Какъв е шумът от разхлабени болтове, или за противоречията на прокуратурата за колата на Панов

Какъв е шумът от разхлабени болтове, или за противоречията на прокуратурата за колата на Панов

Председателят на Върховния касационен съд Лозан Панов се отказа от автомобил на НСО.
Председателят на Върховния касационен съд Лозан Панов се отказа от автомобил на НСО.
Прокуратурата отказа да разследва случая с липсващите и развити болтове на задната гума на колата на НСО, която вози председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Лозан Панов. Но в обяснението на говорителя на главния прокурор Сотир Цацаров - Румяна Арнаудова, и мнението на експертите за причините за отказа проличаха няколко противоречия.
Освен това "Капитал" съобщи в сряда, че от "Мерцедес" са опровергали държавното обвинение и на практика разкриха, че то е манипулирало становището на компанията.
Така все по-очевидно става, че прокуратурата не е искала да образува разследване по случая. Защо - този е въпросът, който вероятно дълго време няма да има ясен отговор.
Какъв е шумът от разхлабен болт?
Прокуратурата приема, че наистина липсват два болта, а един е разхлабен. Същевременно обаче, за да мотивира отказа си, позовавайки се на експертите в постановлението, е записано, че шумът от липсващи и разхлабени болтове е различен от този описан от Панов и шофьора му.
На практика от държавното обвинение казват: няма да проверяваме защо тези болтове ги няма, още повече след като шумът от липсата или разхлабеността им е различен от този, който са чули председателят на ВКС и служителят на НСО.
За да омаловажи версията им, Арнаудова цитира заключенията на експертите, според които видът, честотата и промяната на шума при проблем в болтовете е различен. А прокуратура вярва на експертите, защото се основават на науката, се разбра от думите на Арнаудова. Остава въпросът - ако Панов и шофьорът му са чули нещо различно, дали няма друг проблем с автомобила на НСО?
Има ли човешка намеса?
Прокуратурата твърди, че няма данни за човешка намеса. Но обяснява това... с факта, че на експертите такъв въпрос не е бил задаван. Т.е прокуратурата не знае дали няма човешка намеса и не се е интересувала. Мотивите този въпрос да липсва в заданието са абсурдни - експертите били технически лица и било алогично да се питат това. Наблюдаващият прокурор и говорителят Румяна Арнаудова се позовават на камери, които са наблюдавали колата от гаража във ВКС до връщането ѝ от Берковица (и по пътя ли?!).
В постановлението на прокурора е записано, че са прегледани записите от 18 ч. предния ден до 8 ч. на 1 юни - денят, в който е забелязан проблемът. Камери от предните дни не са преглеждани. Възникват въпроси: Защо не са преглеждани от предходни дни? Имало ли е камери в Берковица?
От прокуратурата обясняват още, че колата е била изправна и че всички служители на НСО са си свършили работата по веригата. Нарушения са извършени от конкретния шофьор, защото е оставял автомобила без надзор в деня, в който е било установено, че са развити болтовете. Шофьорът се е провинил и защото не е докладвал за съмнението за повреда още на излизане от София и не е заснел щетите с телефона си. Въпреки това държавното обвинение няма данни той да ги е развил нарочно. Дори напротив, Арнаудова посочи като гаранция за сигурността на колата факта, че шофьорът се е подписал, че е затегнал добре болтовете при смяната на зимните с летни гуми. Самата смяна е станала в края на март, т.е. далеч преди въпросното пътуване.
Накрая в постановлението за отказ от разследване се казва, че след като е изключена възможността за умишлено повреждане от трети лица, остават още две вероятности за получаване на повредата: "предизвикано от неравностите по пътя саморазвиване на болтовете - с ниска степен на вероятност предвид експертното мнение, че шумът трябва да се засилва; или нарочно развиване на болтовете от страна на самия служител при НСО, за което също няма достатъчно данни". Въпреки този извод и въпреки че прокуратурата не е установила причината за констатирания от експертите факт за проблем с болтовете, тя отказва разследване.
Заключението на експертите бе, че е възможно болтовете да са се саморазвили до падане от дрифтове на място, неравен път и остри завои, въпреки че твърдят, че колата е технически изправна и са положени всички грижи.
На практика прокуратурата не направи нищо, за да разбере причината,
довела до развиването на болтовете и износването на резбата.
Наказателен адвокат с дългогодишна практика коментира пред "Капитал", че е трябвало да бъде назначена експертиза, което може да стане само при образувано досъдебно производство, а не в рамките на предварителна проверка. След това вещите лица е трябвало да направят оглед на износените елементи, както и необходимите измервания и т.н. Няма как при подобна експертиза да се използват данни от огледа, направен в гаража на НСО, който има за цел само да изясни кои части трябва да се сменят, коментира още източникът.