Фотогалерия: Гръцкото корабостроене се завръща с нова сила

Reuters

Фотогалерия: Гръцкото корабостроене се завръща с нова сила

  • Звукът от удари с чук и заваряване се носеше от корабостроителницата ''Скарамангас'' край Атина миналия месец, докато работниците ремонтираха носа на голям танкер, а други кораби чакаха да бъдат поправени в близкия сух док.

    Дейността бележи значителен обрат за корабостроителницата: преди година, след десетилетия на периодична държавна собственост, тя пустееше, като емблема на продължителното въздействие на опустошителната дългова криза в Гърция в периода между 2009 и 2018 г.
    Звукът от удари с чук и заваряване се носеше от корабостроителницата ''Скарамангас'' край Атина миналия месец, докато работниците ремонтираха носа на голям танкер, а други кораби чакаха да бъдат поправени в близкия сух док.<br /><br />Дейността бележи значителен обрат за корабостроителницата: преди година, след десетилетия на периодична държавна собственост, тя пустееше, като емблема на продължителното въздействие на опустошителната дългова криза в Гърция в периода между 2009 и 2018 г.
  • "Сега отново има жизненост", казва Теодорос Евагелу, който опесъчава и боядисва кораби в корабостроителницата.

    "Никъде не можех да си намеря работа."
    "Сега отново има жизненост", казва Теодорос Евагелу, който опесъчава и боядисва кораби в корабостроителницата.<br /><br />"Никъде не можех да си намеря работа."
  • Съдбата на корабостроителницата "Скарамангас", която миналата година беше продадена от правителството на корабния магнат Джордж Прокопиу, е знак за по-широкото излизане на Гърция от кризата, в резултат на което държавата продаде и спасителни дялове в банки, както и дялове в голямо летище и магистрала.
    Съдбата на корабостроителницата "Скарамангас", която миналата година беше продадена от правителството на корабния магнат Джордж Прокопиу, е знак за по-широкото излизане на Гърция от кризата, в резултат на което държавата продаде и спасителни дялове в банки, както и дялове в голямо летище и магистрала.
  • От 2019 г. насам дясноцентристкото правителство на Кириакос Мицотакис също така продаде дяловете си в корабостроителниците "Елефсина" и "Сирос".

    Привличането на собственици на корабостроителници означава, че те могат да генерират бизнес, като ремонтират собствените си кораби в Гърция, а не в Турция, Азия или Румъния.
    От 2019 г. насам дясноцентристкото правителство на Кириакос Мицотакис също така продаде дяловете си в корабостроителниците "Елефсина" и "Сирос".<br /><br />Привличането на собственици на корабостроителници означава, че те могат да генерират бизнес, като ремонтират собствените си кораби в Гърция, а не в Турция, Азия или Румъния.
  • Въпреки че гърците притежават най-големия търговски флот в света с 5500 плавателни съда, корабостроителниците на страната отстъпват на конкурентите си от други страни и досега опитите за приватизация са били в застой или са се проваляли.
    Въпреки че гърците притежават най-големия търговски флот в света с 5500 плавателни съда, корабостроителниците на страната отстъпват на конкурентите си от други страни и досега опитите за приватизация са били в застой или са се проваляли.<br />
  • Корабостроителницата "Скарамангас" е ремонтирала 37 кораба през изминалата година и очаква да удвои този брой през следващата година, заяви пред "Ройтерс" главният изпълнителен директор Милтиадис Варвициотис

    Ръстът е отразен и в по-широкия сектор: миналата година броят на ремонтираните кораби в Гърция достигна 700 при 330 през 2013 г., сочат данни на статистическата служба.

    "Ние се завърнахме и ще останем тук", казва Варвициотис.
    Корабостроителницата "Скарамангас" е ремонтирала 37 кораба през изминалата година и очаква да удвои този брой през следващата година, заяви пред "Ройтерс" главният изпълнителен директор Милтиадис Варвициотис<br /><br />Ръстът е отразен и в по-широкия сектор: миналата година броят на ремонтираните кораби в Гърция достигна 700 при 330 през 2013 г., сочат данни на статистическата служба.<br /><br />"Ние се завърнахме и ще останем тук", казва Варвициотис.<br />
  • Увеличеният бизнес вече е удвоил приноса на корабостроителниците към БВП на страната до 1.5%, казва Панос Ксенокостас, собственик на ΟΝΕΧ Shipyards and Technology, който купи корабостроителниците "Елефсина" и "Сирос" от държавата през 2020 и 2018 г.

    Той иска да увеличи този дял до 2.5% в рамките на пет години.
    Увеличеният бизнес вече е удвоил приноса на корабостроителниците към БВП на страната до 1.5%, казва Панос Ксенокостас, собственик на ΟΝΕΧ Shipyards and Technology, който купи корабостроителниците "Елефсина" и "Сирос" от държавата през 2020 и 2018 г.<br /><br />Той иска да увеличи този дял до 2.5% в рамките на пет години.
  • Годишните ремонти в двете му корабостроителници са скочили от няколко десетки през последното десетилетие до 220 през 2024 г., казва Ксенокостас, който планира да разшири бизнеса си в строителството на кораби и сондажни платформи и да ремонтира специализирани кораби за втечнен природен газ.
    Годишните ремонти в двете му корабостроителници са скочили от няколко десетки през последното десетилетие до 220 през 2024 г., казва Ксенокостас, който планира да разшири бизнеса си в строителството на кораби и сондажни платформи и да ремонтира специализирани кораби за втечнен природен газ.<br />
  • "Бумът на корабостроителниците връща Гърция в играта като ремонтен център в Средиземноморието", казва морският експерт и финансист в областта на корабоплаването Джордж Ксирадакис.

    "Те не могат да заменят големите турски и азиатски корабостроителници, но могат да получат значителен дял."
    "Бумът на корабостроителниците връща Гърция в играта като ремонтен център в Средиземноморието", казва морският експерт и финансист в областта на корабоплаването Джордж Ксирадакис.<br /><br />"Те не могат да заменят големите турски и азиатски корабостроителници, но могат да получат значителен дял."
  • Гърция построи и ремонтира стотици кораби през 60-те и 70-те години на 20 век, преди голяма част от индустрията да премине в ръцете на правителството по време на икономическия спад през 80-те години.
    Гърция построи и ремонтира стотици кораби през 60-те и 70-те години на 20 век, преди голяма част от индустрията да премине в ръцете на правителството по време на икономическия спад през 80-те години.
  • В предградията на работническата класа западно от Атина, където работят повечето корабостроителници, също се наблюдава оживление.

    В крайморския град Перама десетки компании действат като подизпълнители на големите корабостроителници. Безработицата, която преди 10 години е била 40%, е спаднала толкова ниско, че изпълнителите не могат да намерят достатъчно работници, казва кметът Янис Лагудакос.
    В предградията на работническата класа западно от Атина, където работят повечето корабостроителници, също се наблюдава оживление.<br /><br />В крайморския град Перама десетки компании действат като подизпълнители на големите корабостроителници. Безработицата, която преди 10 години е била 40%, е спаднала толкова ниско, че изпълнителите не могат да намерят достатъчно работници, казва кметът Янис Лагудакос.
  • "Сега се нуждаем от повече пътища и места за паркиране, за да се справим с увеличения трафик", казва Лагудакос.

    "Нашият град процъфтява."
    "Сега се нуждаем от повече пътища и места за паркиране, за да се справим с увеличения трафик", казва Лагудакос.<br /><br />"Нашият град процъфтява."