Правилата за избор на изтребител са променяни по време на процедурата

Правилата за избор на изтребител са променяни по време на самата процедура и така е станало възможно отстраняването на офертата на Португалия и САЩ за употребявани F-16. Това е една от нередностите в процедурата, според заместник-председателя на парламентарната комисия, която проверява процеса, Христо Гаджев (ГЕРБ).
На едно от последните си заседания в края на април служебното правителство на Огнян Герджиков одобри офертата на шведската компания СААБ за изтребители "Грипен" като най-изгодна от предложенията за нов тип изтребител за нуждите на армията. Това става на закрито заседание. България избираше между три предложения - употребявани F-16, собственост на Португалия, от Италия за "Юрофайтър" втора употреба и шведските "Грипен".
В доклад на Министерството на отбраната до Министерския съвет от края на юни се предлага да започнат преговори с Швеция за купуването на нови изтребители "Грипен" и с Италия, която предлага употребявани "Еврофайтър Тайфун". Третата възможност - за купуване на F-16 от Португалия с логистичен пакет от САЩ, не е класирана "поради несъответствие на ценовото му предложение с изискванията, заложени в RFP (request for proposal – искане за предоставяне на предложение)", се разбира от доклада на Красимир Каракачанов. При процедурата, завършена от служебното правителство, на първо място е класиран "Грипен" с оценка 0.90, а предложението на Италия е класирано на второ място с резултат 0.61. Правителството реши, че преди да започне преговори, ще изчака заключенията на комисията, създадена по искане на ГЕРБ.

С малка промяна победителят отпада
Гаджев каза пред "Дневник", че в първоначалните RFI (искания за информация) до държавите, предлагащи самолетите, критерият за разсрочено плащане по изискванията на България не е бил задължителен. "В самия документ, който е приет от Народното събрание, няма критерий, който да е задължителен. В частта за финансиране пише, че може да се избере от 4 модела на разплащане, като има примерен вариант как би ставало разплащането през годините.
Впоследствие е приет задължителен критерий за разсрочено плащане с гратисен период и т.н. Една от страните (САЩ - б.а.) в самото начало е казала, че няма да го изпълни, защото противоречи на законодателството ѝ и тя би могла да се вмести в тези критерии при водене на формални преговори, едва след като е сезирала законодателя си за разрешение. Това нещо е известно много преди този критерий да стане задължителен", каза Гаджев. Ставайки задължителен, този критерий предопределя избора. Според анализ, предоставен на временната комисия от доц. д-р Венелин Георгиев, ако критерият не е задължителен, победител в процедурата ще е F-16, ако е задължителен – отпада.
Промяната на методиката
Промяната на методиката е станала през юни 2016 г., когато министър е Николай Ненчев и с подпис на тогавашния командир на ВВС – генерал Румен Радев. Това е станало възможно заради промяната на начина по който е работил проектният екип. Тя е направена по време на служебния министър Шаламанов, който въвежда проектно управление на базата на "Принц 2" модел. С промяната се премахва стратегическият контрол и се създават един борд за управление, ръководен от командира на ВВС, и направляващ орган, който няма правомощия по дейността на работната група. "Всички документи са одобрявани от самия проектен екип, а политическото ръководство на армията е поставяно пред свършен факт. Това е довело до възможности за изкривяване и субективизъм, е един от изводите в изготвения анализ", каза Гаджев.
Проблемът остава
Христо Гаджев се опасява, че купуването на 8 нови изтребителя не решава проблемите на ВВС. Дори и те да започнат да летят от следващата година, докато не се придобият още 8 самолета, България ще продължи да поддържа МиГ-29. "Според анализите на ВВС ние трябва да имаме 16 самолета. Имайки предвид, че според проекта има минимум 3 години, докато нов самолет влезе на въоръжение, и минимум 3 години до 2024, когато трябва да започне вторият етап за евентуално придобиване на следващите 8, България трябва да поддържа МиГ-29 още 7 години". Тъй като в проекта се залага новите самолети да изпълняват предимно мисии по "еър полисинг" (опазване на въздушното пространство), това означава, че за неопределен период трябва да се поддържат и Су- 25, защото няма с какво да се изпълняват мисиите по поддръжка на пехотата и ВМС.
"Излиза, че вместо да сменим старата руска техника с какъвто и да е западен модел, който да реши проблема и да имаме един многофункционален самолет, ние ще оперираме с три модела. Това ще задави, направо ще удави, бюджета за отбрана", смята Гаджев.
Днес парламентарната комисия ще разговаря с Велизар Шаламанов, служебен министър в правителството "Близнашки", Стефан Янев в правителството на Герджиков и генерал Цанко Стойков, който е командир на ВВС в момента и по негово време е завършен проектът.
Четете утре цялото интервю с Христо Гаджев.