За разлика от преди година, търговците не се оплакват така масово от неясноти по означението на стоките в левове и в евро.
За разлика от преди година, търговците не се оплакват така масово от неясноти по означението на стоките в левове и в евро. То ще стане задължително месец след като влезе в сила решението за Съвета на ЕС за приемането на България в еврозоната и приключва 12 месеца след датата на въвеждане на общата валута. Целта е не само потребителите да свикнат, но и да виждат в аванс какво се случва с цените и как се закръгляват.
[[storyid:4787685]]На този етап големите търговци на храни и стоки от първа необходимост на дребно не се оплакват да имат проблеми и казват, че усилено се готвят да показват цените и в двете валути. Това казват от Сдружението за модерна търговия, където членуват повечето вериги, а също и някои търговци на нехранителни стоки. Пред "Дневник" от организацията уточняват, че всяка компания се готви според законовите срокове, а тези които имат техническа готовност, вероятно ще започнат да показват цените в левове и евро и по-рано. Такъв е случаят с търговеца "Лидл България", който преди седмица експериментално в един обект, а от 2 юни във всички означава двойно цените. Другият голям търговец, "Кауфланд България", посочва в отговор на въпроси от "Дневник", че ще бъде спазен законовият срок за двойно означаване и че са проведени успешни тестове и е подготвен план за бърз старт на всички необходими процедури и действия, с които потребителите да бъдат улеснени в прехода към новата валута. Членовете на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки отдавна се подготвят за изпълнението на тези задължения и на този етап успешно преодоляват техническите затруднения, които срещат в процеса, посочват от там в отговори до "Дневник". Подчертават обаче, че едва преди седмица са обнародвани дългоочакваните изменения в Наредба Н-18, които поставят практически изисквания към фискалните устройства на продажбите в търговските обекти и към софтуерите за управлението им.
Посочват, че въпреки това подготовката сред членовете на организацията отдавна е започнала, за да не се прави нищо в последния момент. Това е и причината за кампанията, която асоциацията провежда за плавното и безпроблемно въвеждане на еврото. "За съжаление, не сме убедени, че информацията за необходимите стъпки стига навреме и до представителите на средния и дребния бизнес", посочват от там.За разлика от Сдружението за модерна търговия членуващите тук посочват, че все още има неизяснени въпроси във връзка с двойното обозначаване, правилата за счетоводно отчитане и други. "Ако решението за влизане в еврозоната бъде потвърдено от институциите на ЕС, може да се окаже, че бизнесът разполага с не повече от 2-3 месеца сумарно, за да се подготви за изпълнение на част от задълженията. С оглед на това се надяваме тези въпроси да бъдат изяснени в идните седмици", допълват от асоциацията. Наскоро от там коментираха пред "Дневник" какви нерешени проблеми виждат в момента.