Съединените щати и Китай са сред основните пазари на Индия за износ на морски дарове, който през миналата година достигна 7.3 млрд. долара при обем 1.8 млн. метрични тона, което е рекорден показател.
Сътресенията, предизвикани от митата на президента Доналд Тръмп, могат да разклатят световните доставки на скариди за САЩ, като износителите от най-големия доставчик Индия заявиха, че те застрашават 2000 контейнера със замразения деликатес.
Но Еквадор, който е на хиляди километри по-близо до Съединените щати, е изправен пред по-ниска митническа ставка и ще се възползва, казват износителите, тъй като скаридите са най-важният му износ след петрола.
Индийската индустрия за скариди се сблъсква с мита от 26% съгласно плана на Тръмп от юли, което заплашва процъфтяващия пазар за износ на морски дарове на стойност 7 милиарда долара, силно зависим от американските вериги супермаркети като Walmart и Kroger, тъй като купувачите се стремят да предоговорят ставките.Фермерите виждат, че търсенето намалява на фона на несигурността, тъй като износителите са намалили офертните цени с една десета след въвеждането на митата.
"Претърпяваме огромни загуби", казва 63-годишният С.В.Л. Пати Раджу, застанал до езерото за аквакултури, където храни и отглежда скариди в южния крайбрежен щат Андхра Прадеш в Индия.
"Не знаем кой може да реши проблемите ни с цените", добавя Раджу, едно от няколкото семейства в отдалеченото село Ганапаварам в щата, които се борят с намаляващите продажби на износителите.Много от тях се сблъскват и с високи плащания за фураж за скариди и наеми за земята, където са създадени солените басейни.
"Не съм сигурен как ще поддържам цените", казва друг фермер, 60-годишният Уппалапати Нагараджу, като добавя, че изобщо не е знаел за концепцията за митата.
"Ако знаех, нямаше да започна да отглеждам култури."Предвид непостоянното търсене от страна на износителите, сега той съжалява, че е започнал отглеждането на скариди само 15 дни преди новината за митата. Въпреки че Тръмп е отложил ставката от 26% за юли, дори сегашната ставка от 10% е накарала износителите да се притесняват.
Съединените щати и Китай са сред основните пазари на Индия за износ на морски дарове, който през миналата година достигна 7.3 млрд. долара при обем 1.8 млн. метрични тона, което е рекорден показател.Скаридите са основният компонент, като 300 000 земеделски стопани от Андхра Прадеш допринасят най-много за доставките за индустрията, съставлявайки 92% от износа на морски дарове от Индия в размер на 2.5 млрд. долара през миналата година за най-големия й пазар - Съединените щати.
Представители на индустрията се присъединиха към група на щатското правителство, която преценява въздействието на митата и търси начини за увеличаване на износа за други държави като Китай.Но износителите се опасяват, че конкурентното предимство на Еквадор ще бъде намалено от планираната от Тръмп по-ниска митническа ставка от 10% за южноамериканската държава, още повече че тя е много по-близо до Съединените щати - вторият по големина пазар за скариди.
И все пак еквадорските производители, чиито доставки през 2024 г. възлизат на 1.55 млрд. долара, не са толкова оптимистично настроени.Въпреки че американските потребители са стимулирали растежа в областта на преработените скариди, Еквадор все още не е постигнал капацитет, който да замени производството на Индия, казва Хосе Антонио Кампосано, председател на Националната камара по аквакултури.
Индия "ще бъде принудена да търси други пазари, на които Еквадор продава, като Китай и Европейския съюз, така че ще имаме по-голям натиск на други пазари", добавя Кампосано."Ройтерс" посети една от индийските фабрики, където скаридите се мият и сортират автоматично по размер преди ръчна проверка на качеството от работници с маски и ръкавици. След това конвейер откарва морските дарове за бързо замразяване.
Хиляди тонове замразени скариди напускат Андхра Прадеш всяка година и обикновено за 40 дни пристигат на пристанищата в Ню Йорк, Хюстън и Маями, на път за ресторантите и рафтовете на търговци на дребно като Safeway и Costco.Ръководителят на индийската група на износителите на морски дарове Г. Паван Кумар заяви, че е притеснен от това, че контейнерите, които вече са натоварени със замразени продукти на предварително договорени цени, сега ще бъдат предоговорени от американските купувачи след въвеждането на митата.
"Десет процента са много, ние, износителите, работим с марж от 3 до 4%", каза Кумар, председател на Асоциацията на износителите на морски дарове в Индия, която настоява правителството да извоюва освобождаване на индустрията в търговските преговори със САЩ."Играта за индийската индустрия свършва", ако митническата ставка от 26% влезе в сила през юли, казва един износител на скариди, който говори при условие за анонимност.
По думите му той води преговори с клиенти от САЩ, които не искат да поемат изцяло тарифата от 10%, като изтъква риска от липса на печалба, ако трябва да продаде 130 контейнера, които вече са опаковани.В Тексас секцията за морски дарове в супермаркет Walmart беше отрупана с опаковки замразени скариди, сред които и вариант "джъмбо", обозначен като продукт на Индия и с цена 7.92 долара, под собствената марка на Walmart Great Value.
"През годините изградихме дълготрайни и задълбочени отношения с доставчиците", заяви Латрис Уоткинс, главен директор по мърчандайзинга на Walmart в САЩ. "Очакваме това да продължи и занапред."