Превръщането на тунелите, в които лондончани е трябвало да се крият при бомбардировките на нацистите, в туристическа атракция, което е одобрено от властите миналата година, ще струва около 120 млн. паунда (149 млн. долара).
Тунелите, построени, за да приютят лондончани по време на бомбардировките на Германия през Втората световна война, ще се превърнат в най-голямата нова туристическа атракция в британската столица от години насам, твърди компанията, която е купила обширната мрежа от проходи.
Тунелите, които са дълги 1.6 км, а на места са достатъчно високи, за да поберат двуетажен автобус, се намират под Холбърн, в централната част на Лондон.
Те са прокопани на ръка в края на 1940 г., когато германските самолети бомбардират града почти всеки ден и нощ в рамките на Лондонския блиц, или само Блиц (германски бомбардировки над Лондон и други градове през 1940 и 1941 г. по време на Втората световна война).До 1942 г., когато са завършени специално построените тунели, Блицът е прекратен, така че те никога не са били използвани за убежище.
"Това е реално. Емоционално е", казва Ангъс Мъри, главен изпълнителен директор на "Лондонските тунели", застанал в сводеста стоманена пещера, докато над главите му бучат влакове на лондонското метро.
Мъри, бивш инвестиционен банкер, се надява да превърне тунелите в мемориал на Блиц, който по думите му ще бъде отчасти музей, отчасти изложба и отчасти място за забавление.През 1944 г., когато авторът на Джеймс Бонд Иън Флеминг е работил в тунелите за военноморското разузнаване, в тях се е помещавал шпионски щаб. Смята се, че мястото е вдъхновило Q Branch, където Бонд отива, за да получи специализираното си оборудване. На тридесет метра дълбочина подземията представляват лабиринт от стари генератори, тръби и ръждясали болтове. От стените, осеяни с циферблати, превключватели и лостове, висят снопове кабели.
Има и останки от бар и столова за персонала, в която са работили 200 души през 50-те и 60-те години на миналия век, когато тунелът е служил за телефонна централа.От 70-те години на миналия век тунелната мрежа в по-голямата част е празна. Мъри изчислява, че планът за създаване на туристическа атракция, който е одобрен от властите миналата година, ще струва около 120 млн. паунда (149 млн. долара).
Компанията му се надява, че до 3 млн. души годишно ще плащат над 30 паунда (37 долара), за да посетят пространството.Той сравнява очакваното въздействие върху туризма с "Лондонското око", което е открито преди 25 години и привлича над 3 млн. посетители годишно. Тунелите ще бъдат готови за посетители в края на 2027 г. или началото на 2028 г., казва Мъри и добавя, че те ще бъдат управлявани от развлекателна компания, която е запозната с управлението на атракции за посетители. "В Лондон, ако едно нещо работи, това е туризмът", казва той.