Вносители предупредиха, че някои марки вина ще изчезнат от пазара в САЩ, тъй като потребителите ще търсят по-евтини бутилки.
Перспективите за "Просеко", "Брунело ди Монталчино" и други италиански вина в Съединените щати стават все по-мрачни, според производители и вносители, след налагането на 20% мита от президента Доналд Тръмп върху европейския внос.
Италия изнася повече вино за САЩ от всяка друга страна. Миналата година е продала вина, спиртни напитки и оцет на стойност 2 милиарда евро (2.2 млрд. долара) на пазара в САЩ, което е четвърт от общия ѝ световен износ, според търговската група "Федер".Италиански производители и американски вносители, събрани на винено изложение във Верона, в североизточния регион Венето този уикенд, заявиха, че бизнесът вече е застрашен от американските мита и нещата могат само да се влошат, когато те влязат в пълна сила.
Според обявените налози, приходите от италианско вино ще намалеят с около 323 млн. евро годишно, каза Ламберто Фрескобалди, председател на италианското винено лоби.Търговци и производители на вино възлагат надеждите си на споразумение между Европа и САЩ за премахване или намаляване на митата. "Надявам се, че ЕС няма да отвърне – търговската война ще бъде трудна за навигиране", каза Симоне Лукети, президент на американския вносител "Банвил", пред "Ройтерс" на панаира "Винитали" във Верона.
Лукети – който внася "Брунело", "Амароне", "Просеко" и "Бароло", наред с други – прогнозира спад от 25-35% в потреблението в САЩ и в приходите на "Банвил" при настоящите тарифи.Въпреки че секторът беше пощаден от 200% мита, която Тръмп заплаши да наложи, заплахата остава, ако европейските ответни мерки са насочени към американски спиртни напитки, като бърбън уиски. Други вносители предупредиха, че някои марки вина ще изчезнат от пазара в САЩ, тъй като потребителите ще търсят по-евтини бутилки.
"Ако цената на виното се увеличи, потребителите вероятно ще се откажат от тази марка. Те по-скоро ще се придържат към предпочитания от тях ценови диапазон", казва Чарлз Лазара, основател на американския купувач "Волио Импортс".Според обявените налози, цената на бутилка "Просеко" от среден клас, казва Лазара, ще се вдигне от 10.99 долара на 12.99 долара в магазините в САЩ.
Лукети повтори тези опасения.
"Вероятно ще стане трудно да се продават бутилки "Просеко", които днес струват 14-18 долара, защото цената им ще се повиши до 20 долара", казва Лукети.Американските мита също разтревожиха италианския производител Марилиса Алегрини, основател на групата "Марилиса Алегрини", която произвежда 840 хил. бутилки годишно, включително "Брунело ди Монталчино", "Болгери", "Валполичела" и "Амароне".
"Консумацията на вино в САЩ вече беше в криза, а митата я удариха още повече", казва тя.Някои италиански производители обаче бяха по-оптимистични, като казаха, че американските ценители на вино обичат италианските вина и е малко вероятно да ги заменят с по-евтини алтернативи, въпреки митата.