За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
stein
Рейтинг: 256 ЛюбопитноА атестация на нароилите се доценти и професори по игнатовия закон ще има ли?
"Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.daskal1
Рейтинг: 2335 НеутралноНе става ясно дали званията (професор, доцент) съгласно идеята на тази промяна стават институционални или остават национални. Например, ако доцент от университета в Х... иска да премине на работа да речем в Софийския Университет, дали статусът му като доцент (хабилитирано лице) е въпрос на договаряне или се запазва?
В САЩ е първото, професор в един университет може да се наложи да започне от равностойното на главен асистент в друг, в случая за лицето най-важни са възможностите в научната област, ранга на институцията, и , разбира се, възнаграждението.
chicago514
Рейтинг: 696 ВеселоТова е гавра с професор Вучков.И той в единен строй с останалите професори.Нечувано.
zidane
Рейтинг: 863 Неутралноайде пак се върнахме в началото...
лустрация? кога? хващаш който и да е списък на професорите и поне 50% са чангали. от останалите - поне 30% мълчаливци.
да му таковам таковата, първото нещо, което се разтури беше образованието, не т.н. "ткзс-то" или което и да е материално нещо. 30 годин като произвеждаш боклук - накрая му плащаш заплатата, после и пенсията!
mitko11
Рейтинг: 2065 НеутралноДо коментар [#2] от "daskal1":
"Големият проблем на цитатите в интернет е, че повечето хора вярват в тяхната автентичност." Иван ВазовПрофесор и доцент не са доживотни звания, а длъжности според закона за развитие на академичния състав. Според правилника на ВУЗ-а на тези длъжности се назначават за определено време лицата, които имат научно-образователна степен доктор и/или научна степен доктор по....
Ако направим аналогия с казармата, един лейтенант/доктор/ може да бъде назначен временно за командир на взвод/доцент/ или за командир на рота/професор. След изтичане на договора лицето остава обикновен доктор.
Роси
Рейтинг: 5323 НеутралноТо в парламента всичките едни компетентни.
nsa17624486
Рейтинг: 60 НеутралноЦитат от статията: "На първо четене депутатите одобриха и процедура за проверка за плагиатство, която ще се прави от научното жури, както и от ръководствата на университетите и академиите. От думите на депутата от "Обединени патриоти" проф. Станислав Станилов се разбра, че между първо и второ четене ще се водят преговори с академичната общност проверката за плагиатство да се прави от постоянно действаща комисия."
Коментар: Съществува компютърна програма за плагиатство. Пуска се и толкоз!
daskal1
Рейтинг: 2335 НеутралноДо коментар [#5] от "mitko11":
Благодаря за разяснението. Един въпрос свързан с практиката на уредбите, реално има ли случаи когато професор губи това звание/ длъжност в резултат на реорганизация или преназначаване в рамките на един университет?
ИванКар
Рейтинг: 471 НеутралноДо коментар [#2] от "daskal1":
Не става ясно, да. Би следвало при преместване, процедурата за хабилитиране да започва от нивото "главен асистент", ако не става дума за обявен конкурс за хабилитация /съответно "доцент" или "професор"/, сиреч съответната академична длъжност да е на нивото на институцията. Аз съм "ваковски" професор и се пенсионирах като такъв, макар, че смених три пъти работното си място. При сега действащата система това "национално достояние" не върви.
ssg
Рейтинг: 322 НеутралноИ така, и инак, и другояче.
По сегашния закон от 2010 г. доцент и професор вече не са звания, а длъжности и важат само за университета, в който са придобити.
Обаче лицето може да се прехвърли от един университет в друг със запазване на длъжността си, без конкурс, т.е. има елемент на договаряне и признаване.
Обаче лица, станали доценти и професори преди 2010 г. се ползват от стария ред, т.е. званията им са валидни в цялата държава.
Lou
Рейтинг: 928 НеутралноАз пък мисля, че по-важна методиката на обучението и резултатите от нея, а не толкова дали е написал 5 или 8 книги в кариерата си. Ще дам и пример. В университета имахме двама лектори по два близки предмета, от които единият научно предхождаше другия.
СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!Първият ни лектор не беше на щат, а гост лектор. Той е много известен в България в своята област, ходил е на много конференции, професор, но от по-младите. Неговата преподавателска методика беше като при разговор между приятели. Той даваше примери и ни питаше какво мислим. Каква е целта на това нещо, какво означава. Караше ни да си размърдаме мозъците в главите. Не диктуваше, не четеше от стари пожълтели листи. От него аз научих и запомних може би около 90 % от преподаваното. Той ни караше да мислим, а не да пишем като пишещи машини и да зубрим като компютри.
След това ръководството реши да го смени за втория предмет по неясни причини. Сложиха ни един доцент от университета. Ама той абсолютен дървен философ. Чел не знам си колко книги, имал огромна библиотека, знаел много, ама никакъв подход към студентите. През повечето време диктуваше от едни стари жълти листи като картечница и едва 5 души сварваха да напишат словото му. На неговото мнение не се противоречеше - щом той каже, че черното е бяло, значи е бяло. Слушаш и не спориш. Ако само се обадиш, започва една тирада в стил проф. Вучков. Изпитите при него бяха много зубрене и писане. От неговите лекции не научих и 5 %. Почти нищо не запомних.
Ето това виждат студентите - кой преподавател ги учи да мислят и кой ги учи да пишат диктовки със зубрене. Това трябва да се гледа, а не кой преподавател колко книги прочел и колко книги написал.
Ще ви кажа един виц. Професор по медицина преподавал на студенти. Учил ги как да разпознават болестта по урината. Потопил пръст, облизал го и казал, че това е урина на здрав човек. После дал нова проба и помолил някой доброволец да опита. Никой не искал, само един младеж се престрашил. Бръкнал, опитал и казал, че урината е на болен човек. Професорът отговорил:
- Браво, колега. Урината наистина е на болен човек, пиша ви шестица по медицина, но двойка по внимание. Защото аз бръкнах с показалеца и облизах средния си пръст, а вие бръкнахте в буркана и облизахте един и същ.
:)
ИванКар
Рейтинг: 471 НеутралноИ още нещо - заплатите. Разликата между възнаграждението на "доцент" и "професор" е незначително, докато между "доктор" и "доктор на науките" на места е почти пет- шест кратна. За да издържам семейството си и някакво битийно "ниво" трябваше да работя на две-три места допълнително /на хонорар или по съвместителство/. Това убива научните приноси и свежда ролята на професора до "въвеждане" на студентите в някаква наука. Пдобно състояние е загуба на личен и обществен потенциал, което Бг не би следвало да си позволява.
ИванКар
Рейтинг: 471 НеутралноДо коментар [#7] от "Nimart":
Преди много години опитът ми да изведа на "чиста вода" един плагиатстващ мошеник завърши в съда с гръм и трясък - не можем да докажем плагиатство. При сравнителен текст от 25 страници, където кандидатът "краде" от десетина автори дума по дума. Тогава имше една приказка "Куче влачи камион"! И сега продължава...
daskal1
Рейтинг: 2335 НеутралноДо коментар [#11] от "Lou":
Има го и един допълнителен момент, има прекрасни изследователи които са лоши преподаватели (не става въпрос за случая описан от вас). Както казваше на шега един такъв колега от МИТ, "университетът е прекрасно място ако не бяха студентите" :-).
И днес системата не реагира гъвкаво на разделение на научните кадри в "приоритетни изследователи" и "приоритетни преподаватели", подходът си остава в измеримите "научни резултати", макар че няколкогодишни негативни оценки на преподаването от студентите водят до мерки от временно-дисциплинарни до освобождаване за по-слабите изследователи. Тези които носят сериозни пари по договори си ги кътаме поради промените във самофинансирането по договори като основен източник на университетския бюджет (за големите университети е над 80%, докато учебните такси са 12-15% от приходите) , особено по време на и след кризата.
nsa17624486
Рейтинг: 60 НеутралноДо коментар [#13] от "ИванКар": Да, съществува компютърна програма, с която се регистрира плагиатство. А иначе правосъдието в Република България е друга тема...За съжаление! Но зависи и от нас, нали!
waterfall
Рейтинг: 785 НеутралноПрофесорите от 2010 определят правилата в унитата. Кой колко и какво заслужава. Неизгодните лично на тях ги изхвърлят от системата. Какво ли ще се промени сега, след като същите тези хора вземат решенията.