Нападките между ГЕРБ и БСП минаха на градско ниво

Нападките между ГЕРБ и БСП минаха на градско ниво

Георги Свиленски
Георги Свиленски
Ден след като премиерът Бойко Борисов обяви, че ГЕРБ е внесла сигнал в прокуратурата за проекта "Цанков камък", тъй като той не работи, БСП посочи няколко неефективни проекта на ГЕРБ в София. Първият бил заводът за боклука, който струва 350 млн. лв., вторият - ремонтът на "Орлов мост" преди десет години, когато лидерът на ГЕРБ бе кмет на столицата. Социалистите изразиха съмнения за ефективността и на концесията на интермодалния терминал в Пловдив, който бил даден за 5 хил. лв. на месец. Два часа по-късно отговориха от ГЕРБ.
В понеделник депутати от ГЕРБ внесоха сигнал в прокуратурата заради проекта "Цанков камък", инвестицията в който имала отрицателна норма на възвръщаемост, и пряко намесиха името на лидера на БСП Корнелия Нинова, която е била зам.-министър на икономиката и енергетиката в едно от трите правителства, по времето на които проектът се е реализирал. Във вторник тя пък изправи писмо до австрийските власти, че Борисов вкарва Виена в корупционен скандал, след като определя "Цанков камък" като "корупционен проект". С позиция излезе и ДПС, която обяви, че Ахмед Доган никога не е бил консултант по проекта.
На заседанието на Министерския съвет в сряда Борисов обяви: "Нашето даване на "Цанков камък" на прокуратурата сега е, защото не работи. Това е все едно да си направил завод за битови отпадъци и той да не работи. Естествено, че ще търсят виновника за загубите. Затова сме дали сега "Цанков камък" на прокурор".
На извънредна пресконференция на "Позитано" 20 днес депутатът от "БСП за България" Георги Свиленски обяви, че най-ефективните проекти всъщност са най-скъпите проекти на ГЕРБ и посочи като такива завода за боклука и предишния ремонт на "Орлов мост". Социалистът заяви: "Не работим с фалшиви новини. Нека всеки, който излезе да ни опровергава, да декларира същото. Относно ефективността на завода за боклук, голямата гордост на Борисов, той трябваше да постигне конкретни резултати – след преработването на отпадъци в завода, под 10% да отива на депо. Фактите сочат обаче, че само 2 години след откриването му, той не може да достигне тези проценти". Той разказа как Столичната община е дала 6 млн. лв. за да обучават 50 души да различават винкел от бутилка на поточна линия в завода - пари, които според социалиста трябва да се дадат в кварталите.
"Орлов мост" е емблемата на ГЕРБ", заяви Свиленски и разказа как за ремонта там и на "Цариградско шосе са дадени близо 2 млн. лв., а 11 дни по-късно по медийни публикации там е имало вълни. "Цариградско шосе" стана "Цариградско море", каза социалистът.
"Министерският съвет е дал на концесия интермодалния терминал в Пловдив. Само преди 6 месеца искахме тази процедура да бъде спряна. Това е поредният грабеж на българското общество – дават се под наем 71 декара, с изградената инфраструктура, за 5 хил. лева на месец за 27 години. Съоръжението е построено за 12 млн. евро, а го даваме под наем за цената на будка в центъра на София. Казахме, че фирмата ще е пловдивска с 4 букви. Сега вече може да я кажем ПИМК. Да видим дали те няма да са концесионер на летище "Пловдив", обяви още Свиленски. Според него тази фирма ще стане монополист и ще контролира отношенията на всички транспортни фирми с този терминал.
Два часа по-късно извънредна пресконференция бе дадена и в централата на ГЕРБ. "Поредните манипулативни и лъжливи послания. Явно нервите на БСП не издържат в това време, в което въпреки летния сезон правителството продължава да работи активно, по големите инфраструктурни проекти за развитието на страната", заяви областният координатор на ГЕРБ за София Цветомир Паунов за старт на пресконференцията.
Отваряне на оферти за интермодален терминал в Пловдив Ивайло Московски
Отваряне на оферти за интермодален терминал в Пловдив Ивайло Московски
Транспортният министър Ивайло Московски отговори задочно на БСП, че процедурата е "абсолютно открита, честна, прозрачна" и е минала е през нотификация на ЕК за наличие или неналичие на държавна помощ при нейното изграждане. Московски направил справка и видял, че в мандата на БСП е имало три концесии само в транспортната инфраструктура, където са участвали само по един кандидат, а тогава Свиленски не е упреквал правителството. В случая само един участник е проявил интерес, каза още Московски и поправи Свиленски, че терминалът бил извън Пловдив.
Московски отправи предложение към Георги Свиленски да стане изпълнителен директор на държавна фирма управляваща терминала. "Ако Свиленски постигне по-добри параметри и за първите две години докара повече инвестиции в развитието на терминала от 3 млн. лв., ако за периода на концесия договори инвестиция над 15 млн. и ако успее да договори по-висок доход от наем на терен, аз съм готов да си понеса политическата отговорност и ще се оттегля. Напълно сериозен съм, не се шегувам", каза Московски.
Зам.-председателят на Столичния общински съвет Николай Стойнев добави, че износващият слой на асфалта се сменя на 7-8 години, а последният ремонт на участъка от бул. "Цариградско шосе" от Орлов мост до алея "Яворов" е бил преди 11 години.
Кметът тогава Бойко Борисов констатира неизпълнение на дейностите и наложи санкция в размер на 300 000 лв., които не бяха платени. Толкова струва и ремонтът на бул. "Цариградско шосе", но по него се ремонтират различни участъци и спекулациите са много, каза още Стойнев.
За завода за отпадъци в София той обясни, че през 2009 г. на мястото са се брали макове, а сега функционира един от най-модерните заводи за преработка на отпадъци в Европа и депонираните отпадъци намаляват, каквато е била целта.