • "Пиърс-Ароу" е американски производител, предлагащ луксозни автомобили между 1901 и 1938 година. През 1928 година е купен от "Студебейкър". В музея може да се види единственият в света толкова запазен "Модел 43 Ле Барон" от 1931 г. Отзад е "Крайслер Уиндзор" седан с четири врати от 1947 г. Макар и базиран на разработка преди войната, моделът е толкова сполучлив, че в първата си година на пазара формира почти 63% от продажбите на "Крайслер" в САЩ.
    "Пиърс-Ароу" е американски производител, предлагащ луксозни автомобили между 1901 и 1938 година. През 1928 година е купен от "Студебейкър". В музея може да се види единственият в света толкова запазен "Модел 43 Ле Барон" от 1931 г. Отзад е "Крайслер Уиндзор" седан с четири врати от 1947 г. Макар и базиран на разработка преди войната, моделът е толкова сполучлив, че в първата си година на пазара формира почти 63% от продажбите на "Крайслер" в САЩ.
  • Разбира се, всеки уважаващ себе си модел трябва да има един "Форд Модел Т" - първият общодостъпен автомобил в света. Този е от 1912 г. Ниската цена се постига основно заради въвеждането на поточната линия в производството. Любопитна подробност е, че разработката на колата е дело на един американски и двама унгарски инженери. Отзад се вижда "Кадилак Серия 314" от 1926 г.
    Разбира се, всеки уважаващ себе си модел трябва да има един "Форд Модел Т" - първият общодостъпен автомобил в света. Този е от 1912 г. Ниската цена се постига основно заради въвеждането на поточната линия в производството. Любопитна подробност е, че разработката на колата е дело на един американски и двама унгарски инженери. Отзад се вижда "Кадилак Серия 314" от 1926 г.
  • Музеят предлага и богата колекция от мотоциклети. Най-старият сред тях е този "Дъглас" от 1919 г. Любопитното при него е, че вместо верига използва ремък. Фаровете и стоповете пък са всъщност ацитиленови горелки. Затова задължителна част от оборудването е пожарогасителят (вижда се отзад под багажника).
    Музеят предлага и богата колекция от мотоциклети. Най-старият сред тях е този "Дъглас" от 1919 г. Любопитното при него е, че вместо верига използва ремък. Фаровете и стоповете пък са всъщност ацитиленови горелки. Затова задължителна част от оборудването е пожарогасителят (вижда се отзад под багажника).
  • АВО 425 вместо верига пък използва кардан, като леките автомобили.
    АВО 425 вместо верига пък използва кардан, като леките автомобили.
  • Любимият мотоциклет на актьора Стив Маккуин - "Триумф Бонвил"
    Любимият мотоциклет на актьора Стив Маккуин - "Триумф Бонвил"
  • Фотогалерия: Най-интересните експонати в музея за ретро автомобили "Златен Рожен"