Очаква се производството на боровинки през 2025-2026 г. да нарасне с 25% до 400 000 тона, което налага спешна нужда от нови пазари.
Перу, което се утвърди като световен лидер в износа на боровинки и основен доставчик за Съединените щати, сега активно диверсифицира своите пазари.
Тази промяна е пряк резултат от наложените от САЩ мита, което подтиква перуанските производители да търсят нови възможности, най-вече в Китай.Доскоро традиционните боровинки се нуждаеха от хладни нощи, за да дават плодове, но генетичните иновации позволиха разработването на сортове като Eureka Sunset.
Тези нови разновидности могат да виреят в сухи пустинни райони, превръщайки места като пустинята Писко, разположена на около 250 километра южно от Лима, в процъфтяващи зони за отглеждане на боровинки.Производителите са инвестирали в сондиране на кладенци до 100 метра дълбочина, за да осигурят вода за културите, и са наели работници, преобразявайки пейзажа, традиционно свързван с производството на грозде за ракия Писко. Въпреки споразумението за свободна търговия между Перу и САЩ, датиращо от 2009 г., Съединените щати наложиха 10% мито върху всички стоки от Перу.
Това действие е основен катализатор за пренасочването на перуанския износ.
Компании като Valle y Pampa, голям производител, който обикновено изпраща 60% от боровинките си за САЩ и останалите за Европа, сега планират първите си големи пратки за Китай, за да смекчат въздействието на митата.Перуанското правителство също активно насърчава тази диверсификация.
Министърът на външната търговия и туризма, Урсула Леон, подчерта, че търсенето на нови пазари в Азия, Европа и Океания се е засилило, като посочи Индия, Индонезия и Китай като пазари с голям потенциал за растеж.Тя предупреди, че ако американските мерки се запазят, това може да доведе до спад в доставките, особено в селскостопанския, текстилния и минния сектор на Перу.
Очаква се производството на боровинки през 2025-2026 г. да нарасне с 25% до 400 000 тона, което налага спешна нужда от нови пазари.Ключов фактор в тази промяна е новото, контролирано от Китай пристанище в Чанкай. Това пристанище съкращава времето за морско пътуване до Азия наполовина, до около 20 дни, което е огромно предимство за запазване на свежестта на плодовете. Американската фирма Fruitist, която произвежда по-голямата част от боровинките си в Перу, вече е изпратила значително количество контейнери с боровинки до Китай през Чанкай, възприемайки пристанището като "промяна на играта" за логистиката на пресните плодове. Въпреки че някои анализатори, като Дейвид Маганя от Rabobank, смятат, че Китай вероятно няма да надмине САЩ като основна дестинация за перуански боровинки, перуанските фермери и техните асоциации, като Перуанската асоциация на гилдиите на селскостопанските производители, лобират правителството да намери начини за смекчаване на удара от митата и да защити споразумението за свободна търговия. Тяхната стратегия е ясна: диверсификация на пазарите, особено за разширяване на присъствието си в Азия. Ако доставките от Перу намалеят, американските потребители вероятно ще видят повишение на цените на боровинките, тъй като Перу е техен основен доставчик, изпреварвайки Мексико и Чили.