Правилата за избор на изтребител са променяни по време на процедурата

Правилата за избор на изтребител са променяни по време на процедурата

Христо Гаджев
Христо Гаджев
Правилата за избор на изтребител са променяни по време на самата процедура и така е станало възможно отстраняването на офертата на Португалия и САЩ за употребявани F-16. Това е една от нередностите в процедурата, според заместник-председателя на парламентарната комисия, която проверява процеса, Христо Гаджев (ГЕРБ).
На едно от последните си заседания в края на април служебното правителство на Огнян Герджиков одобри офертата на шведската компания СААБ за изтребители "Грипен" като най-изгодна от предложенията за нов тип изтребител за нуждите на армията. Това става на закрито заседание. България избираше между три предложения - употребявани F-16, собственост на Португалия, от Италия за "Юрофайтър" втора употреба и шведските "Грипен".
В доклад на Министерството на отбраната до Министерския съвет от края на юни се предлага да започнат преговори с Швеция за купуването на нови изтребители "Грипен" и с Италия, която предлага употребявани "Еврофайтър Тайфун". Третата възможност - за купуване на F-16 от Португалия с логистичен пакет от САЩ, не е класирана "поради несъответствие на ценовото му предложение с изискванията, заложени в RFP (request for proposal – искане за предоставяне на предложение)", се разбира от доклада на Красимир Каракачанов. При процедурата, завършена от служебното правителство, на първо място е класиран "Грипен" с оценка 0.90, а предложението на Италия е класирано на второ място с резултат 0.61. Правителството реши, че преди да започне преговори, ще изчака заключенията на комисията, създадена по искане на ГЕРБ.
Снимката е от 2011 г., когато тогавашният началник на българските ВВС генерал-майор Константин Попов летя с изтребител "Грипен" в Швеция. Сега Попов е депутат от ГЕРБ.
Снимката е от 2011 г., когато тогавашният началник на българските ВВС генерал-майор Константин Попов летя с изтребител "Грипен" в Швеция. Сега Попов е депутат от ГЕРБ.
С малка промяна победителят отпада
Гаджев каза пред "Дневник", че в първоначалните RFI (искания за информация) до държавите, предлагащи самолетите, критерият за разсрочено плащане по изискванията на България не е бил задължителен. "В самия документ, който е приет от Народното събрание, няма критерий, който да е задължителен. В частта за финансиране пише, че може да се избере от 4 модела на разплащане, като има примерен вариант как би ставало разплащането през годините.
Впоследствие е приет задължителен критерий за разсрочено плащане с гратисен период и т.н. Една от страните (САЩ - б.а.) в самото начало е казала, че няма да го изпълни, защото противоречи на законодателството ѝ и тя би могла да се вмести в тези критерии при водене на формални преговори, едва след като е сезирала законодателя си за разрешение. Това нещо е известно много преди този критерий да стане задължителен", каза Гаджев. Ставайки задължителен, този критерий предопределя избора. Според анализ, предоставен на временната комисия от доц. д-р Венелин Георгиев, ако критерият не е задължителен, победител в процедурата ще е F-16, ако е задължителен – отпада.
Промяната на методиката
Промяната на методиката е станала през юни 2016 г., когато министър е Николай Ненчев и с подпис на тогавашния командир на ВВС – генерал Румен Радев. Това е станало възможно заради промяната на начина по който е работил проектният екип. Тя е направена по време на служебния министър Шаламанов, който въвежда проектно управление на базата на "Принц 2" модел. С промяната се премахва стратегическият контрол и се създават един борд за управление, ръководен от командира на ВВС, и направляващ орган, който няма правомощия по дейността на работната група. "Всички документи са одобрявани от самия проектен екип, а политическото ръководство на армията е поставяно пред свършен факт. Това е довело до възможности за изкривяване и субективизъм, е един от изводите в изготвения анализ", каза Гаджев.
Проблемът остава
Христо Гаджев се опасява, че купуването на 8 нови изтребителя не решава проблемите на ВВС. Дори и те да започнат да летят от следващата година, докато не се придобият още 8 самолета, България ще продължи да поддържа МиГ-29. "Според анализите на ВВС ние трябва да имаме 16 самолета. Имайки предвид, че според проекта има минимум 3 години, докато нов самолет влезе на въоръжение, и минимум 3 години до 2024, когато трябва да започне вторият етап за евентуално придобиване на следващите 8, България трябва да поддържа МиГ-29 още 7 години". Тъй като в проекта се залага новите самолети да изпълняват предимно мисии по "еър полисинг" (опазване на въздушното пространство), това означава, че за неопределен период трябва да се поддържат и Су- 25, защото няма с какво да се изпълняват мисиите по поддръжка на пехотата и ВМС.
"Излиза, че вместо да сменим старата руска техника с какъвто и да е западен модел, който да реши проблема и да имаме един многофункционален самолет, ние ще оперираме с три модела. Това ще задави, направо ще удави, бюджета за отбрана", смята Гаджев.
Днес парламентарната комисия ще разговаря с Велизар Шаламанов, служебен министър в правителството "Близнашки", Стефан Янев в правителството на Герджиков и генерал Цанко Стойков, който е командир на ВВС в момента и по негово време е завършен проектът.
Четете утре цялото интервю с Христо Гаджев.